Bijzonder kaakfragmentje

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HED1
Berichten: 165
Lid geworden op: 07 apr 2017, 21:39
Locatie: Katwijk aan Zee
Has thanked: 14 times
Been thanked: 24 times
Bijzonder kaakfragmentje

Bericht door HED1 » 06 jan 2019, 11:46

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kaakfragmentje gevonden op het Katwijkse strand op 5 januari 2019.
Ik zie hier een stukje onderkaak van een mens in.
Omdat het maar een klein stukje is denk ik dat het moeilijk te determineren is.............
Kan hier iemand uitsluitsel over geven?

Bedankt.
Henk van Duijn



 
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6870
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 295 times
Been thanked: 311 times
Contacteer:
Antw: Bijzonder kaakfragmentje

Bericht door sjaak » 06 jan 2019, 11:58

Jazeker. Het is de kin van een moderne mens. Ziet er oud uit. Er is een cold case team van de politie dat je hierover een mail kunt sturen:
https://www.fossiel.net/forums/viewtopi ... icID=31767

Als ze er niets mee doen stuur mij dan even een mailtje dan breng ik je in contact met RMO in Leiden.


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
Duys
Berichten: 2815
Lid geworden op: 15 mei 2008, 18:53
Contacteer:
Antw: Bijzonder kaakfragmentje

Bericht door Duys » 06 jan 2019, 12:01

Leuke vondst!



Gebruikersavatar
HED1
Berichten: 165
Lid geworden op: 07 apr 2017, 21:39
Locatie: Katwijk aan Zee
Has thanked: 14 times
Been thanked: 24 times
Antw: Bijzonder kaakfragmentje

Bericht door HED1 » 06 jan 2019, 13:36

Bedankt voor je reactie, ik ga er direct mee aan de slag.

Groeten,
Henk



Venema
Berichten: 133
Lid geworden op: 28 mar 2017, 17:32
Has thanked: 9 times
Been thanked: 7 times
Antw: Bijzonder kaakfragmentje

Bericht door Venema » 07 jan 2019, 15:27

Bijzonder vondst.

Ik zou zeggen deze kan zo mee in het onderzoek wat afgelopen november is gestart: aDNA onderzoek naar prehistorisch menselijk materiaal uit de Noordzee (Eveline Altena).
Loopt via RMO.(het materiaal niet meer aanraken)




Grts,

Jelle

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6870
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 295 times
Been thanked: 311 times
Contacteer:
Antw: Bijzonder kaakfragmentje

Bericht door sjaak » 07 jan 2019, 19:16

Toch even een kanttekening. Het ziet er oud uit, maar het is nog niet droog. Stel dat het toch een verdronken visser of WOII soldaat is, dan vind ik dat de belangen van de nabestaanden zwaarder wegen dan datering of DNA onderzoek. Als het nu licht of vlekkerig opdroogt zou ik eerst het cold case team benaderen. Bij twijfel sowieso.


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
HED1
Berichten: 165
Lid geworden op: 07 apr 2017, 21:39
Locatie: Katwijk aan Zee
Has thanked: 14 times
Been thanked: 24 times
Antw: Bijzonder kaakfragmentje

Bericht door HED1 » 08 jan 2019, 09:19

Niels, nu het opgedroogd is ga ik twijfelen. Ik heb in het verleden contact gehad met Peter Driesen (Operationeel Expert Forensische Opsporing). Het wordt tijd dat ik contact met hem ga opnemen.



Venema
Berichten: 133
Lid geworden op: 28 mar 2017, 17:32
Has thanked: 9 times
Been thanked: 7 times
Antw: Antw: Bijzonder kaakfragmentje

Bericht door Venema » 08 jan 2019, 13:46

sjaak schreef:
Toch even een kanttekening. Het ziet er oud uit, maar het is nog niet droog. Stel dat het toch een verdronken visser of WOII soldaat is, dan vind ik dat de belangen van de nabestaanden zwaarder wegen dan datering of DNA onderzoek. Als het nu licht of vlekkerig opdroogt zou ik eerst het cold case team benaderen. Bij twijfel sowieso.
Bij het RMO wordt daar ook rekening mee gehouden:
"Voor de duidelijkheid: de vondsten blijven in uw bezit. Er bestaat evenwel een meldplicht voor menselijke resten. In gevallen waarbij daar aanleiding toe bestaat zullen wij u verzoeken om de resten tevens bij het NFI/Nationale politie te melden. Daarnaast hebben wij tot doel potentieel interessante resten te bemonsteren voor datering (C14), ancient DNA- en isotopenonderzoek. Het is aan u of u daar toestemming voor geeft, maar idealiter bent u ter plekke bereid interessant materiaal tijdelijk ter bemonstering af te staan. Denkt u daarover na. Omdat besmetting met modern DNA (bijvoorbeeld van uzelf) problemen kan geven met ancient DNA-onderzoek, raden wij aan uw menselijk materiaal in schoon plastic of papier ingepakt te vervoeren en het niet met blote handen aan te raken.

Ten slotte richten we ons deze dag specifiek op menselijk materiaal. Indien u andere interessante archeologische vondsten uit de Noordzee heeft kunt u deze meenemen, maar wij verzoeken u hierin terughoudend te zijn."


Grts,

Jelle

Gebruikersavatar
HED1
Berichten: 165
Lid geworden op: 07 apr 2017, 21:39
Locatie: Katwijk aan Zee
Has thanked: 14 times
Been thanked: 24 times
Antw: Bijzonder kaakfragmentje

Bericht door HED1 » 13 jan 2019, 20:29

Ter informatie:

afgelopen dinsdag is Dhr. Driesen(NFI Cold case team)langs geweest om het stukje menselijke materiaal mee te nemen.
Het wordt eerst onderzocht op ouderdom en mocht het jonger zijn zijn 1920 ( 1920 t/m heden) dan wordt er DNA uit onttrokken en eventuele verwanten benaderd.
Bij het ouder zijn, wat ik wel verwacht, wordt het Rijksmuseum van Oudheden ingeschakeld om verder onderzoek te verrichten op de ouderdom.
Tot die tijd blijft het in beide gevallen spannend, ik verwacht rond maart wat meer informatie te krijgen.

Groeten,
Henk van Duijn



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6870
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 295 times
Been thanked: 311 times
Contacteer:
Antw: Bijzonder kaakfragmentje

Bericht door sjaak » 13 jan 2019, 20:34

Dank voor de update. Ik denk dat zal blijken dat het oud is en in RMO belandt. Er is meer menselijk materiaal van Katwijk gedateerd. Bv https://www.fossiel.net/forums/viewtopi ... icID=26127


Groet,

Niels


Plaats reactie