Van welk diertje is dit?
Van welk diertje is dit?

Tijdens het uitzoeken van wat zand uit een Bos in Munsterland (DLD), kwam ik deze botjes tegen die misschien fossiel maar denk ook nog wel meer recent zouden kunnen zijn. Het lijkt me iets van een muis o.i.d wie weet of dit kan kloppen?
Michel
Antw: Van welk diertje is dit?
Ik ben geen \'bone collector\', maar ik vermoed dat dit de overblijfselen; (onverteerde) botdelen zijn van een uilenmaaltijd; braakbal.
<:{{{{{>
<:{{{{{>
Trilobiti Ceská Republika
- Martin
- Has thanked: 54 times
- Been thanked: 61 times
Botjes lijken me inderdaad onverteerde overlijfselen van een uilen prooi. Deze kom je vaak tegen in braakballen. Naar mijn idee niet fossiel. Wel leuk om te bekijken.
Ik zelf verzamel naast fossielen ook recente schedels. Gewoon omdat ik er iets mee heb. De fossielen die ik heb zijn, overigens ook allemaal tanden/botten. Hier heb ik het meest mee.
Ik zelf verzamel naast fossielen ook recente schedels. Gewoon omdat ik er iets mee heb. De fossielen die ik heb zijn, overigens ook allemaal tanden/botten. Hier heb ik het meest mee.
Antw: Antw: Van welk diertje is dit?
Wat me verder opvalt is dat de mergel (Campanium) waaruit deze botjes komen, ook in het oor-botje is verkit.
- Supergraver
Ik zou het voor de zekerheid toch maar eens aan een deskundige laten zien. Vanaf een foto blijft moeilijk. Probeer eens een museum ofzo.
Gr
Martijn
Gr
Martijn
- Frisian-old-age
Antw: Antw: Antw: Van welk diertje is dit?
Ben echt een leek op dit gebied.Maarre leg mij maar eens in simpele zin\\tekst uit, hoe \\ wat \\ waardoor \\ waarmee \\ je tot deze éénduidige conclusie bent gekomen?raven schreef:
Wat me verder opvalt is dat de mergel (Campanium) waaruit deze botjes komen, ook in het oor-botje is verkit.
Faber quisque fortunae suae ( Gaius Sallustius Crispus )
Antw: Antw: Antw: Antw: Van welk diertje is dit?
Met mijn microscoop zie ik de mergel in het gehoorbot zitten, kan natuurlijk erin zijn gevallen/gespoeld o.i.d. de mergel op zich is 100%Campanium, dat weet ik gezien verder materiaal wat ik uit het sediment kan halen. Deze botjes zijn m.i.v van een muis ofzo die zijn woning in het zand heeft gemaakt. (Of er al eerder inzat dat is nog wel de vraag). Het zijn botjes van 1 individu, en gezien de conservering van de botjes kan het eigenlijk geen fossiel zijn. Mijn vraag blijft weet iemand wat voor muis het zou kunnen zijn, of als het geen muis is wat voor beestje dan wel?
- Martin
- Has thanked: 54 times
- Been thanked: 61 times
Zover te zien is van de foto is dit recentie matriaal hoor. Lijkt me sterk dat er iemand is die met deze foto\'s met zekerheid kan zeggen om wat voor dier het hier gaat.
Hoe weet je zo zeker dat het om een individu gaat? Als het vaan een roofvogel komt, dan zou ik daar niet zo zeker van zijn hoor.
Hoe weet je zo zeker dat het om een individu gaat? Als het vaan een roofvogel komt, dan zou ik daar niet zo zeker van zijn hoor.
Antw: Antw: Van welk diertje is dit?
Ja je hebt gelijk. Laat ik het anders zeggen:
De botjes zouden op zich gezien de conservering, grootte, sortering, sediment sample-grootte van 1 individu kunnen zijn. Maar het hoeft niet perse. Op zich heb ik nog geen \"dubbele\" pootjes o.i.d gezien, maar dat zou nog wel kunnen. Heb je enig idee welke botjes er gebruikt kunnen worden om een betere determinatie te kunnen krijgen? M.a.w. wat zijn kenmerkende bot-eigenschappen voor (naar ik nu aanneem) een (recente) muis.
[Bewerkt door raven op 04-02-2007 om 17:40 NL]
De botjes zouden op zich gezien de conservering, grootte, sortering, sediment sample-grootte van 1 individu kunnen zijn. Maar het hoeft niet perse. Op zich heb ik nog geen \"dubbele\" pootjes o.i.d gezien, maar dat zou nog wel kunnen. Heb je enig idee welke botjes er gebruikt kunnen worden om een betere determinatie te kunnen krijgen? M.a.w. wat zijn kenmerkende bot-eigenschappen voor (naar ik nu aanneem) een (recente) muis.
[Bewerkt door raven op 04-02-2007 om 17:40 NL]
ik heb dit weekend mijn allereerste preparatie gemaakt:een braakbal (project biologie).ik stuur een der dagen foto\'s.jim
Wie niet zoekt, wie ni vindt!!!