De verzameling van Ziggycardon

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Captainziggycardon
Gewoon Lid
Has thanked: 28 times
Been thanked: 32 times
Re: De verzameling van Ziggycardon

Bericht door Captainziggycardon » 29 jan 2025, 19:26

FossilDude schreef: 28 jan 2025, 15:03
Captainziggycardon schreef: 21 nov 2024, 22:22 Een zeer zeldzame krokodil tand (Thoracosaurus cf. macrorhynchus) gevonden in de Horizont van Lichtenberg, Formatie van Maastricht, ENCI, Sint-Pietersberg, Maastricht, NL - Krijt, Maastrichtiaan, 68 mya
20240409_193642.jpg
20240410_190609 1.jpg
Hoi Ziggycardon,

Impressionante collectie hoor!

Wat betreft die tand uit de Hz van Lichtenberg, hoe zeker ben je dat dit een Thoracosaurus is? Zo ver als ik het kan zien op de foto doet het profiel niet helemaal denken aan Thoracosaurus. Er lijken 2 snijranden in te zitten, klopt dit?

groet,
Johan
Dankje!
Ik heb de tand in kwestie als Prognathodon cf. sectorius gekocht, maar na preparatie popte de tand uit de matrix en ik vond hem wat afwijkend uitzien.
Dus ik hem tijdens een symposium aan John Jagt en Eric Mulder laten zien die hem beide als krokodil determineerden :)

Geïnteresseerd in alles wat te maken heeft met Natuurhistorie, paleontologie, zoölogie, geologie en evolutie.

"A mind need books as a sword needs a whetstone, if it is to keep its edge." - Tyrion Lannister

FossilDude
Administrator
Has thanked: 326 times
Been thanked: 308 times
Contacteer:

Bericht door FossilDude » 30 jan 2025, 11:07

Captainziggycardon schreef: 29 jan 2025, 19:26
Captainziggycardon schreef: 21 nov 2024, 22:22 Een zeer zeldzame krokodil tand (Thoracosaurus cf. macrorhynchus) gevonden in de Horizont van Lichtenberg, Formatie van Maastricht, ENCI, Sint-Pietersberg, Maastricht, NL - Krijt, Maastrichtiaan, 68 mya
20240409_193642.jpg
20240410_190609 1.jpg
Hoi Ziggycardon,

Wat betreft die tand uit de Hz van Lichtenberg, hoe zeker ben je dat dit een Thoracosaurus is? Zo ver als ik het kan zien op de foto doet het profiel niet helemaal denken aan Thoracosaurus. Er lijken 2 snijranden in te zitten, klopt dit?

groet,
Johan
Dankje!
Ik heb de tand in kwestie als Prognathodon cf. sectorius gekocht, maar na preparatie popte de tand uit de matrix en ik vond hem wat afwijkend uitzien.
Dus ik hem tijdens een symposium aan John Jagt en Eric Mulder laten zien die hem beide als krokodil determineerden :)
Heb je toevallig ook wat foto's vanuit andere hoeken, bijvoorbeeld toen ie uit de matrix was?

Op deze foto's lijkt het namelijk alsof er snijranden aan zitten?

Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Captainziggycardon
Gewoon Lid

Bericht door Captainziggycardon » 30 jan 2025, 19:12

FossilDude schreef: 30 jan 2025, 11:07

Hoi Ziggycardon,

groet,
Johan
Dankje!
Heb je toevallig ook wat foto's vanuit andere hoeken, bijvoorbeeld toen ie uit de matrix was?

Ik zal de komende dagen wat foto's maken evenals een filmpjes.
De tand is semi conisch en heeft dan een ofgeplakt vlak waat die twee snijranden veroorzaakt zoals je het ook ziet met Borealosuchus.

Geïnteresseerd in alles wat te maken heeft met Natuurhistorie, paleontologie, zoölogie, geologie en evolutie.

"A mind need books as a sword needs a whetstone, if it is to keep its edge." - Tyrion Lannister

FossilDude
Administrator
Contacteer:

Bericht door FossilDude » 11 feb 2025, 15:53

Captainziggycardon schreef: 30 jan 2025, 19:12
FossilDude schreef: 30 jan 2025, 11:07

Dankje!

Ik zal de komende dagen wat foto's maken evenals een filmpjes.
De tand is semi conisch en heeft dan een ofgeplakt vlak waat die twee snijranden veroorzaakt zoals je het ook ziet met Borealosuchus.
Ik ben benieuwd naar je foto's & filmpje. Dat soort afgeplatte vlakken zijn niet echt typisch voor Thoracosaurus. Bij Boreolosuchus, en sommige andere krokodilachtigen zie je dat wel inderdaad. Maar daarvan is zo ver als ik weet dan weer niets beschreven uit het Maastrichtse....

Captainziggycardon
Gewoon Lid

Bericht door Captainziggycardon » 12 feb 2025, 23:18

FossilDude schreef: 11 feb 2025, 15:53 Ik ben benieuwd naar je foto's & filmpje. Dat soort afgeplatte vlakken zijn niet echt typisch voor Thoracosaurus. Bij Boreolosuchus, en sommige andere krokodilachtigen zie je dat wel inderdaad. Maar daarvan is zo ver als ik weet dan weer niets beschreven uit het Maastrichtse....
Hi, hier alvast wat foto's
20250202_155031.jpg
20250202_155027.jpg
20250202_155025.jpg
20250202_155020.jpg
20250202_155018.jpg
Ik vermoed dat ik geen videos rechtstreeks naar het forum kan uploaden, dus hier alvast de link met de video.

Hoop dat de video en foto's genoeg kunnen vertellen, ik kan het tandje altijd eens meepakken bij een volgende editie paleotime be (NL editie kan ik zelf helaas niet aanwezig zijn dit jaar)

Maar zoals ik al zei, toen ik hem kocht leek het me ook een Mosa tandje te zijn.
Maar eenmaal uit geprepareerd was ik er niet meer zeker van dus heb hem toen meegenomen naar het Maastrichtiaan symposium in Boxtel waar ik hem aan John en Eric had laten zien die hem allebei als krokodil labelden.
Ook @redmilksnake en Maarten dachten richting krokodil toen ik hun het tandje lieten zien, heb na hun aanraden het dan ook maar aan John en Eric laten zien.
Vooral omdat het tandje vrij hol is aan de basis was volgens Eric typisch voor krokodil ipv Mosa.
Ik heb het Thoracosaurus gelabeld omdat de enige uit het Limburgse bekend is, maar kan wel wat anders zijn natuurlijk.
Moet hem toch nog eens meenemen richting Boxtel, dan vraag ik aan Jonathan om ze eens te vergelijken met hun Thoracosaurus tanden die ze hebben liggen.

FossilDude
Administrator
Contacteer:

Bericht door FossilDude » 20 feb 2025, 15:41

Captainziggycardon schreef: 12 feb 2025, 23:18
FossilDude schreef: 11 feb 2025, 15:53 Ik ben benieuwd naar je foto's & filmpje. Dat soort afgeplatte vlakken zijn niet echt typisch voor Thoracosaurus. Bij Boreolosuchus, en sommige andere krokodilachtigen zie je dat wel inderdaad. Maar daarvan is zo ver als ik weet dan weer niets beschreven uit het Maastrichtse....
Hi, hier alvast wat foto's
20250202_155031.jpg
20250202_155027.jpg
20250202_155025.jpg
20250202_155020.jpg
20250202_155018.jpg

Ik vermoed dat ik geen videos rechtstreeks naar het forum kan uploaden, dus hier alvast de link met de video.

Hoop dat de video en foto's genoeg kunnen vertellen, ik kan het tandje altijd eens meepakken bij een volgende editie paleotime be (NL editie kan ik zelf helaas niet aanwezig zijn dit jaar)

Maar zoals ik al zei, toen ik hem kocht leek het me ook een Mosa tandje te zijn.
Maar eenmaal uit geprepareerd was ik er niet meer zeker van dus heb hem toen meegenomen naar het Maastrichtiaan symposium in Boxtel waar ik hem aan John en Eric had laten zien die hem allebei als krokodil labelden.
Ook @redmilksnake en Maarten dachten richting krokodil toen ik hun het tandje lieten zien, heb na hun aanraden het dan ook maar aan John en Eric laten zien.
Vooral omdat het tandje vrij hol is aan de basis was volgens Eric typisch voor krokodil ipv Mosa.
Ik heb het Thoracosaurus gelabeld omdat de enige uit het Limburgse bekend is, maar kan wel wat anders zijn natuurlijk.
Moet hem toch nog eens meenemen richting Boxtel, dan vraag ik aan Jonathan om ze eens te vergelijken met hun Thoracosaurus tanden die ze hebben liggen.
Bedankt voor de foto's en het filmpje. Intrigerende tand. Het lijkt inderdaad niet echt op Mosa. Maar ook niet typisch voor Thoracosaurus. De depressie die de snijrand vormt is echt wat sterk ontwikkeld. Dat zie je niet bij Thoracosaurus. Zie bijgevoegde foto's die ik snel gemaakt heb van een specimen van Thoracosaurus isorhynchus van Mont-Aimé (de typelokaliteit van holotype van Thoracosaurus. Er zijn overeenkomsten, maar ook verschillen. Ik zou de mogelijkheid niet uitsluiten dat je een tand hebt van een nog niet bekende krokodillensoort uit het Maastrichtse... Interessant om eens verder te onderzoeken.

Overigens, mocht het wél om Thoracosaurus gaan, dan zou ik voor T. isorhynchus gaan ipv T. macrorhynchus. Die laatste is een junior synonym. The naam isorhynchus is door Pomel in 1847 beschreven als Crocodilus (Gavialis) isorhynchus, terwijl Blainville in 1855 dezelfde soort als Crocodilus macrorhynchus beschreef.

groet,
Johan
Bijlagen
IMG_20250220_152439.jpg
IMG_20250220_152504.jpg

Captainziggycardon
Gewoon Lid

Bericht door Captainziggycardon » 25 feb 2025, 21:35

@FossilDude
Hartelijk dank voor de informatie!
Ik zie inderdaad wat gelijkenissen met de tanden in het holotype van Thoracosaurus isorhynchus maar ze zijn zeker niet identiek.
Ik ga dit jaar helaas niet aanwezig kunnen zijn op paleotime NL, maar ik kan het tandje wel volgende keer meenemen naar Paleotime BE als je het eens wilt bekijken.

Plaats reactie