Fossielen cap blanc nez

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
JurassicMark
Junior Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 mei 2020, 18:07
Has thanked: 2 times
Fossielen cap blanc nez

Bericht door JurassicMark » 06 aug 2020, 11:40

hallo allemaal,
ben net terug uit frankrijk met een hele grote vracht fossielen en wou er een paar laten identificeren.

Krabbenschaar?
DSCF2210.JPG
DSCF2211.JPG
Belemniet?
DSCF2213.JPG
DSCF2214.JPG
Ammoniet?
DSCF2215.JPG
?
DSCF2217.JPG
DSCF2218.JPG
Spoor? met nog een fossiel
DSCF2219.JPG
DSCF2220.JPG
alvast bedankt.
deel 2 komt er zo aan
Vriendelijke Groet,
Mark


Waarom lijkt elk steentje op een fossiel?

 
Gebruikersavatar
perfectjumpz
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 sep 2018, 12:03
Has thanked: 16 times
Been thanked: 58 times
Re: Fossielen cap blanc nez

Bericht door perfectjumpz » 06 aug 2020, 12:58

Hoi Mark,

Foto 3 en 4 is inderdaad een belemniet: Neohibolites minimus (https://www.paleontica.org/id_system/fo ... jstzoek=52)
Foto 6 en 7 is een spons: Exanthesis labrosus (https://www.paleontica.org/id_system/fo ... jstzoek=52)

Jelle



JurassicMark
Junior Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 mei 2020, 18:07
Has thanked: 2 times
Re: Fossielen cap blanc nez

Bericht door JurassicMark » 06 aug 2020, 16:11

dankje jelle


Waarom lijkt elk steentje op een fossiel?

Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: Fossielen cap blanc nez

Bericht door FossilDude » 06 aug 2020, 16:27

Hoi Mark,

Heb je al eens geprobeerd om je vondsten zelf te determineren, door middel van ons determinatiesysteem? Er staan welgeteld 88 foto's van fossielen van Cap Blanc Nez in ons determinatiesysteem: https://paleontica.org/id_system/fossil ... ndpl_id=52 , waaronder waarschijnlijk ook de meeste van jouw stukken (zoals je Neohibolites: https://paleontica.org/id_system/fossil ... jstzoek=52 en je Exanthesis: https://paleontica.org/id_system/fossil ... jstzoek=52 )

groet,
Johan


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

JurassicMark
Junior Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 mei 2020, 18:07
Has thanked: 2 times
Re: Fossielen cap blanc nez

Bericht door JurassicMark » 06 aug 2020, 17:51

ha johan
ik zal het proberen. heb net eventjes snel gekeken, maar zal er vanavond goed naar gaan zoeken.

Vriendelijke Groet,
Mark


Waarom lijkt elk steentje op een fossiel?

CipherF15
Junior Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 aug 2020, 20:10
Re: Fossielen cap blanc nez

Bericht door CipherF15 » 31 aug 2020, 11:52

So, the Cap Blanc Nez is a good place to find fossils? I'll be heading there this autumn then, as soon as I'm back from my work trip!



Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 435
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: Fossielen cap blanc nez

Bericht door PachyWhatnotOdon » 07 sep 2020, 22:20

CipherF15 schreef: 31 aug 2020, 11:52 So, the Cap Blanc Nez is a good place to find fossils? I'll be heading there this autumn then, as soon as I'm back from my work trip!
As I understand it, it is. I've been to the same area recently, but did not visit Cap Blanc Nez itself. However, from the stories people who did visit it told me, I got the impression that summer is not the best time to visit. Wait for the autumn and winter storms to free up some new material through cliff collapse...


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 435
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: Fossielen cap blanc nez

Bericht door PachyWhatnotOdon » 07 sep 2020, 22:29

JurassicMark schreef: 06 aug 2020, 11:40 hallo allemaal,
ben net terug uit frankrijk met een hele grote vracht fossielen en wou er een paar laten identificeren.
De identificatie van het tweede en vierde fossiel heb je al, en op een beter niveau dan ik je zou kunnen geven. Het derde fossiel is geen ammoniet, maar een gastropode, een slakkenhuis. Het fossiel op de eerste twee foto's is me niet helemaal duidelijk, maar is geen krabbenschaar: ironisch genoeg is de textuur die je van huidige op het strand gevonden krabben op fossiele exemplaren vaak niet aanwezig. Ik denk daarom eerder richting een verweerde steenkern (opvulling) van een schelp (of iets anders), al ben ik laatst in een stuk zandsteen vissenbot met een zelfde uiterlijke poreuze structuur tegen gekomen.

De sporen aan de buitenkant van de nodule op de laatste foto's is volgens mij maar van weinig betekenis. Maar de bruine vlek aan de zijkant zou fossiel hout of bot kunnen zijn, en de donker gekleurde vlek er direct boven lijkt ook op zoiets dergelijks te wijzen. Het zou dan ook de moeite waard kunnen zijn deze steen eens door midden te breken om te zien wat er binnenin zit.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett


Plaats reactie