Mastodon kaakfragment?
Mastodon kaakfragment?
Hallo,
Onderstaand fossiel kan ik kopen. Nu heb ik wat research gedaan en ik denk te menen dat het hier gaat om een gedeeltelijke onderkaak van een mastodon. Klopt dat?
Ook wil ik graag weten of het fossiel echt een mooie aanvulling is op mijn verzameling. Of komen dergelijke fossielen vrij veel voor en zijn ze niet heel bijzonder/waardevol?
Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen!
Onderstaand fossiel kan ik kopen. Nu heb ik wat research gedaan en ik denk te menen dat het hier gaat om een gedeeltelijke onderkaak van een mastodon. Klopt dat?
Ook wil ik graag weten of het fossiel echt een mooie aanvulling is op mijn verzameling. Of komen dergelijke fossielen vrij veel voor en zijn ze niet heel bijzonder/waardevol?
Groet,
Rick
Rick
-
- Senior Lid
- Has thanked: 325 times
- Been thanked: 224 times
Re: Mastodon kaakfragment?
welke kaak er zit geen link en/of foto bij groetjes maxRprins schreef: ↑26 okt 2020, 13:11 Hallo,
altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.
instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max
instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Er ging even wat mis met het uploaden van de foto. Hierbij alsnog:
Groet,
Rick
Rick
-
- Senior Lid
dit is zeker een mooie voor in je verzameling denk ik. weet je ook waar die gevonden is.
groetjes max
groetjes max
Hoi Max,
Bedankt voor je reactie! Het klopt dat het een fragment is van een mastodon kaak? Wat ik begreep is dat het gevonden is in Amerika.
Groet,Rick
Bedankt voor je reactie! Het klopt dat het een fragment is van een mastodon kaak? Wat ik begreep is dat het gevonden is in Amerika.
Groet,Rick
Groet,
Rick
Rick
Hoi Rick.
De meeste vondsten van Mastodon worden in florida gedaan.
Groeten Aad.
De meeste vondsten van Mastodon worden in florida gedaan.
Groeten Aad.
-
- Senior Lid
ik denk wel dat het een mastodon is. weet het niet zeker maar hij lijkt er wel op.
- Smaug
- Community Manager
- Has thanked: 225 times
- Been thanked: 109 times
Persoonlijk zou ik wachten op een identificatie van iemand die meer ervaring en kennis heeft. Wat mij betreft lijkt het er inderdaad op dat het een stuk van een bovenkaak van een Proboscidea is (slurfdier/olifantachtige). Of het een van de soorten mastodonten is? Geen idee, zou kunnen. Maar ik durf het niet te zeggen.
Extra vraag, in welke prijsklasse valt dit stuk? Als je dat tenminste wilt delen. Dit vooral om te zien hoe graag men er van af wil.
Groeten,
Richard
My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!
- ziggycardon
- Has thanked: 29 times
- Been thanked: 52 times
Ik denk niet dat dit fossiel van Mastodon (Mammut americanum) is, het zou altijd kunnen als ze heel erg afgesleten zijn maar ik vind het niet echt overeenkomen met het Mastodon materiaal uit Amerika waar ik mee bekend ben.
Ik leun persoonlijk meer naar Stegodon, de kiezen in de foto's komen erg overeen met de typische Stegodon kiezen die uit Azië (met name Indonesië) komen. Ddeze worden ook vaak op de markt als Mastodon aangeboden.
Ik leun persoonlijk meer naar Stegodon, de kiezen in de foto's komen erg overeen met de typische Stegodon kiezen die uit Azië (met name Indonesië) komen. Ddeze worden ook vaak op de markt als Mastodon aangeboden.
Geïnteresseerd in alles wat te maken heeft met Natuurhistorie, paleontologie, zoölogie, geologie en evolutie.
"A mind need books as a sword needs a whetstone, if it is to keep its edge." - Tyrion Lannister
"A mind need books as a sword needs a whetstone, if it is to keep its edge." - Tyrion Lannister
- ziggycardon
- Has thanked: 29 times
- Been thanked: 52 times
Hier even ter vergelijking:
foto's van een kies & kaak van de Amerikaanse Mastodon (Mammut americanum)
foto's van een kies & kaak van Stegodon cf. trigonocephalus uit Indonesië
(De foto van deze Stegodon kies werd ook als Mastodon aangeboden maar is in feite een Stegodon kies uit Java)
De kaak in kwestie lijkt mij meer overeen te komen met die van Stegodon
Ook is de kaak in kwestie een stuk bovenkaak aangezien er ook nog stukken slagtand zichtbaar zijn.
foto's van een kies & kaak van de Amerikaanse Mastodon (Mammut americanum)
foto's van een kies & kaak van Stegodon cf. trigonocephalus uit Indonesië
(De foto van deze Stegodon kies werd ook als Mastodon aangeboden maar is in feite een Stegodon kies uit Java)
De kaak in kwestie lijkt mij meer overeen te komen met die van Stegodon

Ook is de kaak in kwestie een stuk bovenkaak aangezien er ook nog stukken slagtand zichtbaar zijn.
Geïnteresseerd in alles wat te maken heeft met Natuurhistorie, paleontologie, zoölogie, geologie en evolutie.