Steen uit de maas, met een gaatje erin.
Steen uit de maas, met een gaatje erin.
Graag wil ik gebruik maken van jullie kennis en expertise bij het beoordelen van een steen, volgens de bijgaande foto's.
Ik heb de steen recent gevonden in het grindbed van de maas. Mijn aandacht werd getrokken door een witte cirkel op de steen.
Thuis gekomen bleek er ook nog een mooi rond gaatje in te zitten van 5 mm doorsnede.
De uitvergroting van dit gaatje laat zien dat er ook nog structuren in het gaatje zitten.
Kan iemand aangeven wat dit ronde gaatje veroorzaak heeft? Is dit een fossiel?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
René
Ik heb de steen recent gevonden in het grindbed van de maas. Mijn aandacht werd getrokken door een witte cirkel op de steen.
Thuis gekomen bleek er ook nog een mooi rond gaatje in te zitten van 5 mm doorsnede.
De uitvergroting van dit gaatje laat zien dat er ook nog structuren in het gaatje zitten.
Kan iemand aangeven wat dit ronde gaatje veroorzaak heeft? Is dit een fossiel?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
René
-
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 95 times
Re: Steen uit de maas, met een gaatje erin.
De resterende structuur herken ik niet. Ik vermoed dat het een ichnofossiel is. In dat gaatje kan mogelijk een stukje crinoïdestengel gezeten hebben, zou qua afmeting goed kunnen.
Groeten, Jeroen
Groeten, Jeroen
Jeroen,
Bedankt voor je suggestie. De interne structuur lijkt erg kristallijn. Dat zou dus best later gevormd kunnen zijn.
René
Bedankt voor je suggestie. De interne structuur lijkt erg kristallijn. Dat zou dus best later gevormd kunnen zijn.
René
Het is natuurlijk ook van belang om te kijken om wat voor gesteente het hier gaat. Ik kan dat van deze foto's niet goed beoordelen, daarvoor moet je zo'n steen eigenlijk in de hand hebben.
Bart
Bart, de steen is erg compact en hard. Beslist geen zandsteen. Het lijkt naar mijn idee meer op de typische Belgische hardsteen. Er zijn meerdere witte (fossiel)resten zichtbaar zonder dat ik die kan identificeren.
René
René