Kleintjes van de Kaloot

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
casthebestctb
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 sep 2012, 20:55
Been thanked: 4 times
Kleintjes van de Kaloot

Bericht door casthebestctb » 12 dec 2020, 13:09

Dag forumleden,

Al een tijdje gelden had ik de Kaloot bezocht. Helaas was het niet zo goed als andere keren (hier ook een post over gemaakt bij het 'Locaties' gedeelte van het forum). Gelukkig had ik al een tijd een idee om een keer wat schelpengruis en gezeefd materiaal mee terug te nemen naar huis om dan even goed uit te pluizen. Hiermee wil ik graag de resultaten delen omdat ik zelf toch wel positief verrast was.

Mijn favoriete vondst was deze (vermoedelijke) Anthozoa:
Anthozoa
Anthozoa
Anthozoa met schaal
Anthozoa met schaal
De gebruiker Dino15 heeft op de Kaloot een vergelijkbaar iets gevonden en deze een Sphenotrochus intermedius genoemd. Nou heeft dit exemplaar een iets andere vorm dus ik weet niet of dit een andere soort is of dat de vorm gewoon kan afwijken.

Naast dit mooie exemplaar heb ik ook deze gevonden:
Alle Anthozoa's
Alle Anthozoa's
Zijn dit verschillende soorten of afwijkende vormen?

Naast deze mooie Anthozoa's heb ik ook nog andere koraalachtige stukjes weten te vinden, vermoedelijk Bryozoa's:
Bryozoa 1
Bryozoa 1
Groepje Bryozoa's
Groepje Bryozoa's
Ook nog dit vreemde stukje waarvan ik oorspronkelijk dacht dat het onderdeel van een krab was maar van dichterbij gezien vermoed ik toch dat het ook iets koraalachtigs is:
Koraalachtig
Koraalachtig
Ook dit steeltje leek mij iets koraalachtigs:
Koraalsteeltje
Koraalsteeltje
Dit leek mij een stekel van een zee-egel:
Zeeegelstekel
Zeeegelstekel
Wat ik ook erg leuk vond om te vinden waren de mooie kleine haaientanden. Ik vond voornamelijk kapotte deeltjes van tanden maar ook een aantal mooie complete tanden. Hierbij een paar:
Haaientand 1
Haaientand 1
Tand 2
Tand 2
*rest in volgend bericht*



 
Gebruikersavatar
casthebestctb
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 sep 2012, 20:55
Been thanked: 4 times
Re: Kleintjes van de Kaloot

Bericht door casthebestctb » 12 dec 2020, 13:18

*vervolg*
Tand 3
Tand 3
Tand 4
Tand 4
En deze hele kleine:
Tand 5
Tand 5
Ook heb ik nog een tandje gevonden wat mij niet van een haai leek. Het deed mij sterk denken aan een hoektand van een roofdier maar dan heel erg klein. Helaas heb ik moeite om deze goed vast te leggen:
Vreemde tand
Vreemde tand
Van dit volgende stuk weet ik niet wat het is, wellicht dat iemand dit wel weet:
Onbekend 1
Onbekend 1
Onbekend 2
Onbekend 2
En dan nog wat diversen:
Slakje
Slakje
Serpulide
Serpulide
Slakje 2
Slakje 2
Slakje 3
Slakje 3
Ik heb nog meer vondsten en foto's maar dit leek me voor nu wel even voldoende. Dit is al een flinke post geworden zo. Hopelijk zijn de foto's goed genoeg.

Deze post is niet bedoelt voor het determineren maar meer voor het laten zien wat er zich in het schelpengruis van de Kaloot bevindt maar als men namen weet van deze vondsten dan ben ik daar erg benieuwd naar.

Mvg, Cas



Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4359
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 285 times
Been thanked: 366 times
Re: Kleintjes van de Kaloot

Bericht door Spongebob » 12 dec 2020, 13:42

Wauw Cas, wat een leuke vondsten!
Vooral dat koraaltje is erg mooi.
Gelijkende exemplaren uit het Mioceen van Miste heb ik ook Sphenotrochus intermedius genoemd.
Een beetje vormvariatie is altijd aanwezig; alle eikenbomen zijn ook niet identiek.
Helaas kan ik niet helpen bij de determinatie, maar er zijn anderen die dat wel zullen doen.
Ga vooral verder met het zoeken dichtbij huis (ook al is Spanje natuurlijk ook leuk;-)


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3223
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 44 times
Been thanked: 299 times
Re: Kleintjes van de Kaloot

Bericht door hubertus68 » 12 dec 2020, 18:38

Beste Cas,

de stukjes op foto's 4 t/m 7 zijn bryozoa. Op foto 7 vermoedelijk een Cellaria sp.


Beste groeten,
Oliver



Iamsam
Gewoon Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 22 nov 2020, 19:54
Has thanked: 47 times
Been thanked: 13 times
Re: Kleintjes van de Kaloot

Bericht door Iamsam » 12 dec 2020, 19:36

Mooie en interessante foto's

staat ook blijkbaar wat van op de site

https://www.paleontica.org/information/ ... 9&/Bryozoa




Plaats reactie