Gevonden op de zolder

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Volgjezelf
Junior Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jan 2021, 22:37
Been thanked: 2 times
Gevonden op de zolder

Bericht door Volgjezelf » 10 jan 2021, 01:05

Beste mensen,

Wat een leuke website!! Ik heb maar gelijk een account aangemaakt. Mijn collega had een doos vol met fossielen die ze wilde weggooien. Gelukkig kon ik hier nog op tijd een stokje voor steken.
Helaas geen idee van vindt plaatst (behalve de zolder), en een hoop vragen. De volgende steen ik denk fossiel koraal wil ik mijn broer kado geven. Vindt het van leuk om wat kennis mee geven over de vondst. Wie wil mij helpen? Alvast bedankt!!
Groetjes Kees.
Bijlagen
IMG-20210104-WA0003.jpg
IMG-20210104-WA0004.jpg
IMG-20210104-WA0005.jpg



 
Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4359
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 282 times
Been thanked: 363 times
Re: Gevonden op de zolder

Bericht door Spongebob » 10 jan 2021, 11:59

Hallo Kees,

Inderdaad zonde om weg te gooien. Je hebt het goed; een koraal.
Ik vermoed een Devonisch exemplaar uit de Duitse Eifel.
Precieze naamgeving durf ik niet te geven, maar het zal wel iets van een Hexagonaria of een Cyathophyllum zijn.
Goochel daar maar eens op. Of wacht nog even op andere forumleden die reageren en er meer van weten.

Mvg, Tom


Time fades away (Neil Young)

pauldb
Junior Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 jan 2021, 15:27
Has thanked: 14 times
Been thanked: 43 times
Re: Gevonden op de zolder

Bericht door pauldb » 27 jan 2021, 15:36

wat mij betreft, Hexagonaria (Devoon). Maar die vind je ook in België, overal waar het Givetiaan of Frasniaan opduikt, bv. in de Lessevallei of Ourthevallei en zijrivieren (Aisne, Lembrée). Vaak gerold in de rivier (zoals dit exemplaar). Zeg aan je broer dat je kado +/- 380 miljoen jaar oud is en dateert van een tijdperk toen de Benelux nog een flink eind ten zuiden van de evenaar lag en met een lekker warme tropische zee erboven :-)
Dit is een mooi exemplaar, bijhouden!




Plaats reactie