Carcharias taurus? Kaloot strand. Haaientand.

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Dino15
Has thanked: 62 times
Been thanked: 184 times
Carcharias taurus? Kaloot strand. Haaientand.

Bericht door Dino15 » 27 jan 2021, 14:11

Zou ik hier voor carcharias taurus gaan of toch een andere odontaspid? Ik denk het wel. Hij is gevonden op het kaloot strand.

Alvast bedankt.

Nick.
Bijlagen
IMG_20210127_140550.jpg
IMG_20210127_140526.jpg

Trying to find a great white for years now,
still no succes.:(

Dino15
Re: Carcharias taurus? Kaloot strand. Haaientand.

Bericht door Dino15 » 31 jan 2021, 14:20

Niemand die het weet? :cry:

FossilDude
Administrator
Has thanked: 327 times
Been thanked: 310 times
Contacteer:

Bericht door FossilDude » 31 jan 2021, 15:20

Hoi Nick,

Ik zie geen striaties op de kroon. Klopt dat? Het is een goed bewaard tandje, dus als die er gezeten hadden dan zou je daar op z'n minst nog sporen van moeten zien. Vaak worden die striaties als indicatie voor C. taurus gebruikt. De afwezigheid van striaties suggereert een andere soort. Tegelijkertijd, recente publicaties (bijvoorbeeld Hovestadt, 2020) beschrijven weer dat er bij moderne C. taurus 'ontogenetic heterodonty' is op dit vlak (de striaties lijken bij volwassen dieren langzaam te verdwijnen), dus dat lijkt geen heel goede indicatie. Aan de andere kant lijkt Pieter de Schutter dit dan wel weer te gebruiken als differenties tussen Miocene C. taurus en C. vorax.

Volg je de argumentatie van De Schutter, dan kan je hier C. taurus uitsluiten en kom je uit bij C. vorax of C. gustrowensis/C. reticulatus/O. reticulata.

Jouw tandje is een vrij klein tandje met relatief grote, licht naar buiten wijzende bijspitsen. Dat zou voor mij meer richting C. gustrowensis/C. reticulatus/O. reticulata wijzen, omdat C. vorax over het algemeen iets grotere tanden lijkt te hebben en vaak iets kleinere bijspitsen heeft die naar binnen wijzen (zie De Schutter, 2011 - Geologica Belgica).

Volgens De Schutter, 2011 zijn de Miocene C. gustrowensis/C. reticulatus tanden in de Antwerpen regio zo afwijkend van de Oligocene C. gustrowensis, dat het gerechtvaardigd is om deze als aparte soort (C. reticulatus) te zien.

In mijn collectie zou ik dit tandje om die reden als C. reticulatus zetten. Ik zie dat wij in het determinatiesysteem nogsteeds Odontaspis gebruiken voor deze soort, maar het zou kunnen dat er inmiddels wel voldoende consensus is dat deze soort terug onder Carcharias geplaatst dient te worden. We zullen het eens navragen.

Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Dino15

Bericht door Dino15 » 31 jan 2021, 16:03

Dank je voor het uitgebreide antwoord johan! Dan zal ik hem determineren als carcharias reticulatus.

Plaats reactie