Vondst Resteigne
Vondst Resteigne
Vorige week nog eens gaan zoeken in Resteigne en dit gevonden.Ik dacht eerst heel voorzichtig aan een trilobiet(het zou mijn eerste zijn na vijf keer gaan zoeken in Resteigne

groetjes
Patrick
wie het kleine niet begeerd is het
grote niet weerd!!
grote niet weerd!!
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Vondst Resteigne
Proficiat Patrick!
Een knappe vondst. Het thorax (middendeel) en pygidium (staartstuk) van een (Phacopida?) trilobiet. Mogelijk gaat het om een vervelling, de kop is immers afgebroken. Het zou niet de eerste keer zijn dat deze kop ook nog ergens in de steen terug te vinden is, kijk eens goed aan alle kanten.
Een knappe vondst. Het thorax (middendeel) en pygidium (staartstuk) van een (Phacopida?) trilobiet. Mogelijk gaat het om een vervelling, de kop is immers afgebroken. Het zou niet de eerste keer zijn dat deze kop ook nog ergens in de steen terug te vinden is, kijk eens goed aan alle kanten.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Bedankt! ja, dat wou ik ook nog vragen kan er nog verder aan geprepareerd worden?
groetjes
Patrick
groetjes
Patrick
grote niet weerd!!
grote niet weerd!!
Super Patrick!
Gefeliciteerd, een thorax-pygidium uit de orde Phacopida, dat lijkt me duidelijk. Ik denk dat we niet verder komen met de determinatie dan de familie Phacopinae indet.
groetjes,
<:{{{{{>
Gefeliciteerd, een thorax-pygidium uit de orde Phacopida, dat lijkt me duidelijk. Ik denk dat we niet verder komen met de determinatie dan de familie Phacopinae indet.
groetjes,
Trilobiti Ceská Republika
Hmm...preparatie. Lastig geval. Stukken uit Resteigne zijn soms heel vervelend versmolten in de matrix en vervormd.
Ik zou er weinig aan doen, omdat je toch niet meer details eruit kan halen voor een determinatie. Heel misschien kun je proberen nog iets van het pygidium los te maken maar ik vind het een risico.
Check het stuk goed of er nog meer (andere) delen inzitten.
Ik zou er weinig aan doen, omdat je toch niet meer details eruit kan halen voor een determinatie. Heel misschien kun je proberen nog iets van het pygidium los te maken maar ik vind het een risico.
Check het stuk goed of er nog meer (andere) delen inzitten.
Trilobiti Ceská Republika
Ziet eruit als iets uit het basale gedeelte van de Hanonet Formatie daar. Er komen maar twee phacopide soorten voor in Resteigne en dit exemplaar behoort vrijwel zeker tot Nyterops. Als je dit soort \"thoracopygidia\" vindt, altijd zoeken in de afgeslagen onderliggende stukken steen. Dit is een vervellingsrest volgens de zgn. Salter\'sche modus. De kop scheurde los van het middenlijf en het diertje kroop over de kop heen naar vrijheid. Hierdoor werd de kop omgedraaid (buikzijde naar boven) en deze steekt dan meestal aan de onderkant van de steen uit...
Allart
Allart
Hoi Patrick,
Voor een eerste trilobietenvondst is dit toch niet slecht gevonden.
Mijn eerste trilobietenvondste in Resteigne waren maar oogjes en snuitstukjes.
Nu vind ik al mooiere stukken hoor, maar alle begin is moeilijk.
Jou start van een hele reeks trilovondsten is bij deze goed ingezet.
Groetjes...
Ilse
Voor een eerste trilobietenvondst is dit toch niet slecht gevonden.
Mijn eerste trilobietenvondste in Resteigne waren maar oogjes en snuitstukjes.
Nu vind ik al mooiere stukken hoor, maar alle begin is moeilijk.
Jou start van een hele reeks trilovondsten is bij deze goed ingezet.
Groetjes...
Ilse
FOSSILS ARE FOR EVER!
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:

Hey Patrick,
Op bijgevoegde foto een mooi voorbeeld van een vervellingsrest die ik dit weekend heb gevonden (niet in Resteigne). Je zit hier mooi hoe de kop is losgekomen van de rest. Ik heb het geluk gehad dat ze mooi samen zijn blijven liggen, maar dit zie je dus wel vaker. Vaak ligt de kop idd ondersteboven. Ook pygidium en thorax zijn hier van elkaar gescheiden geraakt.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- De DinoDolsjes
- Been thanked: 2 times
Mooooooooooooi (enigszins kwijlend)
Paul
Paul
If it doesn't kill you, it makes you
stronger.........and wiser
stronger.........and wiser
Hoi Bedankt allemaal, ik ga dus niet verder prepareren gezien het risico, en dus wel terug naar Resteigne op zoek naar de kop 
groetjes
Patrick
p.s. Ik breng het stuk morgen mee naar de beurs, kunnen jullie het eens verder bekijken.Fred brengt gij uw vondst ook eens mee aub?
[Bewerkt door Patrick op 23-02-2007 om 15:15 NL]

groetjes
Patrick
p.s. Ik breng het stuk morgen mee naar de beurs, kunnen jullie het eens verder bekijken.Fred brengt gij uw vondst ook eens mee aub?
[Bewerkt door Patrick op 23-02-2007 om 15:15 NL]
grote niet weerd!!
grote niet weerd!!