determinatie 2 haaientanden: Isurolamna affinis en mogelijks Striatolamia macrota?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Steven db
Senior Lid
Has thanked: 14 times
Been thanked: 18 times
determinatie 2 haaientanden: Isurolamna affinis en mogelijks Striatolamia macrota?

Bericht door Steven db » 28 mar 2021, 16:37

Beste forumleden,

Hieronder twee haaientanden uit Knokke. Voor tand 1 kom ik uiteindelijk uit bij Isurolamna affinis en voor tand 2 denk ik in de richting van Striatolamia macrota. Bij deze laatste heb ik echter twijfels, vandaar dit berichtje.

Groeten,
Steven.
Bijlagen
tand 1 (bolle zijde)
tand 1 (bolle zijde)
Isurolamna affinis (4) (bolle zijde) cu.jpg (114.58 KiB) 1106 keer bekeken
tand 1 (platte zijde)
tand 1 (platte zijde)
tand 1 (onderkant)
tand 1 (onderkant)
tand 1 (zijkant)
tand 1 (zijkant)
Isurolamna affinis (4) (zijkant) cu.jpg (103.26 KiB) 1106 keer bekeken
tand 2 (bolle zijde)
tand 2 (bolle zijde)
tand 2 (platte zijde)
tand 2 (platte zijde)
tand 2 (onderkant)
tand 2 (onderkant)
tand 2 (zijkant)
tand 2 (zijkant)

alberto shark
Has thanked: 22 times
Been thanked: 59 times
Re: determinatie 2 haaientanden: Isurolamna affinis en mogelijks Striatolamia macrota?

Bericht door alberto shark » 28 mar 2021, 16:56

Hallo Steven,

tand 1 zou een I. affinis kunnen zijn, een upper anterior tand. Carcharias sp. sluit ik niet uit. Tand 2 lijkt me inderdaad een S. macrota.
Als je wat googled kom je wel wat afbeeldingen tegen.

Dino15
Has thanked: 62 times
Been thanked: 184 times
Re: determinatie 2 haaientanden: Isurolamna affinis en mogelijks Striatolamia macrota?

Bericht door Dino15 » 28 mar 2021, 17:24

Kan de eerste niet mogelijk een jaekelotodus robustus zijn?

Mvg.

Nick.

Trying to find a great white for years now,
still no succes.:(

Steven db
Senior Lid

Bericht door Steven db » 28 mar 2021, 20:27

alberto shark schreef: 28 mar 2021, 16:56 Hallo Steven,

tand 1 zou een I. affinis kunnen zijn, een upper anterior tand. Carcharias sp. sluit ik niet uit. Tand 2 lijkt me inderdaad een S. macrota.
Als je wat googled kom je wel wat afbeeldingen tegen.
Beste Alberto,
Bedankt voor je reactie. Nu hoef ik niet meer te twijfelen over de Striatolamia macrota.
Groeten,
Steven.

Steven db
Senior Lid

Bericht door Steven db » 28 mar 2021, 21:17

Dino15 schreef: 28 mar 2021, 17:24 Kan de eerste niet mogelijk een jaekelotodus robustus zijn?

Mvg.

Nick.
Beste Nick,

Ik dacht in eerste instantie ook dat dit een Jaekelotodus robustus was. Eindelijk nog eens een tandje gevonden in Knokke met langs beide zijden een relatief goed bewaarde fijne bijspits. Deze zou ik hier zeker op het determinatiesysteem plaatsen. Dus snel het tandje gaan fotograferen. Maar toen ik mijn eigen foto van de platte zijde bekeek, merkte ik op dat de bijspitsen afzonderlijk van de kroon staan. Op de platte zijde zie je ook (ongeveer onderaan op de kroon) de twee snijranden van de kroon te voorschijn komen. Hierdoor heb ik het idee van Jaekelotodus robustus geschrapt.

Ik had oorspronkelijk Isurolamna affinis uitgesloten omdat op de gelijkaardige tanden die ik heb de bijspitsen veel kleiner zijn (zoals op Fig 1 Plate 3 van Palaeofocus 1). Maar mede dankzij je tip viewtopic.php?f=5&t=37725 en http://users.skynet.be/somniosus/Isurolamna_affinis.htm ben ik dan toch gaan denken in de richting van Isurolamna affinis. Maar om volledig zeker te zijn, de controle hier op het forum.

Groeten,
Steven.

alberto shark

Bericht door alberto shark » 28 mar 2021, 22:08

Hallo Nick en Steven,
als ik naar de onderkant kijk (basale kant) van tand 1 lijkt het me dat geen J. robustus. Graag verwijs ik nog eens naar het fraaie boek met Eocene soorten gevonden in Oosterzele waar veel posities en aanzichten staan opgenomen: http://www.palaeontos.be/p1/pf1.html
Hopelijk is het nog te koop :)

Steven db
Senior Lid

Bericht door Steven db » 29 mar 2021, 20:47

alberto shark schreef: 28 mar 2021, 22:08 Hallo Nick en Steven,
als ik naar de onderkant kijk (basale kant) van tand 1 lijkt het me dat geen J. robustus. Graag verwijs ik nog eens naar het fraaie boek met Eocene soorten gevonden in Oosterzele waar veel posities en aanzichten staan opgenomen: http://www.palaeontos.be/p1/pf1.html
Hopelijk is het nog te koop :)
Hallo Alberto,
Dat is inderdaad het boek waar ik naar verwijs in mijn bovenstaande antwoord naar Nick.

Kan je echter ook een ander boek van deze reeks aanbevelen voor iemand die in Knokke gaat zoeken? Palaeontos 20 of 21? Wat denk je? Kan dit nuttig zijn? Soms vind ik ook eens iets niet uit het Eoceen.

Groeten,
Steven.

alberto shark

Bericht door alberto shark » 30 mar 2021, 08:46

Hoi Steven,
ik heb zelf een wat beschadigd exemplaar goedkoop kunnen kopen van Palaeotos 20. Daar staan heel veel soorten in die je ook in Knokke kunt vinden. Mogelijk heeft de uitgever nog meer van deze exemplaren beschikbaar :)

Steven db
Senior Lid

Bericht door Steven db » 30 mar 2021, 20:59

alberto shark schreef: 30 mar 2021, 08:46 Hoi Steven,
ik heb zelf een wat beschadigd exemplaar goedkoop kunnen kopen van Palaeotos 20. Daar staan heel veel soorten in die je ook in Knokke kunt vinden. Mogelijk heeft de uitgever nog meer van deze exemplaren beschikbaar :)
Hallo Alberto,
Bedankt voor je reactie.
Mvg,
Steven.

Plaats reactie