Botten

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
PeterCo
Junior Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mar 2022, 08:32
Has thanked: 2 times
Botten

Bericht door PeterCo » 08 mar 2022, 08:37

Mijn zoontje heeft volgende versteende botten gevonden in Meeuwen (Belgisch Limburg). Iemand enig idee van de ouderdom hiervan en van welk dier?
Bijlagen
Bot 4
Bot 4
Bot 3
Bot 3
Bot 1
Bot 1
Bot 2
Bot 2



 
Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1031
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 312 times
Been thanked: 203 times
Re: Botten

Bericht door Max pijpelink » 08 mar 2022, 12:57

Ik denk eerder vuurstenen graafgangen


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4359
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 282 times
Been thanked: 363 times
Re: Botten

Bericht door Spongebob » 08 mar 2022, 17:49

Vertel je zoontje dat het misschien botten van een grote dino zijn geweest.
Dat ie vlijtig verder moet zoeken naar nog meer interessante objecten.
Houd de mythe nog een poosje in stand.....
en vertel dan later eens dat Max uiteindelijk gelijk had.
Met de eerste verwondering zaai je de interesse voor een prachtige hobby.


Time fades away (Neil Young)

PeterCo
Junior Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mar 2022, 08:32
Has thanked: 2 times
Re: Botten

Bericht door PeterCo » 08 mar 2022, 18:50

Enig idee hoe oud dat deze gangen zijn, en waar ik meer info hierover kan vinden? Dan kan hij ze eens meenemen voor een spreekbeurt 😉



Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1031
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 312 times
Been thanked: 203 times
Re: Botten

Bericht door Max pijpelink » 08 mar 2022, 19:28

Spongebob schreef: 08 mar 2022, 17:49 Vertel je zoontje dat het misschien botten van een grote dino zijn geweest.
Dat ie vlijtig verder moet zoeken naar nog meer interessante objecten.
Houd de mythe nog een poosje in stand.....
en vertel dan later eens dat Max uiteindelijk gelijk had.
Met de eerste verwondering zaai je de interesse voor een prachtige hobby.
de graafgangen kunnen ook reuze interesant zijn voor kinderen, zeker als je erbij zegt dat er een kreeft of ander dier heeft ingewoond die dinosaurussen hebben gezien ;)
PeterCo schreef: 08 mar 2022, 18:50 Enig idee hoe oud dat deze gangen zijn, en waar ik meer info hierover kan vinden? Dan kan hij ze eens meenemen voor een spreekbeurt 😉
ze zijn uit de krijt periode( de bekende tijd van de dinosaurussen zoals Trex, ik durf er niet verder iets van te zeggen aangezien ik vooral uit zeeland verzamel wat betrekkelijk jonger is.

ik heb wel een paar dagen geleden een enorme kreeftengang aangeboden gekregen van een goede vriend en uiteindelijk weggegeven aan een vriend die op bezoek was, lag een tijdje in de tuin en had geen zin om alle spinnen en andere insecten die erin huisden schoon te maken :? . hou meer van de fossiele beestjes dan die er nu nog inzaten :P


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1031
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 312 times
Been thanked: 203 times
Re: Botten

Bericht door Max pijpelink » 08 mar 2022, 19:31

en het allebelangrijkste natuurlijk! blijven doorzoeken! de eerste vondsten zullen misschien tegenvallen maar gaandeweg leer je de fossielen te herkennen! doormiddel aan fossielenexcursies mee te doen of contact te leggen met andere zoekers zal je steeds beter weten waar je op moet letten, ik weet niet waar u precies woon maar in belgie hebben ze een paar mooie verenigingen en in nederland ook. weet alleen even de naam van de meeste niet. ook via facebook of instagram kan je contact leggen met mensen en in bepaalde groepen komen waar experts maar ook andere fossielenverzamelaars tussen zitten die jullie graag op weg kunnen en willen helpen.


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Gebruikersavatar
Felicia Carina
Senior Lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:16
Locatie: Houthalen-Helchteren
Has thanked: 604 times
Been thanked: 162 times
Contacteer:
Re: Botten

Bericht door Felicia Carina » 08 mar 2022, 21:06

Hallo Peter

Ik woon in Houthalen en wij hebben hier in Zonhoven de GVL (geologische vereniging Limburg). Zij organiseren ook excursies. Maar aangezien ik pas sinds Corona actief met fossielen begonnen ben, heb ik nog geen activiteiten kunnen meedoen. Ondertussen zijn er wel plannen om weer op excursie te gaan, de eerste is naar Lompret.

Hier is nog een link waar je uitleg vindt over vuurstenen. Zeker goed materiaal voor een spreekbeurt!

http://www.debelemniet.nl/itemsoortenvuursteen.html

Groetjes,
Felicia


masterinfineartsflits

PeterCo
Junior Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mar 2022, 08:32
Has thanked: 2 times
Re: Botten

Bericht door PeterCo » 09 mar 2022, 07:42

Als echte dino-man had hij wel gehoopt op een dino-bot, maar hij is ook heel blij met deze uitleg. Ik ga zeker eens kijken naar de GVL!




Plaats reactie