Paraloid

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Plaats reactie
fotsirk
Berichten: 50
Lid geworden op: 09 jan 2015, 18:23
Has thanked: 2 times
Paraloid

Bericht door fotsirk » 03 apr 2022, 22:58

Kan je met paraloid ook botten conserveren( verstevigen) en welke is dan de beste verhouding die ik kan gebruiken .
Mvg



 
redmilksnake
Berichten: 271
Lid geworden op: 23 aug 2011, 16:16
Has thanked: 3 times
Been thanked: 42 times
Re: Paraloid

Bericht door redmilksnake » 04 apr 2022, 08:57

Hallo Fotsirk,

Ja dat kan, daar is het juist uitermate geschikt voor. de verhouding is afhankelijk van wat je er mee wilt. Eigenlijk is de general rule: hoe dunner je het maakt, hoe dieper het doordringt in het bot.
Hoe diep het dan doordringt verschilt per type fossiel en is afhankelijk van de mineralisatie, type sediment etc.
Meestal is een verhouding van ongeveer 1 op 10, 1 deel paraloid, 10 delen aceton, een prima verhouding. Als je daarna merkt dat het bot nog steeds niet stabiel is, en er stukjes af blijven breken, kan je een dikkere oplossing proberen.

Met vriendelijke groet,
Jonathan



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Paraloid

Bericht door sjaak » 04 apr 2022, 22:00

Klopt. Je kan het ook kant en klaar kopen in de georockshop.


Groet,

Niels

fotsirk
Berichten: 50
Lid geworden op: 09 jan 2015, 18:23
Has thanked: 2 times
Re: Paraloid

Bericht door fotsirk » 05 apr 2022, 00:08

Ok bedankt dan ga ik paraloid bestellen



Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: Paraloid

Bericht door PachyWhatnotOdon » 10 jul 2022, 13:03

Hoi Kristof,

Zoals de anderen al aangegeven hebben is Paraloid bij uitstek geschikt om broze fossielen mee te stabiliseren, inclusief botten. Er zijn hierbij verschillende manieren om ermee om te gaan, te beginnen met puur en alleen externe applicatie tot aan impregnatie. Dat laatste kan met grote fossielen nogal lastig zijn, omdat compleet onderdompelen soms lastig is. In plaats daarvan kun je de voldoende vloeibare Paraloid ook dik met een kwast of pipet aanbrengen, zodat het fossiel de Paraloid kan opzuigen. De beste manier is echter volledig onderdompelen, omdat je dan de diepste penetratie kunt krijgen. Echter, om de maximale penetratie te bereiken moet wel eerst al het water uit het fossiel afgedreven worden. Dit doe je door het fossiel goed op te warmen, hetgeen in een oven op lage temperatuur, onder een hittelamp of zelfs in de zon kan (let er wel op dat niet alle fossielen even goed tegen UV kunnen en dat grotere fossielen langer blootgesteld zullen moeten worden). Je zult vervolgens, bij onderdompelen in Paraloid, luchtbelletjes zien ontsnappen, hetgeen aangeeft dat de Paraloid de plaats van de lucht inneemt. Wanneer er geen luchtbellen meer tevoorschijn komen, is je fossiel volledig geïmpregneerd.

Vervolgens dient het stuk gedroogd te worden, waarbij ik - in elk geval voor kleinere fossielen - ontdekt heb dat het het beste werkt als je ze op een dunne, en beetje gebolde kartonnen plaat neerlegt, en dan met je vinger op de plaat tikt, zodat het fossiel een beetje van het karton los komt. Op die manier voorkom je dat je het fossiel aan het karton vastplakt, of dat de Paraloid lijmslierten maakt. Ik gebruik hier kartonnen enveloppen van online winkels voor. Eventuele lijmsporen of luchtbellen in de buitenste Paraloid-laag kun je echter altijd nog wegwerken door met een penseel nieuw Paraloid of anders aceton aan te brengen. Door de aceton (eventueel in de Paraloid-oplossing) lost de Paraloid van je lijmspoor of luchtbel weer op, en kun je een nieuwe laag opbouwen. Ditzelfde geldt ook voor een teveel aangebrachte Paraloid (waaronder te veel glans, e.d.): deze kun je met behulp van aceton en een katoenen doekje of kwast weer afnemen/verwijderen.

Zoals hierboven ook al vermeld kan Paraloid in verschillende diktes worden aangemaakt, elk met een andere doelstelling. Dunne Paraloid heeft een hoog penetrerend vermogen en is dus goed voor impregnatie, maar biedt ook minder stevigheid, omdat er minder bindingsmiddel/Paraloid in zit. Dikkere Paraloid-oplossingen worden vooral als een lak of vernis gebruikt, om de buitenkant van een fossiel te verstevigen, terwijl bijzonder dikke Paraloid ook wel als lijm wordt gebruikt. Er zijn verschillende recepten te vinden om zelf je eigen Paraloid uit korrels aan te maken, waarbij je goed moet opletten of je de Paraloid op gewicht of op volume dient toe te voegen. En hoe meer Paraloid er in de oplossing zit, hoe lastiger het is de korrels op te lossen. Dus ook daar zijn weer verschillende technieken voor.

Voor een beginner is het echter, denk ik, het makkelijkste om, zoals Niels al heeft aangeraden, een kant-en-klaar oplossing te kopen. Verschillende winkels hebben deze op voorraad (al is er af en toe een tekort), maar ik kan die van GeoRockShop van harte aanbevelen. Voor mij heeft deze de perfecte balans tussen penetratie en functie als vernis.

Succes!


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett


Plaats reactie