Haaientanden lectuur

Hier kun je fossielen te koop of te ruil aanbieden. Ook bedoeld voor aanverwante geologische spullen.
DominiqueNoppe
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 jan 2019, 20:43
Has thanked: 19 times
Been thanked: 7 times
Contacteer:
Haaientanden lectuur

Bericht door DominiqueNoppe » 03 jul 2022, 22:41

Hoi,

Ik ben op zoek naar een uitgebreid en duidelijk "determinatieboek" over haaientanden. In het bijzonder diegene die je vindt aan de Belgische/ Nederlandse kust..
Zou iemand me hier tips kunnen geven? Of heb je zelf iets te koop?
Laat maar iets weten en alvast heel erg bedankt!!
Gr,
Dominique


Dominique

 
Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: Haaientanden lectuur

Bericht door Max pijpelink » 04 jul 2022, 08:39

Ik zal wanneer ik eens tijd heb even een foto maken van de boeken die ik altijd gebruik. Is wel al oude literatuur dus bijna niet meer te koop, oude benamingen en bij sommige slecht bindwerk.


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Gebruikersavatar
alberto shark
Berichten: 349
Lid geworden op: 17 jun 2015, 13:12
Locatie: Helmond (Nederland)
Has thanked: 22 times
Been thanked: 55 times
Re: Haaientanden lectuur

Bericht door alberto shark » 04 jul 2022, 19:41

Hallo Dominique en Max,
ik verzamel ook al vele jaren haaientanden en kan ook alvast wat tips geven:
- In het boek Zeeuwse Strandfossielen komt een beperkt hoofdstuk voor over haaientanden maar ook veel andere strandvondsten staan erin. Kijk eens op
https://drukkerijmiddelburg.nl/zeeuwse- ... 9492170170

Verder is er het boek Gids voor Strandfossielen van Cadzand en Nieuwvliet-Bad. Ik zal hier nog de link voor opzoeken. Verder bezit ikzelf nog wat PDF-files die mogelijk ook kunnen helpen. Stuur hiervoor een persoonlijk bericht.
En er is ook het mooie boek van Stephane Knoll over de Neogene sharks of Antwerp met veel fraaie foto's van tanden die ook op de kusten gevonden kunnen worden. Link zal ik ook plaatsen.

groet,
Albert



Gebruikersavatar
alberto shark
Berichten: 349
Lid geworden op: 17 jun 2015, 13:12
Locatie: Helmond (Nederland)
Has thanked: 22 times
Been thanked: 55 times
Re: Haaientanden lectuur

Bericht door alberto shark » 04 jul 2022, 19:56

Mogelijke link naar boek over Gids voor strandfossielen (lijkt moeilijker verkrijgbaar):
https://www.booksinbelgium.be/nl/b/gids ... 9080423626

Info over boek mbt Antwerpen: viewtopic.php?f=1&t=38830&p=282205#p282205



Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: Haaientanden lectuur

Bericht door Max pijpelink » 04 jul 2022, 20:20

alberto shark schreef: 04 jul 2022, 19:41 Hallo Dominique en Max,
ik verzamel ook al vele jaren haaientanden en kan ook alvast wat tips geven:
- In het boek Zeeuwse Strandfossielen komt een beperkt hoofdstuk voor over haaientanden maar ook veel andere strandvondsten staan erin. Kijk eens op
https://drukkerijmiddelburg.nl/zeeuwse- ... 9492170170

Verder is er het boek Gids voor Strandfossielen van Cadzand en Nieuwvliet-Bad. Ik zal hier nog de link voor opzoeken. Verder bezit ikzelf nog wat PDF-files die mogelijk ook kunnen helpen. Stuur hiervoor een persoonlijk bericht.
En er is ook het mooie boek van Stephane Knoll over de Neogene sharks of Antwerp met veel fraaie foto's van tanden die ook op de kusten gevonden kunnen worden. Link zal ik ook plaatsen.

groet,
Albert
hoi albert, het boek zeeuwse strandfossielen heb ik ook, het is inderdaad wel een leuk boek voor even snel te kijken maar voor haaientanden vind ik hem niet bepaald geschikt.

Ik doelde ook op het boek strandfossielen van cadzand bad en nieuwvliet-bad, een best goed boek voor het determineren. daarnaast heb ik nog "veldatlas voor cenozoische fossielen van belgie" ( J.F. Geys en R. Marquet, 1979), "haaie- en roggetanden uit het tertiar van Belgie" (Dirk Nolf,1986) dit boek heeft wel slecht bindwerk en oude benamingen maar een heleboel soorten en alle tandposities ervan staan erin, en dan nog "fossielen uit het 4e havendok bij Kallo, Belgie. (J. Ottema en W. in't Hout,1987).

deze boeken zijn wel best oud en lastig meer te verkrijgen maar je hebt een kans dat je ze tegenkomt op fossielen beurzen bij de stands waar ze literatuur verkopen, zo kwam ik er op Paleotime nog een paar van deze boeken tegen( kon ze helaas niet kopen doordat mijn geld aan fossielen was opgegaan)


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Gebruikersavatar
alberto shark
Berichten: 349
Lid geworden op: 17 jun 2015, 13:12
Locatie: Helmond (Nederland)
Has thanked: 22 times
Been thanked: 55 times
Re: Haaientanden lectuur

Bericht door alberto shark » 04 jul 2022, 20:36

Hoi Max, goede toevoegingen :) Kallo heb ik ook maar alleen de haaientanden daaruit. Dirk Nolf is leuk maar ook veel herbenamingen ondertussen wat het allemaal niet leuk maakt. Mogelijk ook een vermelding waard van het fraaie boek over Oosterzele met daarin veel soorten die ook op de kusten gevonden kunnen worden is:

http://www.palaeontos.be/p1/pf1.html



Gebruikersavatar
alberto shark
Berichten: 349
Lid geworden op: 17 jun 2015, 13:12
Locatie: Helmond (Nederland)
Has thanked: 22 times
Been thanked: 55 times
Re: Haaientanden lectuur

Bericht door alberto shark » 04 jul 2022, 20:39

en ook : http://www.palaeontos.be/20/det20.html met heel veel soorten erin.



Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: Haaientanden lectuur

Bericht door Max pijpelink » 05 jul 2022, 07:18

alberto shark schreef: 04 jul 2022, 20:36 Hoi Max, goede toevoegingen :) Kallo heb ik ook maar alleen de haaientanden daaruit. Dirk Nolf is leuk maar ook veel herbenamingen ondertussen wat het allemaal niet leuk maakt. Mogelijk ook een vermelding waard van het fraaie boek over Oosterzele met daarin veel soorten die ook op de kusten gevonden kunnen worden is:

http://www.palaeontos.be/p1/pf1.html

Bij dat boek van Dirk nolf heb ik inderdaad de problemen met al die nieuwe namen, en het wordt er niet makkelijker op ;) , en ook het bindwerk van het boek is heel slecht, ik heb ondertussen al wat losse bladzijdes erin. Maar verder staan wel een heleboel soorten met alle tand posities erin met hele duidelijke tekeningen dus wel makkelijk om er bij te hebben.

Bestaat er trouwens net zoiets als Worms voor naamgeving van schelpen voor haaientanden?


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Gebruikersavatar
alberto shark
Berichten: 349
Lid geworden op: 17 jun 2015, 13:12
Locatie: Helmond (Nederland)
Has thanked: 22 times
Been thanked: 55 times
Re: Haaientanden lectuur

Bericht door alberto shark » 05 jul 2022, 07:55

[/quote]

Bestaat er trouwens net zoiets als Worms voor naamgeving van schelpen voor haaientanden?
[/quote]

Dat zegt me niets. Ik weet alleen dat namen soms herzien worden omdat er dan weer andere inzichten zijn. Maar helaas kan ik nergens vinden wat nu de juiste cq laatste naam voor een soort is :(



Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: Haaientanden lectuur

Bericht door Max pijpelink » 05 jul 2022, 12:37

alberto shark schreef: 05 jul 2022, 07:55
Bestaat er trouwens net zoiets als Worms voor naamgeving van schelpen voor haaientanden?
[/quote]

Dat zegt me niets. Ik weet alleen dat namen soms herzien worden omdat er dan weer andere inzichten zijn. Maar helaas kan ik nergens vinden wat nu de juiste cq laatste naam voor een soort is :(
[/quote]


Hmmmmm, ja, dat is nogal lastig. Want sommige soorten die in dat boek staan zijn ook niet meer bekend op internet :? . En ze houden nog al van die namen te veranderen ;) .


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max


Plaats reactie