Lijmen Carboonschalie en kwarts

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mihcaz
Berichten: 137
Lid geworden op: 30 jul 2013, 15:22
Has thanked: 12 times
Been thanked: 14 times
Lijmen Carboonschalie en kwarts

Bericht door mihcaz » 27 dec 2022, 16:22

Ik zou graag wat tips krijgen over het lijmen van Carboonschalie en kwarts. Normaal ben ik niet zo van het lijmen maar in dit geval wil ik een paar uitzonderingen maken aangezien het naar mijn idee meerwaarde gaat opleveren als ik wat losse delen ga teruglijmen. Ik ben op zoek naar lijmen die niet vergelen (vooral bij het lijmen van kwarts); het zou mooi zijn als het ook nog eens reversibele lijm is.

1) Carboonfossiel; teruglijmen van Carboonschalie

2) Rookkwarts; enkele kleinere puntjes zitten los op de matrix; vergeling van de lijm over tijd mag hier in geen geval gebeuren!

Alle tips zijn welkom.

Groeten,

Micha
Bijlagen
DSCN1308.JPG
TGR-0009.JPG
IMG_2435.JPG



 
Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: Lijmen Carboonschalie en kwarts

Bericht door Max pijpelink » 27 dec 2022, 16:28

Misschien witte houtlijm waterbestendig D3 ?


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Gebruikersavatar
mihcaz
Berichten: 137
Lid geworden op: 30 jul 2013, 15:22
Has thanked: 12 times
Been thanked: 14 times
Re: Lijmen Carboonschalie en kwarts

Bericht door mihcaz » 27 dec 2022, 16:55

Voor de Carboonschalie wellicht een idee om D3 te gebruiken. Als ik het netjes doe dan zou er geen lijm tussen de breuken uit moeten sijpelen en vergeling en glans van gemorste lijm is dan niet aan de orde.
Voor kwarts ben ik niet zeker. Houtlijm heeft poreuze oppervlaktes nodig voor een goede hechting. Maar misschien kan ik hier met een epoxyhars werken die kristalhelder opdroogt. Het niet reversibel zijn zou bij het kwarts misschien minder een probleem zijn. Er bestaat volgens mij ook lijm om Swarovski kristallen te lijmen maar ik dacht dat dat toch wat mattere lijm is.

Ik wil er in geen geval prutswerk van maken en de stukken waar ik het over heb zijn geenszins probeerstukken.

Groeten,

Micha



Gebruikersavatar
Jasper den Otter
Berichten: 637
Lid geworden op: 28 jul 2018, 16:11
Locatie: Noord-Holland
Has thanked: 95 times
Been thanked: 110 times
Contacteer:
Re: Lijmen Carboonschalie en kwarts

Bericht door Jasper den Otter » 27 dec 2022, 20:29

Hallo Micha,

Wat wil je doen? wil je een lijmlaagje over het hele fossiel doen, of slechts alles lijmen. Weet dat een lijmlaag over steenkoolfossielen doen geen goed idee is. Ik heb dit dus ook slechts een enkele keer gedaan, omdat het fossiel anders toch uit elkaar gevallen zou zijn. Het fossiel is er zeker niet fraaier op geworden, dus ik zou deze techniek alleen toepassen als het echt niet anders kan. Bij jouw stuk lijkt mij alleen lijmen dus een betere optie. Ik zou een oplossing van Paraloid B72 gebruiken, en deze verdunnen. Deze is reversibel. gebruik 5-10% paraloid in aceton voor coaten en 30-50% voor lijmen. Succes gewenst met het repareren van deze stukken.

Gr. Jasper den Otter


Fossielenverslaafd

Gebruikersavatar
mihcaz
Berichten: 137
Lid geworden op: 30 jul 2013, 15:22
Has thanked: 12 times
Been thanked: 14 times
Re: Lijmen Carboonschalie en kwarts

Bericht door mihcaz » 27 dec 2022, 20:47

Hi Jasper,

Enkel het aan elkaar lijmen van de stukken; niet meer dan dat.
Ik wil daarbij proberen om geen enkel restje lijm te kunnen zien.

Paraloid zie ik inderdaad veel terugkomen in discussies over lijmen van fossielen (botten, tanden) op dit forum. Ik was benieuwd of het ook gesteenten zou kunnen lijmen en ik begrijp van jou dat je daar dus goede ervaringen mee hebt.

We zullen eens wat gaan proberen met Paraloid. Misschien heb ik ergens nog wat teststukjes liggen.
Bedankt voor de uitleg.

Groeten,

Micha



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Lijmen Carboonschalie en kwarts

Bericht door sjaak » 27 dec 2022, 23:06

Ik lijm meestal met houtlijm. Het is stevig en makkelijk ongedaan te maken of te corrigeren. Beetje steengruis eroverheen smeren als de lijm nog nat is kan de breuk verder maskeren. Paraloid wordt vooral gebruikt om botten te impregneren in een 1:10 acteton oplossing. Je kan er ook een lijm van maken in een lagere oplossing maar dat vind ik een hoop gedoe en heb daar niet echt goede ervaringen mee. Ik vinden de Paraloid in een dikke lijm oplossing ook nog vrij zichtbaar. Even wat experimenteren met wat losse stukje maar om te zien wat het beste uitpakt.


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
Jasper den Otter
Berichten: 637
Lid geworden op: 28 jul 2018, 16:11
Locatie: Noord-Holland
Has thanked: 95 times
Been thanked: 110 times
Contacteer:
Re: Lijmen Carboonschalie en kwarts

Bericht door Jasper den Otter » 28 dec 2022, 12:14

mihcaz schreef: 27 dec 2022, 20:47
Ik wil daarbij proberen om geen enkel restje lijm te kunnen zien.
Ik zou het eerst inderdaad op wat mindere stukken uitproberen, maar of je lijmrestjes ziet of niet, dat heeft met je eigen ervaring met lijmen te maken. Weet dat het in ieder geval reversibel is. Succes gewenst met het lijmen van deze stukken.

gr. Jasper


Fossielenverslaafd

Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1391
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 262 times
Been thanked: 353 times
Re: Lijmen Carboonschalie en kwarts

Bericht door Carboon » 31 dec 2022, 16:14

De mate waarin het verlijmen "omkeerbaar" is valt bij (kleirijk) Carboonmateriaal doorgaans nogal tegen. Zelfs als je houtlijm of een andere "reversibele" lijm gebruikt. Het onderdompelen van droge Carboonschalies in vloeistoffen (zeker in water, maar bijvoorbeeld ook sommige oplosmiddelen) kan namelijk behoorlijk nare gevolgen hebben. Heb zelf ooit eens een stuk volledig gedesintegreerd op die manier!

Gebruik ook vooral niet te veel lijm, zodat je zeker weet dat bij het goed aandrukken van de verschillende delen je geen extrusie krijgt.


Op zoek naar groen in het zwart.


Plaats reactie