Ammonieten albiaan van Folkestone, kent, Engeland prepareren en conserveren.

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dino15
Berichten: 1635
Lid geworden op: 11 dec 2010, 15:30
Locatie: Eindhoven, nederland.
Has thanked: 62 times
Been thanked: 184 times
Ammonieten albiaan van Folkestone, kent, Engeland prepareren en conserveren.

Bericht door Dino15 » 29 jan 2023, 20:34

Ik en antionnette gaan deze zomer naar Engeland om op fossielen vakantie te gaan, we gaan naar verschillende locaties langs de engelse zuidkust. Een van die plekken is Folkestone, kent, daar gaan we ammonieten uit het albiaan zoeken. We weten echter niet hoe we die ammonieten moeten conserveren, of we ze moeten ontzilten of niet, of ze nog een speciale behandeling nodig hebben (zoals een lijmbadje) ik hoor graag tips van de experts!

Alvast bedankt.

Nick.


Trying to find a great white for years now,
still no succes.:(

 
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Ammonieten albiaan van Folkestone, kent, Engeland prepareren en conserveren.

Bericht door sjaak » 29 jan 2023, 21:32

Een expert ben ik niet, en in Folkstone ben ik wel geweest maar niet gezocht, wel verderop in Zuid Engeland. Behandeling is niet nodig, behalve bij pyriet ammonieten. Het voordeel van Engeland is dat er heel veel informatie op internet per vindplaats is te vinden. Er is zelfs een speciale app: https://www.nhm.ac.uk/take-part/identif ... r-app.html

Edit: ik zie dat de app niet meer bestaat, probeer https://ukfossils.co.uk/


Groet,

Niels

Jelte.
Senior Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 22 jun 2022, 17:00
Has thanked: 180 times
Been thanked: 57 times
Re: Ammonieten albiaan van Folkestone, kent, Engeland prepareren en conserveren.

Bericht door Jelte. » 30 jan 2023, 07:35

Dino15 schreef: 29 jan 2023, 20:34 Ik en antionnette gaan deze zomer naar Engeland om op fossielen vakantie te gaan, we gaan naar verschillende locaties langs de engelse zuidkust. Een van die plekken is Folkestone, kent, daar gaan we ammonieten uit het albiaan zoeken. We weten echter niet hoe we die ammonieten moeten conserveren, of we ze moeten ontzilten of niet, of ze nog een speciale behandeling nodig hebben (zoals een lijmbadje) ik hoor graag tips van de experts!

Alvast bedankt.

Nick.

Voor dingen in het gesteenten te prepareren of stukjes steen weg te halen zou ik een spijker gebruiken



Gebruikersavatar
kalootklooier
Berichten: 503
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:57
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times
Contacteer:
Re: Ammonieten albiaan van Folkestone, kent, Engeland prepareren en conserveren.

Bericht door kalootklooier » 30 jan 2023, 13:56

Hoi,

Ik heb er vaak gezocht en Sjaak heeft gelijk. Het meeste behoeft niet veel conservering. Ontzilten is niet nodig.

De gefosfateerde ammonieten laten zich niet altijd even gemakkelijk preppen en zijn, bij preparatie met een prepareerpen nogal breuk gevoelig. Ik gebruik wel Paraloid voor ze, dat stabiliseert evt scheurtjes.

De gepyritiseerde ammonietjes van Folkestone deel ik in 2 groepen. Niet wetenschappelijk onderbouwt maar zo ga ik er mee om.

Er zijn er die een gladde structuur hebben, hier zit vaak ook nog iriserende schaal omheen. Deze maak ik schoon en doe ik, ook weer in Paraloid. Ik heb echter niet de illusie dat dit voorkomt dat ze gaan uitbloeien. De gladde ammonieten bloeien bij mij echter zelden uit.

Dan zijn er nog de meestal, kleinere ammonietjes met een korrelig oppervlak, dit zijn vaak alleen de binnenwindingen. Hier mist de woonkamer. Deze laat ik meestal liggen. Die bloeien bijna allemaal uit. Als je witte poeder ziet verschijnen moet je ze weggooien, en kijk uit, dit spul is erg giftig! Google maar eens Pyrietbloei.

Groeten Walter


Als je doet wat je deed krijg je wat je kreeg. A. Einstein

Gebruikersavatar
Dino15
Berichten: 1635
Lid geworden op: 11 dec 2010, 15:30
Locatie: Eindhoven, nederland.
Has thanked: 62 times
Been thanked: 184 times
Re: Ammonieten albiaan van Folkestone, kent, Engeland prepareren en conserveren.

Bericht door Dino15 » 30 jan 2023, 17:01

Dank jullie voor de tips, hier kunnen we mee vooruit!


Trying to find a great white for years now,
still no succes.:(

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Ammonieten albiaan van Folkestone, kent, Engeland prepareren en conserveren.

Bericht door sjaak » 30 jan 2023, 19:00

PS: hamer en beitel heb je wel nodig, maar gebruik ook altijd oogbescherming. Je wilt geen steensplinter in je oog krijgen.


Groet,

Niels


Plaats reactie