Fossiele botten markeren

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Plaats reactie
hooglandp
Junior Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2023, 23:20
Fossiele botten markeren

Bericht door hooglandp » 07 apr 2023, 23:34

Dag allemaal,

Af en toe zoek ik fossielen op de Maasvlakte. In musea en collecties zie ik vaak dat er met 'witte pen' een nummering/datum is aangebracht. Graag zou ik dit ook willen doen met enkele gevonden fossielen zodat ik de locatie en vinddatum van het object kan koppelen aan het fossiel. Heeft iemand een tip waarmee ik deze markering het beste kan maken en waar ik deze pen kan bestellen?
Mocht er daarnaast iemand zijn met een tip voor een goed code systeem dan hoor ik het graag.

Zat zelf te denken aan:

MV2-001 (dan in een Excel document bijhouden wat de vindplaats en datum is)
of
MV2-4/4/23 (zo heb ik de vindplaats en datum op het fossiel zelf staan en hoef ik geen lijst bij te houden).

Groetjes,
Peter



 
Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: Fossiele botten markeren

Bericht door Max pijpelink » 11 apr 2023, 20:26

Ik ben op t moment bezig alle diersoorten die ik heb een nummer te geven. En dan een nummer achter de “soort” nummer wat correspondeert met de vindplaats, datum, soort bot en andere opmerkingen. Dus bijvoorbeeld :

Rund 01
Paard 02 etc.
En dan 01.01 wat dus een bot is van een rund en op het bot staat. In de lijst heb ik dan het soort bot en datum/vindplaats.


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Fossiele botten markeren

Bericht door sjaak » 11 apr 2023, 21:39

Ik schrijf er met een witte of zwarte fineliner, afhankelijk van de kleur, vindplaats en jaar op. Determinatie schrijf ik er niet op. Dat past meestal ook niet en ik vind vindplaats gegevens belangrijker. Determinatie kan namelijk altijd nog maar vindplaats achterhalen niet. Het best is uiteraard een nr gekoppeld aan een database. Een witte pen kan je bij een winkel voor tekenbenodigheden kopen.


Groet,

Niels

Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: Fossiele botten markeren

Bericht door Max pijpelink » 12 apr 2023, 07:38

sjaak schreef: 11 apr 2023, 21:39 Ik schrijf er met een witte of zwarte fineliner, afhankelijk van de kleur, vindplaats en jaar op. Determinatie schrijf ik er niet op. Dat past meestal ook niet en ik vind vindplaats gegevens belangrijker. Determinatie kan namelijk altijd nog maar vindplaats achterhalen niet. Het best is uiteraard een nr gekoppeld aan een database. Een witte pen kan je bij een winkel voor tekenbenodigheden kopen.
Klopt, alleen sommige botjes zijn gewoon te klein om de vindplaats op te schrijven. En met afkortingen kan het af en toe ook verwarrend worden is mijn mening.


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

PierreMatsThies
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 mei 2007, 11:17
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times
Re: Fossiele botten markeren

Bericht door PierreMatsThies » 15 apr 2023, 17:24

Echt kleine fossielen stop ik in een munthouder. Wellicht ook iets voor kleine kiezen etc.


Koekenbakkers zonder fratsen

Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1391
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 262 times
Been thanked: 353 times
Re: Fossiele botten markeren

Bericht door Carboon » 16 apr 2023, 12:18

Hoi Peter,

Heb geen ervaring met botmateriaal, maar ik markeer mijn stukken meestal met Edding creative 780 paint markers (0.8 mm). Ik heb veel donker gesteente in mijn verzameling en ben best tevreden over de dekking van de witte variant. Zie: https://edding-shop.nl/paint-marker-edd ... 9-wit.html

Ben ook benieuwd hoe anderen hun markeringen aanbrengen.

Groeten,

Tim


Op zoek naar groen in het zwart.

Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1391
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 262 times
Been thanked: 353 times
Re: Fossiele botten markeren

Bericht door Carboon » 16 apr 2023, 12:21

P.S. Zie dat de discussie ook gaat over de markeringen zelf. Ik schrijf enkel en alleen een specimen nummer op het fossiel - zoals Niels al aangaf is er weinig ruimte voor meer (en als er ruimte zou zijn: een nummer is OK maar een heel epistel staat waarschijnlijk niet zo mooi). Het specimen nummer is gekoppeld aan een database, die op meerdere plaatsen opgeslagen staat zodat een gecrashte pc niet betekent dat alle info weg is.


Op zoek naar groen in het zwart.

redmilksnake
Berichten: 271
Lid geworden op: 23 aug 2011, 16:16
Has thanked: 3 times
Been thanked: 42 times
Re: Fossiele botten markeren

Bericht door redmilksnake » 21 apr 2023, 09:21

Wij gebruiken ook witte of zwarte fineliner, afhankelijk van het type fossiel, soms nog met een laagje lak/tipp-ex er onder, afhankelijk van de ondergrond, altijd een laagje lak eroverheen. Bij voorkeur schrijven we op de matrix, op de onderkant, maar dit is natuurlijk niet altijd nodig. Wij schrijven enkel een nummer, naamgeving veranderd nog wel eens, identificatie kan verkeerd zijn. Sommige verzamelaars schrijven er inderdaad een vondstdatum op, of vindplaats/horizon/formatie. Dit is allemaal te koppelen aan het nummer, dus overbodige informatie op het fossiel zelf.

Met vriendelijke groet,
Jonathan



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Fossiele botten markeren

Bericht door sjaak » 21 apr 2023, 21:27

Ik vind dat niet overbodig, want de informatie van het nummer kan je kwijtraken maar als je vindplaats en datum op je fossiel (of matrix) schrijft blijft het bij elkaar !


Groet,

Niels

redmilksnake
Berichten: 271
Lid geworden op: 23 aug 2011, 16:16
Has thanked: 3 times
Been thanked: 42 times
Re: Fossiele botten markeren

Bericht door redmilksnake » 30 apr 2023, 17:33

Dat is uiteraard afhankelijk van het type database die gebruikt wordt, gezien een goede database voldoende backups heeft. Daarnaast is het afhankelijk van het type opslagsysteem, wat in veel gevallen per vindplaats bij elkaar zit, en ook in veel gevallen een los briefje bij de fossielen (vaak in hetzelfde doosje) met de benodigde informatie. maar zeker als er ruimte is op de matrix (bij voorkeur onderkant) kan het een nuttige toevoeging zijn om de vindplaats er op te zetten. De vondstdatum is in maar heel weinig gevallen een nuttige toevoeging.

Met vriendelijke groet,
Jonathan




Plaats reactie