mammoetkies paraloid b72 vraag

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
erriegraven
Berichten: 188
Lid geworden op: 09 sep 2016, 18:59
mammoetkies paraloid b72 vraag

Bericht door erriegraven » 20 apr 2023, 14:04

hallo ik heb een mammoet kies die ik wil conserveren in paraloid B72. Maakt het wat uit of oplosmiddel ethanol of aceton is? of een combi ervan?

en nog een vraag ik heb al een kies geconserveerd, maar ik zie dat er toch hier en daar scheurtjes ontstaan, hoe kan ik dat het beste herstellen? de kies heb ik eerst ontzilt in kraanwater en daarna in een oplossing van houtlijm D3 gezet (natuurlijk eerst goed gedroogd)

groet Errie



 
redmilksnake
Berichten: 271
Lid geworden op: 23 aug 2011, 16:16
Has thanked: 3 times
Been thanked: 42 times
Re: mammoetkies paraloid b72 vraag

Bericht door redmilksnake » 21 apr 2023, 09:11

Hallo Errie,

Ja, dat maakt uit. Alcohol is iets minder geschikt als oplosmiddel, maar aceton is weer slechter voor de gezondheid. Wij werken altijd met aceton, maar daarbij moet je opletten dat je goede kwaliteit aceton hebt (zonder water) want anders slaat hij wit uit. Bio-aceton geheel niet gebruiken, werkt niet. Gewoon buiten of in een schuur doen, als dat niet kan: raampje open.

Kleine scheurtjes: gewoon nogmaals conserveren. Het beste is dan om hetzelfde middel te gebruiken, omdat je kans hebt als je de 2e nu met aceton en paraloid gaat doen, dat weer reageert met je oorspronkelijke middel. Voor een volgende keer: houtlijm-oplossing is in water, je hoeft je kies dan niet helemaal te drogen, omdat er toch weer water overheen gaat. Een beetje drogen is geen probleem, maar als het heel droog is trekt het er weer minder goed in, en dat zorgt dan weer voor minder goede conservering.

Met vriendelijke groet,
Jonathan



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: mammoetkies paraloid b72 vraag

Bericht door sjaak » 21 apr 2023, 09:20

De onvermijdelijke scheurtjes kan je vullen met een dikkere aceton/ paraloid oplossing. Als je minder aceton gebruikt krijg je een wat stroperige lijm. Die smeer je dan met een kwastje of sateprikker in die scheurtjes.


Groet,

Niels

erriegraven
Berichten: 188
Lid geworden op: 09 sep 2016, 18:59
Re: mammoetkies paraloid b72 vraag

Bericht door erriegraven » 21 apr 2023, 22:49

dank, aan jullie info heb ik veel!! nu nog op zoek er is veel te koop, ik denk dat ik losse korrels Paraloid B72 koop en dat meng met pure aceton.
nog een geruststelling, de onvermijdelijke scheurtjes, dus hoe goed je het ook conserveert het gaat toch een beetje scheuren, stabiliseert dat nog?
grt



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: mammoetkies paraloid b72 vraag

Bericht door sjaak » 21 apr 2023, 23:09

Dat klopt, je moet het in de gaten houden. Maar bij mij blijft het na een behandeling en een keer scheuren vullen stabiel. Je moet je kies natuurlijk niet in het zonlicht of boven de verwarming bewaren.


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: mammoetkies paraloid b72 vraag

Bericht door sjaak » 21 apr 2023, 23:12

Met houtlijm zou je overigens ook een wat dikkere oplossing kunnen gebruiken om scheuren te vullen. Ik heb dat wel eens gezien in een museum en oudere collecties. Ik ben zelf geen fan van houtlijm als conservatiemiddel omdat het soms een witte waas geeft. Iemand van Naturalis raadde ooit aan de scheuren gewoon met velpon te vullen, maar ik ben blij met mijn methode.


Groet,

Niels

erriegraven
Berichten: 188
Lid geworden op: 09 sep 2016, 18:59
Re: mammoetkies paraloid b72 vraag

Bericht door erriegraven » 29 apr 2023, 17:59

inmiddels de kies 3 weken ontzilt, ingewikkeld in papier in een afgesloten emmer met een vochtige doek, dus kies ligt in het donker langzaam op te drogen. Ook een 10%paraloid B72 in aceton oplossing gemaakt. Nu wil ik de kies gaan behandelen met de paraloid oplossing. Hoe gaat dat: de kies volledig onderdompelen voor een aantal uur en daarna eruit halen en op laten drogen. is een bad voldoende of is het beter te de behandeling een aantal keer herhalen? met houtlijm deed ik meerdere behandelingen, maar met paraloid weet ik het niet, wat is jullie ervaring?



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: mammoetkies paraloid b72 vraag

Bericht door sjaak » 29 apr 2023, 23:27

Ja onderdompelen totdat je geen bubbels meer ziet of als dat niet kan met een kwast aanbrengen. Ik doe het één keer en vervolgens houd ik het in de gaten en vul eventuele scheuren.


Groet,

Niels

erriegraven
Berichten: 188
Lid geworden op: 09 sep 2016, 18:59
Re: mammoetkies paraloid b72 vraag

Bericht door erriegraven » 30 apr 2023, 09:11

Hi Niels, dank je wel voor de info!!!



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: mammoetkies paraloid b72 vraag

Bericht door sjaak » 30 apr 2023, 11:14

Succes er mee, laat het even weten.


Groet,

Niels


Plaats reactie