geologisch puzzeltje

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BartKorf
Berichten: 320
Lid geworden op: 25 jan 2014, 15:55
Been thanked: 20 times
geologisch puzzeltje

Bericht door BartKorf » 20 mei 2023, 10:15

De steen van bijgaande foto's heb ik een paar weken geleden opgeraapt op de grindhoop van een zandzuigerij in het WWW-gebied (= NO Twente en aangrenzend stukje Dld). Bij het oprapen dacht ik in eerste instantie aan een spons of koraal of mosdiertjeskolonie. Maar het was al snel duidelijk dat het eerder een mineralogisch object was. Maar geen geode (die vind je regelmatig in dit grind), want de kristallen lijken eerder van binnen naar buiten gegroeid dan andersom, meer dus een soort concretie. Het leken qua vorm niet direct kwartskristallen. Ik heb even gedacht aan Anthrakoniet ("verontreinigde" calciet, o.m. voorkomend in paleozoïsche stinkkalk), maar ze bruisen niet met een druppeltje zoutzuur. De vorm is ook wat merkwaardig: op doorsnee zijn ze wat onregelmatig-plat rechthoekig, en deels ook met holten (!) in het midden. Een volgende gedachte was gipskristallen (komen o.a. voor in kleien uit Onder-Krijt in die regio), maar daar zijn ze te hard voor, qua hardheid lijkt het op kwarts (hardheid 7), ze maken een kras op een mes-lemmet. Dan misschien toch in oorsprong een fossiel waarvan de silificatie een beetje doorgeschoten is ?
Bijlagen
PXL_20230519_180544761klein.MP.jpg
DSC06069.JPG
PXL_20230519_180520997.jpg


Bart

 
Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4339
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 273 times
Been thanked: 350 times
Re: geologisch puzzeltje

Bericht door Spongebob » 20 mei 2023, 18:43

Ik kom uit de tijd dat we thuis enkel glas hadden en ik me als kind verwonderde over de ijskristallen die zich in de winter op de ruiten van mijn slaapkamer vormden. Jouw steen zou, als ik de laatste foto bekijk, een verkiezelde Krijtspons kunnen zijn, waarbij zoals jij het zo mooi schrijft de silificatie is doorgeschoten, zoals bij een relatief snelle vorming van ijskristallen. Van de oorspronkelijk structuur valt daardoor niets meer te herkennen. We hebben dit in onze zoektocht naar o.a. Rhizopsis (een heel aparte sponssoort) ook meegenomen, omdat een met name een aantal wittig verkiezelde sponsresten (Arie Drent noemde deze altijd "witjes') dit ook lieten zien. Uiteindelijk konden we het een plaats geven toen we dit verschijnsel zelfs in een versteende/verkiezelde zee-egel tegenkwamen. https://natuurtijdschriften.nl/pub/1020163 ad. 3


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
BartKorf
Berichten: 320
Lid geworden op: 25 jan 2014, 15:55
Been thanked: 20 times
Re: geologisch puzzeltje

Bericht door BartKorf » 21 mei 2023, 10:35

Dankjewel voor je reactie en je artikel, Tom


Bart


Plaats reactie