Fossielen Lyme Regis/Charmouth (jura) & Wight (onder krijt)

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JZuidewijk
Berichten: 135
Lid geworden op: 17 feb 2013, 22:49
Has thanked: 12 times
Been thanked: 50 times
Fossielen Lyme Regis/Charmouth (jura) & Wight (onder krijt)

Bericht door JZuidewijk » 25 jul 2023, 21:48

Ik grap altijd dat de beste kans voor mij om fossielen te vinden is in mijn eigen verzameling. Dat bleek. Blijkbaar had ik de vondsten van mijn vakantie in 2001 kompleet vergeten. Die lagen nog ergens in opslag bij mijn ouders, en waren kompleet uit mijn geheugen verdwenen.

Wel gek, want daar zaten onder andere twee Ichthyosaurus wervels tussen, die ik altijd graag nog had willen vinden. Had ik blijkbaar al :) Nu ik ze eenmaal zie komen de herinneringen weer naar boven. Dit was de laatste fossielen zoek vakantie die ik had voor mijn interesse overging naar andere zaken. Dus wellicht daarom waren ze ook nooit zo in mijn geheugen gegrift.

Kleine Ichthyosaurus wervel (Charmouth):
P1330750.JPG
Een grotere, incomplete ichtyosaurus wervel (Lyme Regis of Charmouth):
P1330758.JPG
Nog twee ongedetermineerde botfragmenten (Charmouth of Lyme Regis):
P1330768.JPG
Pyriet ammonieten (Charmouth):
P1330764.JPG
Helaas de enige 3 die de jarenlange opslag hebben overleeft van die vakantie. Ik had blijkbaar een heel doosje vol, maar die waren tot stof vergaan. Deze drie kwamen er vrij ongeschonden uit, dus die zijn veel stabieler. Ik heb er nog veel meer die in de vitrine liggen, en die zijn gelukkig allemaal wel stabiel (tot nu toe).

En nog een mooie oesterachtige (Charmouth):
P1330765.JPG
Een aantal Meyeria kreeftjes (Wight):
P1330759.JPG
Daar heb ik er nog veel van liggen ook van andere vakanties. Alleen zijn ze ellendig moeilijk te prepareren. Alsof je een flinterdun laagje verf uit beton probeert de preparen. Dus daar heb ik nog geen exemplaar van die mooi geprepareerd is voor display.

Zeeegel (Wight):
P1330760.JPG
En een plaat pyriet met gastropoden (Wight):
P1330762.JPG
De kleine wervel gaat in ieder geval direct in de vitrine. De grote wervel moet ik nog even kijken wat ik ermee doe. Het liefst haal ik hem helemaal los, en modeleer ik het missende deel eraan.



 
Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1031
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 312 times
Been thanked: 203 times
Re: Fossielen Lyme Regis/Charmouth (jura) & Wight (onder krijt)

Bericht door Max pijpelink » 25 jul 2023, 22:11

Toch mooi dat je ze terug hebt gevonden!! En zeer zeker ook hele mooie vondsten!!


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6861
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 290 times
Been thanked: 309 times
Contacteer:
Re: Fossielen Lyme Regis/Charmouth (jura) & Wight (onder krijt)

Bericht door sjaak » 26 jul 2023, 08:49

Die tweede zou ook plesio/ plio kunnen zijn afhankelijk van de vorm, bij ichthy is die concaaf en bij plesio/ plio tonvormig. Van de foto kan ik dat niet goed zien.

Ik zou die wervel in de matrix laten zitten. Zelf vind ik dat mooier dan losgemaakte fossielen.


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
JZuidewijk
Berichten: 135
Lid geworden op: 17 feb 2013, 22:49
Has thanked: 12 times
Been thanked: 50 times
Re: Fossielen Lyme Regis/Charmouth (jura) & Wight (onder krijt)

Bericht door JZuidewijk » 26 jul 2023, 22:19

sjaak schreef: 26 jul 2023, 08:49 Die tweede zou ook plesio/ plio kunnen zijn afhankelijk van de vorm, bij ichthy is die concaaf en bij plesio/ plio tonvormig. Van de foto kan ik dat niet goed zien.
Hij heeft een conische verzinking, wat typisch is voor ichthyosaurus wervels, en is ook veel dunner dan breed:
P1330757.JPG
Ik zou die wervel in de matrix laten zitten. Zelf vind ik dat mooier dan losgemaakte fossielen.
Als hij compleet was dan zou ik dat ook doen. Maar omdat hij een deel mist en ook een deel van de matrix waar hij is afgesleten, ziet dat er zo beschadigd uit. Aan de andere kant is de schijf veel completer. Dus dan keer ik hem liever om, en vul het ontbrekende deel aan. Wel in een andere kleur, zodat het duidelijk is dat het een restauratie betreft.



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6861
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 290 times
Been thanked: 309 times
Contacteer:
Re: Fossielen Lyme Regis/Charmouth (jura) & Wight (onder krijt)

Bericht door sjaak » 26 jul 2023, 23:46

Ja, duidelijk ichthy.


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 435
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: Fossielen Lyme Regis/Charmouth (jura) & Wight (onder krijt)

Bericht door PachyWhatnotOdon » 05 aug 2023, 15:07

JZuidewijk schreef: 26 jul 2023, 22:19
Ik zou die wervel in de matrix laten zitten. Zelf vind ik dat mooier dan losgemaakte fossielen.
Als hij compleet was dan zou ik dat ook doen. Maar omdat hij een deel mist en ook een deel van de matrix waar hij is afgesleten, ziet dat er zo beschadigd uit. Aan de andere kant is de schijf veel completer. Dus dan keer ik hem liever om, en vul het ontbrekende deel aan. Wel in een andere kleur, zodat het duidelijk is dat het een restauratie betreft.
Ik weet niet. Als je verwacht dat de andere kant er nog beter uitziet zou ik hem misschien wel uit de matrix halen. Maar aanvullen is voor mij dan weer iets dat ik minder makkelijk zou doen in dit geval. Want met dit soort stukken hebben ik toch liever het gebroken fossiel dan iets dat voor een deel namaak is...

Desondanks leuke vondsten! Ik denk niet dat je tegenwoordig nog makkelijk zo veel vind in Lyme Bay!


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Gebruikersavatar
JZuidewijk
Berichten: 135
Lid geworden op: 17 feb 2013, 22:49
Has thanked: 12 times
Been thanked: 50 times
Re: Fossielen Lyme Regis/Charmouth (jura) & Wight (onder krijt)

Bericht door JZuidewijk » 06 aug 2023, 15:06

Vrij waarschijnlijk gaat er lange tijd niets gebeuren met deze. In ieder geval is hem los halen voorlopig niet aan de orde. Het gesteente aan die kant is veel harder dan de bovenlaag die ik heb verwijdert.




Plaats reactie