Slak / wormpje op Neuropteris

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gebruikersavatar
perfectjumpz
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 sep 2018, 12:03
Has thanked: 16 times
Been thanked: 58 times
Re: Slak / wormpje op Neuropteris

Bericht door perfectjumpz » 12 sep 2023, 17:54

Leuk om te zien!

Volgens mij gaat het hierbij ook om een wormpje.
1000016331.jpg
Jelle



 
Gebruikersavatar
perfectjumpz
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 sep 2018, 12:03
Has thanked: 16 times
Been thanked: 58 times
Re: Slak / wormpje op Neuropteris

Bericht door perfectjumpz » 23 dec 2023, 12:24

Hoi,

Ik was naar een foto aan het kijken van een door mij ander gevonden fossiel. Blijkbaar zitten de wormpjes 'Microconchus sp.' vaker op de bladeren.

Vond deze nog leuk om hier aan toe te voegen :)
blaadje met wormpje.png
Jelle



Gebruikersavatar
Felicia Carina
Senior Lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:16
Locatie: Houthalen-Helchteren
Has thanked: 601 times
Been thanked: 162 times
Contacteer:
Re: Slak / wormpje op Neuropteris

Bericht door Felicia Carina » 02 jan 2024, 20:02

Ondertussen heb ik weer wat materiaal verwerkt en van de laatste zoektocht in Brunssum is er nu ook Microconchus uitgekomen. Verschillende stukjes met verschillende spiraaltjes erop.

Enkele foto’s:
1. Varentje met Microconchus
2. Stukje met vele Microconchus. Is er ook iemand die weet wat deze vreemde basis kan zijn waarop ze zitten?

Tenslotte nog een vraagje hierover.
Meestal zijn de spiralen duidelijk te zien. Maar soms lijken het gewoon cirkels met een gaatje in. Is er soms misschien verwarring mogelijk met de Carbonische paddenstoelen Perithecien? Vooral die Excipulites Neesii.

BB7BB7BF-A026-4E6D-B17B-631C2BFD9981.png
8F990C09-CDAD-4651-ADED-0A9F53890DA2.png


masterinfineartsflits

Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1405
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 285 times
Been thanked: 369 times
Re: Slak / wormpje op Neuropteris

Bericht door Carboon » 03 jan 2024, 12:18

Felicia Carina schreef: 02 jan 2024, 20:02 Tenslotte nog een vraagje hierover.
Meestal zijn de spiralen duidelijk te zien. Maar soms lijken het gewoon cirkels met een gaatje in. Is er soms misschien verwarring mogelijk met de Carbonische paddenstoelen Perithecien? Vooral die Excipulites Neesii.
Hoi Felicia,

Interessante vraag! Moest het opzoeken, want ik had nog niet eerder van Excipulites neesii Göppert 1836 gehoord. In hun boek Fossil fungi, zijn Taylor et al. (2015) vrij kort over dit geslacht. Excipulites wordt samen met Hysterites en Sphaerites beschreven. Het zou gaan om kleine, ondoorzichtige spikkels of zwarte vlekjes op compressiefossielen. De verschillende geslachten zijn gedefinieerd op basis van de grootte, vorm en kleur de vlekjes, alsook de eventuele patronen die meerdere vlekjes vormen. Studies van het cuticula van plantfossielen zouden echter laten zien dat niet al deze vlekjes ook daadwerkelijk schimmels o.i.d. zijn. In algemene zin lijkt het me dus best lastig om zulke "vlekjes" goed op naam te brengen. Maar als het niet duidelijk om spiraaltjes gaat, kun je ze inderdaad beter ook niet zomaar tot de microconchida rekenen...


Op zoek naar groen in het zwart.

Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1405
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 285 times
Been thanked: 369 times
Re: Slak / wormpje op Neuropteris

Bericht door Carboon » 03 jan 2024, 12:42

Erg leuk om zoveel microconchen van zoveel verschillende locaties te zien!

Hierbij nog een fotootje van een mogelijke microconch uit het Carboon van de Piesberg. Het gaat waarschijnlijk om ander type dan in het prachtige voorbeeld van Tom. Deze spiraalvorm is met ongeveer 3.5 mm in diameter vrij groot en laat bovendien een interne structuur zien van radiale richels met daartussen rijen knobbels. (Het zigzaglijntje rond de zeven uur-positie komt door afbreken van een dun steenkoollaagje.)

Mocht iemand meer weten over wat dit precies zou kunnen zijn, dan hoor ik het heel graag!

TKTW0839.jpg


Op zoek naar groen in het zwart.

Gebruikersavatar
Felicia Carina
Senior Lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:16
Locatie: Houthalen-Helchteren
Has thanked: 601 times
Been thanked: 162 times
Contacteer:
Re: Slak / wormpje op Neuropteris

Bericht door Felicia Carina » 04 jan 2024, 21:21

Het idee over de fungi kwam door deze omschrijving uit Thallophytae, Equisetales, Sphenophyllales van Jongmans.
(Pagina 29)
Het is enkel een tekening, maar het beschrijft een cirkel met een gaatje. Ik vond dat dat wel leek op sommige van die Microconchus, zonder microscoop blijft het echter onzeker.

https://ia802205.us.archive.org/7/items ... 00jong.pdf

Die speciale nieuwe Microconchus van jou is nergens terug te vinden. Misschien een nieuwe soort.
Proficiat met de mooie vondst!

Groetjes,
Felicia


67B922D0-B383-4E60-9C00-5E37BF5C5A42.jpeg


masterinfineartsflits


Plaats reactie