Vreemd fossiel

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
mdoumen
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 mar 2006, 09:14
Locatie: Landgraaf
Been thanked: 1 time
Vreemd fossiel

Bericht door mdoumen » 23 sep 2023, 12:36

Onlangs hield de afdeling Limburg van de NGV een GeoMarkt in Rijckholt. Daarbij kwam een vreemd fossiel uit en van de geschonken verzamelingen.
Helaas is er geen enkele aanwijzing bij aangetroffen die wijst op vondstlokatie en/of naam.
In de eerste foto de "voorkant" van het stuk. De afmetingen zijn ca. 19 x 9 cm en de hoogte is 13 cm. Het ziet eruit als een versteende verzameling rietjes.
P9230435a.jpg
De volgende foto is de onderkant, die mooi gepolijst is. De verstopte gaten lijken opgevuld door, wat eruit ziet als versteende houtresten, zoals b.v. door vraat van insecten wordt achtergelaten.
P9230431a.jpg
De laatste foto toont een detail van de onderkant. De versteende opvulling van de gaten is duidelijk te zien en rondom de buisjes is agaatvorming te zien.
P9230436a.jpg

Wie heeft enig idee van wat dit kan zijn?



 
Gebruikersavatar
Jasper den Otter
Berichten: 643
Lid geworden op: 28 jul 2018, 16:11
Locatie: Noord-Holland
Has thanked: 98 times
Been thanked: 116 times
Contacteer:
Re: Vreemd fossiel

Bericht door Jasper den Otter » 23 sep 2023, 12:42

Ik denk dat dit een mineralogische oorsprong heeft. volgensmij is dit ook chalchedoon. Zonde dat er geen info meer bijstaat.


Fossielenverslaafd

mdoumen
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 mar 2006, 09:14
Locatie: Landgraaf
Been thanked: 1 time
Re: Vreemd fossiel

Bericht door mdoumen » 13 okt 2023, 17:24

Bedankt Jasper, je had, denk ik gelijk. Na verdere navraag, met de hulp van mijn goede kennis Jacques Feijen, kregen we suggesties van druipsteen, palmhout en pipe agaat zoeken op "pipe agate" leverde enkele foto's op, die ere wel op leken. Men noemde dit "Tube agate". Voorlopig hou ik het hierop, tenzij iemand met een betere suggestie komt.
Met dank aan alle hulp.
Miel Doumen



Gebruikersavatar
Caveman
Berichten: 1705
Lid geworden op: 18 mar 2007, 20:08
Has thanked: 199 times
Been thanked: 217 times
Contacteer:
Re: Vreemd fossiel

Bericht door Caveman » 19 okt 2023, 09:23

Zoek ook eens op geachatiseerde koralen uit Tampa, Florida. Hoewel vrij massief zie ik toch gelijkenis bij het chalcedoon,
chalcedoon zeer zeker, ook versteend hout behoort zeker tot de mogelijkheden......

Leuk hè, geologie, er zullen altijd vragen open blijven.


To share or not to share, that's the question!


Plaats reactie