Spiegeleitje

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3223
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 44 times
Been thanked: 298 times
Spiegeleitje

Bericht door hubertus68 » 26 sep 2023, 08:04

Beste leden,

dit leuk fossiel spiegeleitje met meerdere dooiers is gevonden in de groeve Romontbos.
Ik ben er heel blij mee. :D


Beste groeten,
Oliver
Bijlagen
Plagioecia_EMRO_002.jpg



 
Gebruikersavatar
Jasper den Otter
Berichten: 643
Lid geworden op: 28 jul 2018, 16:11
Locatie: Noord-Holland
Has thanked: 98 times
Been thanked: 116 times
Contacteer:
Re: Spiegeleitje

Bericht door Jasper den Otter » 26 sep 2023, 08:23

Leuk,
heb je deze zondag gevonden? Ik heb ook een aantal leuke byrozoa gevonden in de Nekum.


gr. Jasper


Fossielenverslaafd

Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3223
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 44 times
Been thanked: 298 times
Re: Spiegeleitje

Bericht door hubertus68 » 26 sep 2023, 09:10

Ja, deze heb ik zondag gevonden.



Gebruikersavatar
Jasper den Otter
Berichten: 643
Lid geworden op: 28 jul 2018, 16:11
Locatie: Noord-Holland
Has thanked: 98 times
Been thanked: 116 times
Contacteer:
Re: Spiegeleitje

Bericht door Jasper den Otter » 26 sep 2023, 10:30

Leuk,

ik was er zondag ook. Heb je verder nog iets gevonden?


Fossielenverslaafd

Gebruikersavatar
Jasper den Otter
Berichten: 643
Lid geworden op: 28 jul 2018, 16:11
Locatie: Noord-Holland
Has thanked: 98 times
Been thanked: 116 times
Contacteer:
Re: Spiegeleitje

Bericht door Jasper den Otter » 26 sep 2023, 10:32

Ik heb trouwens wel veel gevonden. heel aantal krabbenscharen (stuk of 10 schat ik). de vraag is of die er heel uitkomen, hoewel een goed deel van goede kwaliteit is. Ook heb ik een hemipneustes gevonden. Hij zag er niet verdrukt uit, maar was niet heel hoog. misschien oculatus dus. verder nog wat belemnieten, brachiopoden, bivalven etc. ook nog een roofvistandje.


Fossielenverslaafd

Gebruikersavatar
Captainziggycardon
Gewoon Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 dec 2022, 13:22
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times
Re: Spiegeleitje

Bericht door Captainziggycardon » 26 sep 2023, 10:54

Leuk stuk!
Komt deze uit de nieuwe afgegraven hoek op het tweede niveau aan de rechter achterkant van de groeve?
Er was daar een samenspoel laag met grote zee-egel stekels die erg rijk is in Bryozoans en zelfs Forarminifera waaronder Siderolites calcitrapoides.
Ik neem vaker wat samples voor microfossielen, maar dit is de rijkste laag aan bryozoa wat ik tot nu toe ben tegen gekomen in Eben Emael.


Geïnteresseerd in alles wat te maken heeft met Natuurhistorie, paleontologie, zoölogie, geologie en evolutie.

"A mind need books as a sword needs a whetstone, if it is to keep its edge." - Tyrion Lannister

Gebruikersavatar
Jasper den Otter
Berichten: 643
Lid geworden op: 28 jul 2018, 16:11
Locatie: Noord-Holland
Has thanked: 98 times
Been thanked: 116 times
Contacteer:
Re: Spiegeleitje

Bericht door Jasper den Otter » 26 sep 2023, 11:03

Interessant.

Daar ben ik niet geweest. Ik zal daar volgende keer dan naartoe gaan, hopen dat hij er dan nog ligt. Heb je misschien een foto van die laag @Captainziggycardon ? Ik heb namelijk ook een laag meegenomen, die bij de storthoop lag, waarvan ik denk dat het de verdrukte Hemipneustes laag is onder de Hz van Kanne. Daar komen alleen geen Siderolites in voor, maar wel Orbitoides sp.


Fossielenverslaafd

Gebruikersavatar
Captainziggycardon
Gewoon Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 dec 2022, 13:22
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times
Re: Spiegeleitje

Bericht door Captainziggycardon » 26 sep 2023, 11:05

Jasper den Otter schreef: 26 sep 2023, 11:03 Interessant.

Daar ben ik niet geweest. Ik zal daar volgende keer dan naartoe gaan, hopen dat hij er dan nog ligt. Heb je misschien een foto van die laag @Captainziggycardon ? Ik heb namelijk ook een laag meegenomen, die bij de storthoop lag, waarvan ik denk dat het de verdrukte Hemipneustes laag is onder de Hz van Kanne. Daar komen alleen geen Siderolites in voor, maar wel Orbitoides sp.
Ik ben momenteel in de dierentuin, maar ik zal er morgen foto's van maken!


Geïnteresseerd in alles wat te maken heeft met Natuurhistorie, paleontologie, zoölogie, geologie en evolutie.

"A mind need books as a sword needs a whetstone, if it is to keep its edge." - Tyrion Lannister

Gebruikersavatar
Jasper den Otter
Berichten: 643
Lid geworden op: 28 jul 2018, 16:11
Locatie: Noord-Holland
Has thanked: 98 times
Been thanked: 116 times
Contacteer:
Re: Spiegeleitje

Bericht door Jasper den Otter » 26 sep 2023, 11:47

Captainziggycardon schreef: 26 sep 2023, 11:05
Jasper den Otter schreef: 26 sep 2023, 11:03 Interessant.

Daar ben ik niet geweest. Ik zal daar volgende keer dan naartoe gaan, hopen dat hij er dan nog ligt. Heb je misschien een foto van die laag @Captainziggycardon ? Ik heb namelijk ook een laag meegenomen, die bij de storthoop lag, waarvan ik denk dat het de verdrukte Hemipneustes laag is onder de Hz van Kanne. Daar komen alleen geen Siderolites in voor, maar wel Orbitoides sp.
Ik ben momenteel in de dierentuin, maar ik zal er morgen foto's van maken!
Bedankt. In welke dierentuin ben je?


Fossielenverslaafd

Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3223
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 44 times
Been thanked: 298 times
Re: Spiegeleitje

Bericht door hubertus68 » 26 sep 2023, 12:27

Ik wandel altijd een beetje rond en verzamel materiaal uit verschillende lagen. In het begin zat ik op het tweede niveau en heb materiaal uit de H. v. Kanne verzameld. In deze laag zijn de bryozoa echter tamelijk gerold. Daarna heb ik materiaal uit een gruislens iets hoger in de Nekum kalk verzameld.
Hierna ben ik een etage naar beneden gegaan en heb oesters in de basis van de kalksteen van Nekum, iets boven de H. v. Laumont, verzameld. Daar vond ik ondere andere een leuke Pycnodonte (zie foto), die zich op een substraat vastgehecht heeft, op dat een vrij zeldzame bryozoa-soort zat (Tecatia alternans). De mosdiertjes hebben een mooie afdruk achtergelaten. Dit was voor mij dan ook de vondst van de dag.

Vier Hemipneustessen, enkele krabbenschaartjes en een grotere Pinna heb ik aan andere verzamelaars gegeven.

Al in al een leuke dag met mooi weer en veel leuke praatjes met de collega's. Het zou wel leuk zijn als de parkeerplaats achter in de groeve zou zijn ;-)

Beste groeten,
Oliver
Bijlagen
Bildschirmfoto 2023-09-26 um 12.27.37.png




Plaats reactie