Plantfossielen - Genk

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
brachiopootje
Berichten: 50
Lid geworden op: 09 nov 2006, 17:35
Plantfossielen - Genk

Bericht door brachiopootje » 18 dec 2023, 13:16

Deze plantfossielen komen van Genk, Limburg, België. Benieuwd of iemand er meer over kan vertellen.

Het was verplaatst materiaal, maar wellicht afkomstig van een terril uit omgeving Genk. Dan zouden deze afdrukken uit het Carboon stammen?

1. Lepidodendron sp?
PC088979.JPG
PC088977.JPG

2. Wolfsklauw-achtig ? Opmerkelijk vind ik die evenwijdige lijnen op het fossiel, hiervan is niets te zien op het gesteente naast het fossiel.
PC088995.JPG
PC088997.JPG
PC088999.JPG

3. Varen-achtig ?
PC088985.JPG
PC088981.JPG
PC088983.JPG



 
Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4358
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 282 times
Been thanked: 361 times
Re: Plantfossielen - Genk

Bericht door Spongebob » 18 dec 2023, 15:14

Hallo Jonas,

Je hebt het goed ingeschat: Carboonfossielen!
Zelf heb ik ook ooit mijn eerste Carboonfossielen gevonden op een plek die niet klopte.
Het materiaal deed dienst als wegverharding bij zandgroeven. Ik vond het geweldig,
want een geheel nieuwe wereld ging voor mij open :mrgreen:


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
Felicia Carina
Senior Lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:16
Locatie: Houthalen-Helchteren
Has thanked: 596 times
Been thanked: 162 times
Contacteer:
Re: Plantfossielen - Genk

Bericht door Felicia Carina » 19 dec 2023, 18:53

Hallo Jonas

Wat een mooie vondsten.
De eerste zou Lepidodendron aculeatum kunnen zijn.
De tweede is het einde van een takje van Lepidodendron. Rechts bovenaan zou een zaad kegel kunnen zijn, maar dat zie ik niet zo goed.
De derde is een Neuropteris achtige varen. Het lijkt wat op Neuropteris gigantea, maar ik weet niet of dat qua afmetingen kan kloppen.

Groetjes,
Felicia


masterinfineartsflits

Gebruikersavatar
Felicia Carina
Senior Lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:16
Locatie: Houthalen-Helchteren
Has thanked: 596 times
Been thanked: 162 times
Contacteer:
Re: Plantfossielen - Genk

Bericht door Felicia Carina » 19 dec 2023, 19:02

Ook nog een fotootje van op de terril van Waterschei, met links in de verte zicht op de terril van Winterslag.
Van daar ergens komen jouw fossielen.



68B03FC0-CCAE-418A-B542-3FC359D9E24D.png


masterinfineartsflits

brachiopootje
Berichten: 50
Lid geworden op: 09 nov 2006, 17:35
Re: Plantfossielen - Genk

Bericht door brachiopootje » 20 dec 2023, 00:10

Dag Felicia,

Heel erg bedankt voor jouw reactie !

Dan houd ik het (voorlopig) op:
1. Lepidodendron cf aculeatum
2. Lepidodendron spec.
3. Neuropteris spec.


Groetjes,
Jonas



Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1405
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 285 times
Been thanked: 368 times
Re: Plantfossielen - Genk

Bericht door Carboon » 24 dec 2023, 21:15

brachiopootje schreef: 18 dec 2023, 13:16 Opmerkelijk vind ik die evenwijdige lijnen op het fossiel, hiervan is niets te zien op het gesteente naast het fossiel.
Deze lijnen zijn diagenetisch van oorsprong; Google maar eens op "coal cleats". Ze zijn niet in het gesteente maar wel in het fossiel te zien omdat de laatstgenoemde waarschijnlijk uit een dun laagje steenkool bestaat.


Op zoek naar groen in het zwart.

Gebruikersavatar
Felicia Carina
Senior Lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:16
Locatie: Houthalen-Helchteren
Has thanked: 596 times
Been thanked: 162 times
Contacteer:
Re: Plantfossielen - Genk

Bericht door Felicia Carina » 02 jan 2024, 20:34

Hallo Tim

Ik heb nog een vraagje over het wittige spul dat tussen deze laagjes zit. Ik heb al gevonden dat het een clastic layer is.
Wil dat dan zeggen dat het bestaat uit deeltjes die door insijpeling van water overblijven?
Het is misschien weer wat ver gezocht maar die vragen komen nu eenmaal in mij op… 🙄

Groetjes,
Felicia


masterinfineartsflits

Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1405
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 285 times
Been thanked: 368 times
Re: Plantfossielen - Genk

Bericht door Carboon » 03 jan 2024, 12:00

Felicia Carina schreef: 02 jan 2024, 20:34 Hallo Tim

Ik heb nog een vraagje over het wittige spul dat tussen deze laagjes zit. Ik heb al gevonden dat het een clastic layer is.
Wil dat dan zeggen dat het bestaat uit deeltjes die door insijpeling van water overblijven?
Het is misschien weer wat ver gezocht maar die vragen komen nu eenmaal in mij op… 🙄

Groetjes,
Felicia
Hoi Felicia,

Sorry, maar ik begrijp niet precies wat je bedoelt. Welk "wittige spul" dat tussen welke "laagjes" zit gaat het om?

Groeten,

Tim


Op zoek naar groen in het zwart.

Gebruikersavatar
Felicia Carina
Senior Lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:16
Locatie: Houthalen-Helchteren
Has thanked: 596 times
Been thanked: 162 times
Contacteer:
Re: Plantfossielen - Genk

Bericht door Felicia Carina » 03 jan 2024, 21:32

Misschien heb ik het zelf niet goed begrepen, dat artikel.
Ik dacht dat die coal cleats een soort breukjes zijn die ontstaan door lichte verschuiving van een van de twee zijden van de breuk.
Als ik naar de foto van het fossiel kijk zie ik witte lijntjes. Daarom meende ik dat het een ander materiaal dan de zwarte kool was. Dus dat er iets tussen is gekomen.

Deze witte lijntjes dacht ik dan weer te herkennen in de clastic layer op de afbeelding hieronder.
Helaas kan ik geen link doorgeven omdat ik niet in het artikel kan. Deze afbeelding verscheen wel.

2FD568C9-2838-487C-BA0A-AA615F5052B0.jpeg


Maar aangezien de vraag te raar is, vermoed ik nu (kijkend naar de afbeelding) dat het enkel gaat over de bewegingen boven deze klastische laag. En dat deze witte laag gewoon een gesteente laag tussen de koollagen is?

Hopelijk is het nu wat duidelijker wat ik bedoelde.
Misschien moet de vraag eerder zijn waarom deze lijntjes op het fossiel zo licht zijn.

Groetjes,
Felicia


masterinfineartsflits

Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1405
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 285 times
Been thanked: 368 times
Re: Plantfossielen - Genk

Bericht door Carboon » 04 jan 2024, 20:12

Hoi Felicia,

Bedankt voor het verduidelijken van de context. De schaal van dat blokdiagram (afkomstig uit Widera 2014, voor wie meer wil lezen) is op het niveau van een afzettingslaag steenkool, dus veel groter dan de schaal van het fossiel. Die "clastic layer" is dus waarschijnlijk een laag sedimentair gesteente tussen de steenkoollagen in. Kleur van het blokdiagram is waarschijnlijk toeval. De "cleats" vormen echter op verschillende schalen, zelfs tot op de schaal van het fossiel, splijtvlakken.

Tim


Op zoek naar groen in het zwart.


Plaats reactie