Top 3 2023

Voor alle berichten die niet in de andere forumdelen thuishoren. Deze berichten worden na verloop van tijd gewist.
Jelte.
Senior Lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 22 jun 2022, 17:00
Has thanked: 185 times
Been thanked: 62 times
Top 3 2023

Bericht door Jelte. » 30 dec 2023, 15:05

Beste forum leden 2023 is alweer bijna geschiedenis maar wat zijn jullie best vondsten ? Of heb je juist helemaal niks gevonden.




Groetjes Jelte



 
Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3223
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 44 times
Been thanked: 298 times
Re: Top 3 2023

Bericht door hubertus68 » 30 dec 2023, 19:07

Hallo allemaal,

Het is leuk, dat het jaarlijkse overzicht een traditie is geworden. En ik wil ook weer meedoen met een paar vondsten. Als ik moet kiezen voor drie vondsten, dan zijn het de vondsten op foto's 1, 3 en 4.

Over het algemeen ben ik dit jaar wat luier geweest en ben ik veel selectiever geweest bij mijn excursies naar de Maastrichtse groeven. Waar ik in het verleden vaak stenen meenam op "vermoeden", heb ik dit jaar alleen meegenomen, wat op het eerste gezicht veelbelovend was. Dat betekent dat je veel minder materiaal kunt onderzoeken en dus minder vondsten kunt doen. Maar dat is helemaal prima, ik heb tenslotte nog kilo's fossiel gruis in de kelder liggen en ik kon meer genieten van de prachtige natuur in de groeves.

Toch heb ik veel mooie stukken gevonden, waaruit ik de volgende selectie heb gemaakt (van boven naar beneden en van links naar rechts):

1 - (linker kolom, 1e foto van boven) bryozoën-spiegelei:
Een prachtig bewaard gebleven bryozoën-kolonie van de soort Diplosolen aff. pavonius met talrijke broedkamers uit de Emael member van de Romontbos-groeve te Eben-Emael (B). Broedkamers zijn eerder een uitzondering bij soorten van de orde Cyclostomata, maar zijn onmisbaar voor identificatie. Helaas zijn zo’n gevoelde 99% van alle Cyclostomata-soorten beschreven zonder kennis te hebben van de broedkamers. Hierdoor is het "achteraf" erg moeilijk, om bepaalde soorten van elkaar te onderscheiden, omdat de diversiteit aan vormen in veel genera van deze orde vrij klein is. En dan is er nog het feit dat veel oude collecties in de loop der jaren te lijden hebben gehad: verdwenen (uitgeleende) holotypes of collecties die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn vernietigd, maken het speurwerk erg tijdrovend.

2 - (linker kolom, 2e foto van boven): Ophoping van sponsnaalden
Ik heb dit bolletje al eens gepresenteerd in een eerdere thread. Het werd ook doorgestuurd naar enkele spons- en foram-deskundigen. Ik heb tot nu toe nog geen definitief antwoord gekregen op dit fenomeen, en misschien komt dat er ook wel nooit. Toch vind ik het sponsnaaldenbolletje interessant en bijzonder.

3 - (linkerkolom, 3e foto van boven): Verzonken broedkamers
Deze SEM-afbeelding toont een bryozoën-kolonie van de soort Camerapora aff. mammilata. Dit geslacht leefde waarschijnlijk uitsluitend op zeegras. Omdat een zeegrasbos een ruwe en bewegende plek is, beschermde deze soort zijn broedkamers en zijn dieren door ze te omringen met een hoog en stabiel skelet. Dit beschermt ze tegen slijtage en enige predatoren.

4 - (rechter kolom, 1e foto van boven): Het fantoom:
De soort Tecatia alternans is tot nu toe alleen indirect bekend. Met veel geluk kan zij gevonden worden op de aanhechtingsvlakken van oesters of andere bryozoën. Het exemplaar hier is een van de twee die ik in meer dan 10 jaar heb kunnen vinden.

5 - (rechter kolom, 2e foto van boven): Fossiel van de maand augustus 2023 op steinkern.de:
Dit exemplaar van de soort Reteporidea lichenoides wist als winnaar uit de bus te komen van de „Fossiel van de maand augustus wedstrijd“ op het Duits Steinkern-forum. Een echt zeldzame en mooie kolonie.

6 - (rechter kolom, 3e foto van boven): Bryozoën-mozaïek:
Deze 7 cm (!) grote bryozoën-kolonie van de soort Coscinopleura elegans beisseli is gereconstrueerd uit acht stukken. Dit maakt het een van de grootste kolonies in mijn collectie en laat zien dat bryozoën, als de kolonies volledig bewaard zijn gebleven, niet zo klein zijn als vaak wordt aangenomen. Overigens, de grootste kolonie die in het Maastrichtien is gevonden meet 21 cm en is afkomstig van de soort Pennipora anomalopora en is te bewonderen in het Natuurhistorisch Museum te Maastricht.

Veel plezier met kijken. De foto kan worden vergroot.

Met vriendelijke groet,
Oliver
Bijlagen
Funde_2023.jpg



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6861
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 290 times
Been thanked: 309 times
Contacteer:
Re: Top 3 2023

Bericht door sjaak » 30 dec 2023, 20:13

Ik heb dit jaar weer mooie dingen gevonden. Maar dit afvalstukje dat ik bijna had weggegooid, bevatte thuis een mooie verrassing in de vorm van een tandje. De halve wervel is van een Opthalmosaurus. Het tandje is denk ik van een krokodilachtige of ook een Opthalmosaurus. Vindplaats Boulonnais, laat Jura.
Bijlagen
IMG_1597.jpeg


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6861
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 290 times
Been thanked: 309 times
Contacteer:
Re: Top 3 2023

Bericht door sjaak » 30 dec 2023, 20:20

En hierbij twee visjes uit Schotland. Helaas de perfecte vis nog niet gevonden.
Bijlagen
IMG_1714.jpeg
IMG_1715.jpeg


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1405
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 285 times
Been thanked: 368 times
Re: Top 3 2023

Bericht door Carboon » 30 dec 2023, 23:42

Mijn top drie vondsten van 2023:

1. Bijna compleet blad van Karinopteris soubeiranii uit het Carboon van de Piesberg.
2. Potoniea-type pollenorganen uit het Carboon van Frankrijk.
3. Fragment van Sphenopteris cf. spiniformis (???) uit het Carboon van de Piesberg.

Die laatste heb ik nog niet eerder getoond hier op het forum, dus bij dezen fotootjes van het stuk en tegenstuk:
Specimen Ab.jpg
Specimen Aa.jpg


Op zoek naar groen in het zwart.

Gebruikersavatar
Jasper den Otter
Berichten: 643
Lid geworden op: 28 jul 2018, 16:11
Locatie: Noord-Holland
Has thanked: 98 times
Been thanked: 116 times
Contacteer:
Re: Top 3 2023

Bericht door Jasper den Otter » 01 jan 2024, 12:34

moderators,

kunnen jullie dit bericht misschien bij algemeen zetten? Dan zien mensen het minder snel over het hoofd.


Fossielenverslaafd

Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4358
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 282 times
Been thanked: 361 times
Re: Top 3 2023

Bericht door Spongebob » 02 jan 2024, 16:14

Eigenlijk vond ik 2023 een rampjaar; goede vrienden die zijn overleden aan een niet te overwinnen ziekte, oorlogen, haat en nijd, inflatie en dan ook nog (in mijn ogen) een verschrikkelijke verkiezingsuitslag :cry:
Aan de andere kant, ik heb zonder schade m'n pensioen bereikt en kan me nu echt op de hobby storten. Vandaag een straalbox en compressor aangeschaft waarmee ik de komende tijd aan de gang hoop te gaan. Ben benieuwd!

Top drie is moeilijker dan ik dacht. Ik heb de volgende gekozen:
1.JPG
Cameroptychium seroptinum, een hexactinellide spons van het strand van Cap Blanc Nez, die nog wacht op verdere preparatie...

En als tweede een Cosmocyphus (Phymosoma) ornatissimum, een regulaire zee-egel uit het Campaniaan, gevonden tijdens een zoeksessie bij Coesfeld met Marcel en Walter. Eerst nog moeilijk te herkennen, maar na 'behandeling' in de straalcabine van Marcel mooi tevoorschijn gekomen met enkele nog aangehechte stekels.
Cosmocyphus ornatissimum Phymosoma Letter Berg 22 januari 2023.jpg
2a.JPG
2.JPG
IMG_2445.JPG
Nummer 3 is een vondst uit het Carboon van de Piesberg, die ik eerst niet eens goed had ingeschat, maar dankzij Jelle, Jeroen, Felicia Carina en Tim tot een varenblad met Microconchus sp. (op 'Spirorbis'-lijkende spiraalvormige organismen) is gepromoveerd.
3 IMG_2384.JPG


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6861
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 290 times
Been thanked: 309 times
Contacteer:
Re: Top 3 2023

Bericht door sjaak » 02 jan 2024, 16:49

Zonder al de andere mooie vondsten tekort te doen, maar ik vind die plantfossielen erg mooi. Is dat echt de kleur zoals ze gevonden worden?


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
JZuidewijk
Berichten: 135
Lid geworden op: 17 feb 2013, 22:49
Has thanked: 12 times
Been thanked: 50 times
Re: Top 3 2023

Bericht door JZuidewijk » 02 jan 2024, 22:09

Dit jaar kan ik eindelijk meedoen! :) Het was het eerste jaar sinds vele jaren dat ik weer fossielen kon gaan zoeken. Vanwege de thuis situatie kan ik weinig van huis, maar hier en daar is er toch weer een mogelijkheid.

Als eerste op de Zandmotor bij Kijkduin. Ik ben er twee keer geweest afgelopen jaar. De eerste keer vond ik een middenhandsbeen van een paard, waarschijnlijk ijstijd.
20230408_091940.jpg
In juni had ik het geluk mee te mogen gaan in de anders afgesloten Sibbergroeve. Ik heb er een mooie verzameling voornamelijk kleine haaien- en vissentandjes gevonden. De meest interessante vind ik deze Enchodus, nog in matrix. Al had ik vroeger al haaientanden gevonden in Limburg, nog geen enkele vissentand. Dit is wel een hele mooie:
P1330192.JPG
En tot slot vorige maand mee mogen zoeken in Winterswijk. Enkele rib fragmentjes gevonden, deze vind ik toch wel de mooiste, een gave grijptand van een Nothosaurus. Slechts ca. 10mm, maar de mooiste Nothosaurus tand die ik heb gevonden. Ik had niet eens door dat ik deze had tot ik thuis een van de stukken met rib fragment kleiner aan het maken was, en deze eruit kwam.
P1010683.JPG
Mijn zoek mogelijkheden zijn nog steeds erg beperkt, en ik verwacht voorlopig slechts een paar dagen per jaar erop uit te kunnen. Maar wel erg gaaf om met zo weinig zoeken ik al mooie vondsten heb kunnen maken, en unieke ervaringen heb opgedaan.



Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1405
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 285 times
Been thanked: 368 times
Re: Top 3 2023

Bericht door Carboon » 03 jan 2024, 11:45

sjaak schreef: 02 jan 2024, 16:49 Zonder al de andere mooie vondsten tekort te doen, maar ik vind die plantfossielen erg mooi. Is dat echt de kleur zoals ze gevonden worden?
De kleuren zijn echt hoor.

De witte, zilvergrijze glans komt van het mineraal "gümbeliet". Hoewel dit schijnbaar een verouderde naam is (d.w.z., deze naam komt voor in de Glossary of obsolete mineral names), weet ik niet wat de precieze correcte naam dan zou moeten zijn. In ieder geval gaat het om een magnesiumrijk mineraal uit de illiet groep. Soms zie je ook gele of oranje kleuren, dit komt dan meestal door vervuiling van "limoniet" (zeg een onvolkomen kristallijne vorm van goethiet, een ijzer- en zuurstofhoudend hydroxide). Hieronder nog een ander blad (ongeveer 25 cm lang) waar die gele verkleuring helaas de overhand heeft genomen en het hele breukvlak heeft verkleurd. Meer zeldzaam zijn groene en blauwe verkleuringen.

Specimen E.jpg


Op zoek naar groen in het zwart.


Plaats reactie