Tussen kunst & kitsch

Voor alle berichten die niet in de andere forumdelen thuishoren. Deze berichten worden na verloop van tijd gewist.
Gebruikersavatar
Jasper den Otter
Berichten: 643
Lid geworden op: 28 jul 2018, 16:11
Locatie: Noord-Holland
Has thanked: 98 times
Been thanked: 116 times
Contacteer:
Re: Tussen kunst & kitsch

Bericht door Jasper den Otter » 16 jan 2024, 22:52

JZuidewijk schreef: 16 jan 2024, 12:30 Ik vind het vooral verontrustend dat zoveel nep of geknutselde fossielen overal aangeboden worden, zelfs op een mineralenbeurs die ik een tijdje terug bezocht stond het er vol mee. Van gemetselde Mosasaurus kaken tot ammonieten die 90% uit gebeeldhouwd steen bestonden etc. En dat zijn dan nog de exemplaren die heel duidelijk zijn. Erg jammer als zulke handelaren niet kritisch zijn in wat ze verkopen.
Dat zou ik eigenlijk ook eens willen weten, zien ze zelf niet in dat het nep is? of zitten ze gewoon op te lichten? we zullen het nooit weten vrees ik.

gr. Jasper


Fossielenverslaafd

 
Gebruikersavatar
Martin
Berichten: 225
Lid geworden op: 04 nov 2006, 19:14
Has thanked: 29 times
Been thanked: 50 times
Re: Tussen kunst & kitsch

Bericht door Martin » 17 jan 2024, 11:56

Jasper den Otter schreef: 16 jan 2024, 22:52
JZuidewijk schreef: 16 jan 2024, 12:30 Ik vind het vooral verontrustend dat zoveel nep of geknutselde fossielen overal aangeboden worden, zelfs op een mineralenbeurs die ik een tijdje terug bezocht stond het er vol mee. Van gemetselde Mosasaurus kaken tot ammonieten die 90% uit gebeeldhouwd steen bestonden etc. En dat zijn dan nog de exemplaren die heel duidelijk zijn. Erg jammer als zulke handelaren niet kritisch zijn in wat ze verkopen.
Dat zou ik eigenlijk ook eens willen weten, zien ze zelf niet in dat het nep is? of zitten ze gewoon op te lichten? we zullen het nooit weten vrees ik.

gr. Jasper
Natuurlijk zien en weten ze dat donders goed. Als je ze erop aanspreekt krijg je als reactie dat je zelf beter had moeten kijken. Blijkbaar voelen ze geen enkele schaamte en gaat het alleen om de euro's. De meesten hier zien paleontologische activiteiten als hobby. Veel verkopers op beursen, maar ook op Marktplaats, Ebay en Catawiki zien het niet als hobby, maar als handel en inkomen. Daarbij gaat Catawiki nog een stap verder. De zogenaamde expert van Catawiki ziet ook het verschil tussen nep en echt ondertussen wel. Toch keuren ze veel nep artikelen goed voor de veiling, heb gaat het alleen om provisie. Persoonlijk vindt ik dergelijk handelen oplichting! Door de term expert te gebruiken wekken ze, ten onrechte, het gevoel dat de items te vertrouwen zijn.



Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4358
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 282 times
Been thanked: 361 times
Re: Tussen kunst & kitsch

Bericht door Spongebob » 17 jan 2024, 13:57

Martin schreef: 17 jan 2024, 11:56 Als je ze erop aanspreekt krijg je als reactie dat je zelf beter had moeten kijken.
Zelf goed opletten, precies! Daar begint het mee.
Maar als je eigen kennis tekort schiet, ben je aangewezen op de goden of een 'expert' van Catawiki.
Martin schreef: 17 jan 2024, 11:56 De zogenaamde expert van Catawiki ziet ook het verschil tussen nep en echt ondertussen wel. Toch keuren ze veel nep artikelen goed voor de veiling, heb gaat het alleen om provisie. Persoonlijk vind ik dergelijk handelen oplichting! Door de term expert te gebruiken wekken ze, ten onrechte, het gevoel dat de items te vertrouwen zijn.
Screenshot 2024-01-11 at 19-50-00 ≥ XL Fossiele Collectie - Fossiele matrix -.png
Screenshot 2024-01-11 at 19-50-00 ≥ XL Fossiele Collectie - Fossiele matrix -.png (274.89 KiB) 668 keer bekeken


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
JZuidewijk
Berichten: 135
Lid geworden op: 17 feb 2013, 22:49
Has thanked: 12 times
Been thanked: 50 times
Re: Tussen kunst & kitsch

Bericht door JZuidewijk » 18 jan 2024, 13:30

Het vervelende is dat er ook zat voorbeelden tussen zitten die helemaal niet makkelijk van echt te onderscheiden zijn, vooral in de hogere prijsklasse. Megalodon tanden zijn een berucht voorbeeld. Van online foto's ga je niet kunnen opmaken of een mooi gaaf exemplaar volledig origineel is, een kopie of zwaar gerestaureerd. Pas in de hand en met verschillende tests kom je daar achter. Maar je kan daarbij wel al redelijk verzekerd zijn dat een puntgave tand van 6" vrijwel gegarandeerd of volledig, of grotendeels nep is, aangezien zulke grote en intacte exemplaren zeer zeldzaam zijn, en ze de laatste jaren ineens in grote aantallen worden aangeboden. Belangrijke regel is, hoe hoger de prijsklasse, des te meer loont het om veel werk te maken van vervalsingen en hoe moeilijker die te onderscheiden zijn van echt.



Gebruikersavatar
Martin
Berichten: 225
Lid geworden op: 04 nov 2006, 19:14
Has thanked: 29 times
Been thanked: 50 times
Re: Tussen kunst & kitsch

Bericht door Martin » 18 jan 2024, 20:22

Spongebob schreef: 17 jan 2024, 13:57
Martin schreef: 17 jan 2024, 11:56 Als je ze erop aanspreekt krijg je als reactie dat je zelf beter had moeten kijken.
Zelf goed opletten, precies! Daar begint het mee.
Maar als je eigen kennis tekort schiet, ben je aangewezen op de goden of een 'expert' van Catawiki.
Uiteraard altijd zelf goed kijken of bij gebrek aan kennis iemand vragen mee te kijken die wel weet waarop moet letten. Ik vindt alleen dat een verkoper geen namaak kan verkopen met als excuses "moet de koper maar beter kijken".

Het klopt dat je online niet alles kan zie qua restoratie. Dat is precies waar de verkopers op inspelen. Dit topic kan daarom ook een mooi medium zijn om bij te leren.



Gebruikersavatar
Martin
Berichten: 225
Lid geworden op: 04 nov 2006, 19:14
Has thanked: 29 times
Been thanked: 50 times
Re: Tussen kunst & kitsch

Bericht door Martin » 18 jan 2024, 20:32

Ik zag vandaag deze mooi schildpad schedel op Marktplaats. Hij ligt perfect in de matrix, alleen een beetje jammer dat de matrix nep is en de schedel voor een groot deel uit restauratie bestaat. Zoals de neus, oogkassen en veel meer. Bij dit dit soort objecten geldt; hoe mooier en completer het eruit ziet, des te meer je als geïnteresseerde op je hoede moet zijn.
Bijlagen
Screenshot_20240118-184944_Marktplaats.jpg



Gebruikersavatar
Martin
Berichten: 225
Lid geworden op: 04 nov 2006, 19:14
Has thanked: 29 times
Been thanked: 50 times
Re: Tussen kunst & kitsch

Bericht door Martin » 18 jan 2024, 21:59

Hierbij een klassiek voorbeeld van "kunst", op Marktplaats een link naar de website Catawiki, daar uiteraard goed gekeurd door een "Expert".
Dir betreft een compositie en geen echte Mosasaurus kaak. De tanden zijn echt, maar in positie gezegd. Daarbij is het kaakbot nep en is de matrix met lijm gemengd en om de tanden geknutseld. De persoon die 190 euro geboden heeft gaat flink spijt krijgen.
Weet te mooi (nou ja mooi, ik vindt ze lelijk) om waar te zijn.
Bijlagen
Screenshot_20240118-215426_Marktplaats.jpg



Gebruikersavatar
Jasper den Otter
Berichten: 643
Lid geworden op: 28 jul 2018, 16:11
Locatie: Noord-Holland
Has thanked: 98 times
Been thanked: 116 times
Contacteer:
Re: Tussen kunst & kitsch

Bericht door Jasper den Otter » 18 jan 2024, 22:23

Martin schreef: 18 jan 2024, 21:59 Hierbij een klassiek voorbeeld van "kunst", op Marktplaats een link naar de website Catawiki, daar uiteraard goed gekeurd door een "Expert".
Dir betreft een compositie en geen echte Mosasaurus kaak. De tanden zijn echt, maar in positie gezegd. Daarbij is het kaakbot nep en is de matrix met lijm gemengd en om de tanden geknutseld. De persoon die 190 euro geboden heeft gaat flink spijt krijgen.
Weet te mooi (nou ja mooi, ik vindt ze lelijk) om waar te zijn.
Die ken ik wel ja, daar is menig verzamelaar ingestonken. Catawiki doet het idd om het geld, Best wel erg eigenlijk ook omdat je toch een heel stuk commissie betaald als je iets koopt daar. Hopelijk kan diegene nog zn geld op een of andere manier terugkrijgen, maar ik denk het helaas niet...


Fossielenverslaafd

Camiel
Berichten: 145
Lid geworden op: 31 mei 2007, 21:01
Been thanked: 3 times
Re: Tussen kunst & kitsch

Bericht door Camiel » 19 jan 2024, 08:15

Martin schreef: 18 jan 2024, 21:59 Hierbij een klassiek voorbeeld van "kunst", op Marktplaats een link naar de website Catawiki, daar uiteraard goed gekeurd door een "Expert".
Dir betreft een compositie en geen echte Mosasaurus kaak. De tanden zijn echt, maar in positie gezegd. Daarbij is het kaakbot nep en is de matrix met lijm gemengd en om de tanden geknutseld. De persoon die 190 euro geboden heeft gaat flink spijt krijgen.
Weet te mooi (nou ja mooi, ik vindt ze lelijk) om waar te zijn.
Bij de beschrijving van de mosasauruskaak staat dat de tanden en botfragmenten op de matrix geplaatst zijn. Daaruit zou je al kunnen opmaken dat het om een compositie gaat. Dat wordt nog duidelijker als je doorklikt naar Catawiki. Daar staat dat het stuk opnieuw in elkaar gezet is. Ik zie dus niet zo het probleem. Catawiki garandeert ook niet dat er niet aan fossielen geknutseld is. Ik ben trouwens niet de verkoper ;)


“Ideas without precedent are generally looked upon with disfavour and men are shocked if their conception of an orderly world are challenged” J Harlen Bretz, 1928

Gebruikersavatar
Jasper den Otter
Berichten: 643
Lid geworden op: 28 jul 2018, 16:11
Locatie: Noord-Holland
Has thanked: 98 times
Been thanked: 116 times
Contacteer:
Re: Tussen kunst & kitsch

Bericht door Jasper den Otter » 19 jan 2024, 12:07

Camiel schreef: 19 jan 2024, 08:15
Martin schreef: 18 jan 2024, 21:59 Hierbij een klassiek voorbeeld van "kunst", op Marktplaats een link naar de website Catawiki, daar uiteraard goed gekeurd door een "Expert".
Dir betreft een compositie en geen echte Mosasaurus kaak. De tanden zijn echt, maar in positie gezegd. Daarbij is het kaakbot nep en is de matrix met lijm gemengd en om de tanden geknutseld. De persoon die 190 euro geboden heeft gaat flink spijt krijgen.
Weet te mooi (nou ja mooi, ik vindt ze lelijk) om waar te zijn.
Bij de beschrijving van de mosasauruskaak staat dat de tanden en botfragmenten op de matrix geplaatst zijn. Daaruit zou je al kunnen opmaken dat het om een compositie gaat. Dat wordt nog duidelijker als je doorklikt naar Catawiki. Daar staat dat het stuk opnieuw in elkaar gezet is. Ik zie dus niet zo het probleem. Catawiki garandeert ook niet dat er niet aan fossielen geknutseld is. Ik ben trouwens niet de verkoper ;)
Toch als ik naar de foto's kijk zie ik geen enkel stukje botfragment. de hele kaak en de wortels van de tanden zijn cement. de kronen van de tanden is het enige wat echt is. Zeker niet helemaal koosjer dus. ;)


Fossielenverslaafd


Plaats reactie