Gevleugeld zaadje van de Piesberg?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1405
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 285 times
Been thanked: 368 times
Gevleugeld zaadje van de Piesberg?

Bericht door Carboon » 20 jan 2024, 14:06

Hoi allemaal,

Het fossiel op onderstaande foto's is in totaal 4.2 mm lang en 1.7 mm breed. Kan dit een heel klein (gevleugeld) zaadje zijn? Of een cupule van een of ander type? Ben benieuwd wat anderen van dit dingetje maken!

Het is lastig om de 3D structuur goed op beeld te krijgen, maar ik heb onder de microscoop foto's gemaakt van het stuk en tegenstuk. In beide foto's wordt het fossiel vanaf links belicht. Op foto 1 zien we een driehoekig "kuiltje" van ongeveer 1.4 mm lang in een verder licht bolstaand vormpje (boven het kuiltje waar ik op doel zit ook nog een kleiner deukje; zie schaduw door belichting van links). Op de onderste helft van het vormpje meen ik lijnen te zien, die samen lijken te komen bij een "mondje" (???) aan het onderste uiteinde. Kan zijn dat hier iets is platgedrukt? Op foto 2 zien we het tegenstuk. Het "kuiltje" van foto 1 is nu juist een klein bultje met concave wanden. De rest van het vormpje is licht hol, i.e., vormt een duidelijke depressie in de steen (zie lichtval op de rand rechts in beeld).

Groeten,

Tim

TKTW0830A-0004.jpg
TKTW0830B-0004.jpg


Op zoek naar groen in het zwart.

 
Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1405
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 285 times
Been thanked: 368 times
Re: Gevleugeld zaadje van de Piesberg?

Bericht door Carboon » 20 jan 2024, 21:49

L.S.,

Ben vandaag lekker oude Piesberg-vondsten aan het determineren (houd me van de straat...) Het bovenstaande zaadje (?) blijft me een mysterie, maar voor twee andere 'gevleugelde' zaden is het wel gelukt om tot een determinatie te komen. Leek me leuk om dat succesje hier te delen.

Groeten,

Tim

TKTW0458.JPG
Polypterocarpus cf. ornatus (Arber) Seward 1917
Dit exemplaar is 17 mm lang en laat de kenmerkende ribben en geornamenteerde zijvleugels zien

TKTW0515ann.JPG
Samaropsis cf. emarginata (Göppert et Berger) Kidston 1911
Dit exemplaar is 22 mm lang en de kenmerkende, volledig rondgaande vleugel is grotendeels bewaard (zie schetsje linksboven).


Op zoek naar groen in het zwart.


Plaats reactie