indeling aarde, in het Cambrium

Discussieer hier over geologie in het algemeen. Stratigrafie, sedimentologie, structurele geologie, vulkanisme etc.
Plaats reactie
NunchakuSka
Junior Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 aug 2021, 11:18
Has thanked: 12 times
Been thanked: 5 times
indeling aarde, in het Cambrium

Bericht door NunchakuSka » 15 mar 2024, 06:40

Zeg me alsjeblief dat onderstaande beschrijving klopt. Ik ben er al een week mee bezig om te begrijpen hoe er waar de bepaald continenten en zeeën eruit zagen in het Cambrium, zo'n 500 miljoen jaar geleden. Ik vind het moeilijk om de begrijpen.


"In het Cambrium zag het aardoppervlak er heel anders ui dan vandaag de dag. De belangrijkste continenten waren het gevolg van de opbreken van een supercontinent dat bekend staat als Pannotia in het Ediacarium onderdeel van het Neoproterozoïcum. In het Cambrium waren de belangrijkste vier continenten; Gondwana, een grote landmassa die zich rond de zuidelijke pool uitstrekte, bestaande uit; Zuid-Amerika, Afrika, Antarctica, India en Australië. Laurentia; een andere grote landmassa die in het noorden lag, bestaande uit; Noord-Amerika en Groenland. Baltica; was een kleinere landmassa ten noorden van Gondwana, bestaande uit; Scandinavië, Rusland en Oost-Europa. En Siberia; een andere kleinere landmassa die ten noorden van Gondwana lag, bestaande uit; het huidige Siberië, het noorden van wat nu Rusland is. De kleinere continenten bevonden zich in het noorden. Tot slot was er een kleinere landmassa; Kazachstania dat overeenkomt met het huidige Kazachstan en een aantal grote eilanden die toebehoren aan het huidige China.

Ook de zeeën en oceanen zagen er anders uit in het Cambrium.
- Panthalassa: Het noordelijk halfrond van de aarde was bijna volledig bedekt door de Panthalassische oceaan, zo’n 80 tot misschien wel 90 á 95% was een uitgestrekte oceaan. Het was vergelijkbaar met de huidige Stille Oceaan.
- Proto-Tethysische Oceaan: Dit was een belangrijke oceaan die delen van de Gondwana, Laurentia, Baltica en Siberia omringde. De locatie van deze wereldoceaan was lag in een brede strook de de buurt van de evenaar. Later in de geologische geschiedenis zou deze zee evolueren tot de Tethysoceaan. De Zwarte en Kaspische Zee en het Aralmeer zijn overblijfselen van de Tethysoceaan, en soms wordt ook de Middellandse Zee beschouwd als een overblijfsel van de Westelijke Tethys.
- Iapetusoceaan: Dit was een oceaan die lag tussen Gondwana (Zuid-Amerika, Afrika, Antarctica, India en Australië) aan de enne kant en Baltica (Scandinavië, Rusland en Oost-Europa) en Siberia (huidige Siberië, het noorden van wat nu Rusland is) aan de andere kant. Deze oceaan werd later gesloten door de continentale drift of platentektoniek (Continentverschuiving) en werd een belangrijke factor in de vorming van de Caledonische bergketen. Later zou de Iapetuszee zich ontwikkelen tot de Atlantische Oceaan.
- Paleo-Tethysoceaan: bevond tussen Grondwanna en Kazachstania en de grote Chinese eilanden.
- Rheïsche Oceaan: Of Rhea-oceaan was een kleine oceaan, meer een zeeweg, die lag tussen Laurentia (Noord-Amerika en Groenland) en Gondwana (Zuid-Amerika, Afrika, Antarctica, India en Australië).
- Khanty-oceaan: Of Khanty-Mansi-oceaan was een andere oceaan die zich bevond tussen het continent Baltica (Scandinavië, Rusland en Oost-Europa) en een eilandboog (de Kipchak -boog) nabij Siberia (huidige Siberië, het noorden van wat nu Rusland is). De Khanty-oceaan lag verbonden met een reeks oceanen: Panthalassa in het noorden, Proto-Tethys in het noordoosten en Paleo-Tethys in het zuiden en oosten."


Mocht het niet duidelijk zijn dan dan maak ik wel een paar plaatjes hoe de wereld eruitzag zoals ik dat nu in mijn hoofd heb zitten



 
Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4359
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 282 times
Been thanked: 363 times
Re: indeling aarde, in het Cambrium

Bericht door Spongebob » 15 mar 2024, 09:47

NunchakuSka schreef: 15 mar 2024, 06:40
Mocht het niet duidelijk zijn dan dan maak ik wel een paar plaatjes hoe de wereld eruitzag zoals ik dat nu in mijn hoofd heb zitten
Nee niet echt duidelijk. Dus jij maakt zomaar uit je blote hoofd een plaatje zoals de wereld eruitzag in het Cambrium?
Erg knap!

Misschien kun je een afbeelding van het internet halen (bijvoorbeeld van Scotese).
Dat bespaart je een hoop werk.


Time fades away (Neil Young)

NunchakuSka
Junior Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 aug 2021, 11:18
Has thanked: 12 times
Been thanked: 5 times
Re: indeling aarde, in het Cambrium

Bericht door NunchakuSka » 15 mar 2024, 11:10

Nee, ik maak geen plaatje uit mijn blote hoofd. Dan zou ik een screenshot maken van die wereldbol waar je je plaatsnaam kan opzoek en dan zou ik zelf de namen van de continenten en zeeën erin zetten zoals ik denk dat het er heeft uitgezien, zoals ik dat begrepen heb. maar dat was niet de vraag ( :

De vraag is om mijn beschrijving correct is, en zo niet wat klopt er niet



NunchakuSka
Junior Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 aug 2021, 11:18
Has thanked: 12 times
Been thanked: 5 times
Re: indeling aarde, in het Cambrium

Bericht door NunchakuSka » 15 mar 2024, 13:08




Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6861
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 290 times
Been thanked: 309 times
Contacteer:
Re: indeling aarde, in het Cambrium

Bericht door sjaak » 17 mar 2024, 10:38

Ik heb zelf geen idee. Maar ik neem aan dat je je beschrijving baseert op bronnen die je kan raadplegen?
Die bronnen zou ik er ook bij vermelden. Dan is controleerbaar voor anderen hoe je tot jouw beschrijving bent gekomen. Of beschrijf je een kaart die al op internet staat ?


Groet,

Niels

NunchakuSka
Junior Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 aug 2021, 11:18
Has thanked: 12 times
Been thanked: 5 times
Re: indeling aarde, in het Cambrium

Bericht door NunchakuSka » 17 mar 2024, 15:45

sjaak schreef: 17 mar 2024, 10:38 Ik heb zelf geen idee. Maar ik neem aan dat je je beschrijving baseert op bronnen die je kan raadplegen?
Die bronnen zou ik er ook bij vermelden. Dan is controleerbaar voor anderen hoe je tot jouw beschrijving bent gekomen. Of beschrijf je een kaart die al op internet staat ?
De beschrijving haal ik uit verschillende bronnen van van het internet. Wikipedia, en dat soort sites. Maar ook door gerichte vragen en opdrachten te geven aan kunstmatige intelligentie chat. Daarnaast ben ik ook zelf aan het kijken naar dus bijvoorbeeld de laatste link die ik gedeeld heb, elke landmassa's en oceanen naar mijn inzicht bepaalde namen zouden moeten hebben zeg maar.

Als iemand weet wie dit zou kunnen bevestigen of ontkrachten zou ik dat graag willen weten :D



Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3223
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 44 times
Been thanked: 298 times
Re: indeling aarde, in het Cambrium

Bericht door hubertus68 » 17 mar 2024, 16:41

Hallo,

omdat dit een wetenschappelijk thema is, zal je moeten rechercheren naar officiele, geaccepteerde publicaties rond dit thema. Websites zijn vaak (niet altijd) geen betrouwbare bronnen. In wetenschappelijke publicatie's vind je in de referentie lijsten weer namen van andere publicatie's ezv. Het is zoeken en lezen en nogmaals lezen. Zeker zal je in het begin niet alles begrijpen, maar in verloop van tijd zal dit reuze meevallen.

Ik zelf heb geen betrouwbare kennis van tektoniek tijdens het Cambrium, en ik denk dat er hier op het forum niet veel mensen zijn, die wel kennis hiervan hebben. Maar er zal zeker een hele boel literatuur over verschenen zijn.

Beste groeten,
Oliver




Plaats reactie