vraag voor Lidwientje3

Voor alle berichten die niet in de andere forumdelen thuishoren. Deze berichten worden na verloop van tijd gewist.
Plaats reactie
Uden
Junior Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 apr 2024, 20:48
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time
vraag voor Lidwientje3

Bericht door Uden » 08 apr 2024, 20:53

hi Lidwientje,

bij een zoekopdracht naar fossielen van de Zandmotor vond ik jouw inbreng met als identificatie: "Panthera leo spelaea Goldfuss, 1810"

mijn vragen:
- hoe ben je op basis van het fossiel op de foto op dit dier uitgekomen?
- en wat zie ik eigenlijk op deze foto?

NB ik heb zelf iets vergelijkbaars (maar minder compleet) gevonden. Zie onbekende fossielen uit Kijkduin, de Zandmotor, eerste foto's onder nr. 1. Is die misschien hetzelfde?

bedankt,
Bart

Link: https://www.paleontica.org/fossildb?pag ... D=%5B""%5D



 
Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1031
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 312 times
Been thanked: 203 times
Re: vraag voor Lidwientje3

Bericht door Max pijpelink » 09 apr 2024, 08:46

Lidwientje is al 5 jaar niet meer online geweest helaas. Je zal wellicht met Charlie schouwenburg in contact kunnen komen via oervondstchecker, hij is de roofdier expert van Nederland.

Ik heb even gekeken tussen jouw foto’s en ik zie zelf niet echt een gelijkenis met een stuk, het fossiel van lidwientje gaat om een hoektand van de grottenleeuw.


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6861
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 290 times
Been thanked: 309 times
Contacteer:
Re: vraag voor Lidwientje3

Bericht door sjaak » 09 apr 2024, 18:44

Ik begreep de gelijkenis ook niet. Bedoelde je misschien een andere vondst?


Groet,

Niels

Uden
Junior Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 apr 2024, 20:48
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time
Re: vraag voor Lidwientje3

Bericht door Uden » 09 apr 2024, 20:05

ik had het fossiel van Lidwientje3 niet herkend als een tand met wortel (nooit gerealiseerd dat de wortel zo lang kon zijn...).

het helpt een leek als ik als bij de foto's in de "Fossil database" ook wordt aangegeven wat er op de foto is te zien. Bijv. onder de "opmerkingen/remarks". dat is voor een leek niet altijd vanzelfsprekend...

ik vergeleek mijn vondst (stel deze voor onder 45 graden gedraaid tegen de klok in) met het linker deel op de foto. Vorm en structuur leken in eerste instantie wel overeen te komen. maar ik zie nu ook dat de lijnen/structuur van het bot in een andere richting lopen. En mijn bot is meer gekromd.

Afbeelding



Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1031
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 312 times
Been thanked: 203 times
Re: vraag voor Lidwientje3

Bericht door Max pijpelink » 09 apr 2024, 21:41

Uden schreef: 09 apr 2024, 20:05

het helpt een leek als ik als bij de foto's in de "Fossil database" ook wordt aangegeven wat er op de foto is te zien. Bijv. onder de "opmerkingen/remarks". dat is voor een leek niet altijd vanzelfsprekend...

Afbeelding
Klopt, echter is de database vooral community driven en hebben we een kleine groep die dit kan controleren, we kunnen niet overal op controleren en vertrouwen erop dat de indieners de determinatie juist hebben gedaan en dat ze mogelijke extra informatie erbij hebben gezet.


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6861
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 290 times
Been thanked: 309 times
Contacteer:
Re: vraag voor Lidwientje3

Bericht door sjaak » 09 apr 2024, 23:35

Ik vind het wel hier creatief dat je hier een gelijkenis in ziet! Jouw bot is plat, die hoektand is dat zeker niet.
Als je vaker zoekt ga je het vanzelf herkennen. Die leeuwentand ligt er ook nog wel. Zag vandaag nog een foto voorbijkomen van een leeuwenkootje van de Zandmotor!


Groet,

Niels

Uden
Junior Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 apr 2024, 20:48
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time
Re: vraag voor Lidwientje3

Bericht door Uden » 10 apr 2024, 18:24

je hebt gelijk als je weet dat het een tand is, maar als je dat niet weet, dan zie je niet meer dan een onbekend object op de platte foto. Er is niet eens een (echte) schaduw te zien...

de foto-database kan daarom ook nog worden verbeterd door fotos op te nemen uit verschillende perspectieven.

maar ik begrijp ook dat het heel veel werk is om dit soort informatie op te nemen en te beheren. dus misschien vraag ik te veel.

allen bedankt voor jullie hulp.
ik ga meer zoeken (zowel op het internet als in de natuur) en hopelijk doe ik op een gegeven moment net zoveel ervaring op als jullie :)




Plaats reactie