kan iemand mij helpen met wat info?

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
carine
Junior Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mei 2024, 11:24
Been thanked: 1 time
kan iemand mij helpen met wat info?

Bericht door carine » 03 mei 2024, 11:33

deze versteende boomstam heb ik, verkregen via erfenis en ik zou er heel graag meer over te weten komen. Ik vind het decoratief heel mooi, maar ben nieuwsgierig naar meer info... hoop dat iemand meer weet of kan zeggen daarover... vader was er heel trots op.alvast heel erg bedankt
Bijlagen
20240413_170109.jpg
20240413_170100.jpg
20240413_170055.jpg
20240413_170034.jpg
20240413_165706.jpg
20240413_165704.jpg



 
Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1411
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 290 times
Been thanked: 385 times
Re: kan iemand mij helpen met wat info?

Bericht door Carboon » 03 mei 2024, 22:01

Hallo Carine,

Mooi stuk! Snap wel waarom je vader hier trots op was.

Het kaartje op de achterkant geeft al best veel informatie: Het gaat hier om een plak versteend eikenhout, volgens het kaartje meer precies van de Amerikaanse witte eik (Quercus alba). Ik betwijfel echter of je dit hout tot een recente soort kunt rekenen; doorgaans wordt dit soort materiaal als Quercoxylon aangeduid ("fossiel hout gelijkend op eik"). Eikenhout staat bekend om zijn duidelijke houtstralen, die ook in het fossiel mooi te zien zijn. Eiken behoren tot de familie Fagaceae, oftewel de "napjesdragers", zoals het kaartje ook zegt.

Het versteende hout is afkomstig van een locatie die bekend staat als "Stinking Water Mountain". Deze vindplaats is gelegen nabij het stadje Burns in Harney County, Oregon (Verenigde Staten). Volgens het kaartje is het hout is gevonden in de Columbia River Basalts. Dit is een lithologische eenheid, oftewel een pakket gesteente, wat is afgezet tijdens het Mioceen, een periode van 23 tot 5.3 miljoen jaar geleden. Gezien de kenmerkende mineralisatie verwacht ik echter dat dit stuk uit een vulkanische as-afzetting in de Juntura Formatie afkomstig is, in dat geval met een laat Miocene (Claredonian) ouderdom. Zie bijvoorbeeld deze PDF van Beaulieu (1972), een publicatie over de geologische formaties van oost Oregon.

Hopelijk helpt dit.

Groeten,

Tim


Op zoek naar groen in het zwart.

carine
Junior Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mei 2024, 11:24
Been thanked: 1 time
Re: kan iemand mij helpen met wat info?

Bericht door carine » 04 mei 2024, 09:19

Carboon schreef: 03 mei 2024, 22:01 Hallo Carine,

Mooi stuk! Snap wel waarom je vader hier trots op was.

Het kaartje op de achterkant geeft al best veel informatie: Het gaat hier om een plak versteend eikenhout, volgens het kaartje meer precies van de Amerikaanse witte eik (Quercus alba). Ik betwijfel echter of je dit hout tot een recente soort kunt rekenen; doorgaans wordt dit soort materiaal als Quercoxylon aangeduid ("fossiel hout gelijkend op eik"). Eikenhout staat bekend om zijn duidelijke houtstralen, die ook in het fossiel mooi te zien zijn. Eiken behoren tot de familie Fagaceae, oftewel de "napjesdragers", zoals het kaartje ook zegt.

Het versteende hout is afkomstig van een locatie die bekend staat als "Stinking Water Mountain". Deze vindplaats is gelegen nabij het stadje Burns in Harney County, Oregon (Verenigde Staten). Volgens het kaartje is het hout is gevonden in de Columbia River Basalts. Dit is een lithologische eenheid, oftewel een pakket gesteente, wat is afgezet tijdens het Mioceen, een periode van 23 tot 5.3 miljoen jaar geleden. Gezien de kenmerkende mineralisatie verwacht ik echter dat dit stuk uit een vulkanische as-afzetting in de Juntura Formatie afkomstig is, in dat geval met een laat Miocene (Claredonian) ouderdom. Zie bijvoorbeeld deze PDF van Beaulieu (1972), een publicatie over de geologische formaties van oost Oregon.

Hopelijk helpt dit.

Groeten,

Tim
heel erg bedankt voor de info...een hele boterham voor een leek als ikzelf, vader had dus gelijk er heel trots op te zijn en zei altijd dat de aankoopsom een hele hap uit zijn budget was, zonder in detail te treden.We houden het zeker in ere. bedankt




Plaats reactie