Katosaxoniapteron brauneri (Prokop et al. 2023)
- Carboon
- Has thanked: 346 times
- Been thanked: 413 times
Katosaxoniapteron brauneri (Prokop et al. 2023)
L.S.,
Vorig jaar kwamen Prokop et al. (2023) met een interessant artikel over fossiele insectennimfen uit het Carboon van de Piesberg. Het gaat hier om insecten uit de superorde Exopterygota. In tegenstelling tot de Endopterygota, maakt deze groep geen popstadium mee. Bij de Exopterygota ontwikkelen de vleugels zich geleidelijk, in een aantal vervellingsfasen. Het artikel van Prokop et al. (2023) laat dit prachtig zien voor de fossiele nimfen, die ze Katosaxoniapteron brauneri hebben genoemd. Het artikel kan gratis worden gedownload (zie deze link) en is zeker het lezen waard.
Zonder het verhaal van Prokop et al. (2023) gelezen te hebben, had ik onderstaand fragmentje waarschijnlijk nooit herkend tijdens mijn bezoek aan de Piesberg gisteren. Het gaat hier om slechts een klein stukje van zo'n in ontwikkeling zijnde vleugel, maar toch een zeer leuke vondst. De vleugeltjes zijn ongeveer 1 cm groot.
Groeten,
Tim
Vorig jaar kwamen Prokop et al. (2023) met een interessant artikel over fossiele insectennimfen uit het Carboon van de Piesberg. Het gaat hier om insecten uit de superorde Exopterygota. In tegenstelling tot de Endopterygota, maakt deze groep geen popstadium mee. Bij de Exopterygota ontwikkelen de vleugels zich geleidelijk, in een aantal vervellingsfasen. Het artikel van Prokop et al. (2023) laat dit prachtig zien voor de fossiele nimfen, die ze Katosaxoniapteron brauneri hebben genoemd. Het artikel kan gratis worden gedownload (zie deze link) en is zeker het lezen waard.
Zonder het verhaal van Prokop et al. (2023) gelezen te hebben, had ik onderstaand fragmentje waarschijnlijk nooit herkend tijdens mijn bezoek aan de Piesberg gisteren. Het gaat hier om slechts een klein stukje van zo'n in ontwikkeling zijnde vleugel, maar toch een zeer leuke vondst. De vleugeltjes zijn ongeveer 1 cm groot.
Groeten,
Tim
Op zoek naar groen in het zwart.
- Felicia Carina
- Senior Lid
- Has thanked: 702 times
- Been thanked: 184 times
- Contacteer:
Re: Katosaxoniapteron brauneri (Prokop et al. 2023)
Heel speciaal en interessant!
Proficiat met de leuke vondst.
Felicia
Proficiat met de leuke vondst.
Felicia
masterinfineartsflits
- Carboon
- Has thanked: 346 times
- Been thanked: 413 times
Dankjewel, Felicia. Heb intussen bevestiging gekregen dat het inderdaad om Katosaxoniapteron brauneri gaat. Saillant detail is dat dit specimen uit de dakleien van Flöz Mittel komt, waar het eerder beschreven materiaal allemaal uit de dakleien van Flöz Dreibanke kwam.
Op zoek naar groen in het zwart.
- Jasper den Otter
- Has thanked: 105 times
- Been thanked: 127 times
- Contacteer:
Prachtig Tim!
Die hoop ik ook ooit nog eens te vinden in de Piesberg; insecten. Proficiat!
gr. Jasper
Die hoop ik ook ooit nog eens te vinden in de Piesberg; insecten. Proficiat!
gr. Jasper
Fossielenverslaafd