Pteraspis
-
- Junior Lid
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 5 times
Pteraspis
Ik wist niet waar ik dit moest plaatsten dus heb het maar bij algemeen geplaatst (:
Ik zit een beetje met een vraagstuk door verschillende bronnen over deze vroege vis.
Over het algemeen zul je lezen op het internet dat Pteraspis een geslacht van uitgestorven kaakloze vissen was die leefden tijdens het Laat-Siluur of het Vroeg tot midden Devoon. Dit zal je onder andere lezen op Wikipedia, maar veelal ook iedere andere willekeurige site. Nou kwam ik tot de ontdekking dat er op de site van Paleobiology Database ook staat dat fossielen van deze vis gevonden zijn in het Devoon, maar er staat ook op dat deze gevonden is in het Ordovicium (link naar deze pagina : https://paleobiodb.org/classic/basicTax ... =txn:34199)
Dus dan denk ik, kwam Pteraspis dan echt voor in het Ordovicium en heeft deze dan de Laat-Ordovicische uitsterving overleefd??
Ik zit een beetje met een vraagstuk door verschillende bronnen over deze vroege vis.
Over het algemeen zul je lezen op het internet dat Pteraspis een geslacht van uitgestorven kaakloze vissen was die leefden tijdens het Laat-Siluur of het Vroeg tot midden Devoon. Dit zal je onder andere lezen op Wikipedia, maar veelal ook iedere andere willekeurige site. Nou kwam ik tot de ontdekking dat er op de site van Paleobiology Database ook staat dat fossielen van deze vis gevonden zijn in het Devoon, maar er staat ook op dat deze gevonden is in het Ordovicium (link naar deze pagina : https://paleobiodb.org/classic/basicTax ... =txn:34199)
Dus dan denk ik, kwam Pteraspis dan echt voor in het Ordovicium en heeft deze dan de Laat-Ordovicische uitsterving overleefd??
- Jasper den Otter
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 144 times
- Contacteer:
Re: Pteraspis
Hallo Tim, met je vraag kan ik je niet helpen, maar bij algemeen staat hij prima.
Fossielenverslaafd
- Carboon
- Has thanked: 430 times
- Been thanked: 525 times
Hoi Tim,
Goede vraag; gelukkig laat de Paleobiology Database zien waar hun gegevens op zijn gebaseerd. Op de pagina uit jouw originele bericht kun je ook op "Show more details" klikken. Wanneer je dit doet, dan kom je op een pagina met meer details. Op die tweede pagina kun je vervolgens op de tab "Age range and collections" klikken. Dan krijg je het lijstje in de screenshot hieronder te zien. Wanneer je vervolgens verder klikt op "3857" (original ID and collection number), dan krijg je te zien op welke informatie deze record is gebaseerd. Dit blijkt de volgende publicatie te zijn:
V. Havlicek and J. Vanek. 1966. The biostratigraphy of the Ordovician of Bohemia. Sbornik Geologickych Ved, Paleontologie 8:7-69 (PDF)
Als je de PDF-link hierboven opent dan kom je bij de originele informatiebron uit. Je zult zien dat in Havlicek et Vanek (1966) helemaal niet wordt gesproken over kaakloze vissen. Wel komen meerdere verwijzingen voor naar Pateraspis sp. (met een extra "a" dus), een of andere trilobiet uit het Ordovicium van de Sarka Formatie in Tsjechië. De kans lijkt mij dan ook groot dat het hier gaat om een simpele spelfout bij het overnemen van gegevens. Daarmee is het onwaarschijnlijk dat Pteraspis (zonder die "a" dus) al in het Ordovicium voorkwam.
Hopelijk helpt dit.
Groeten,
een andere Tim
Goede vraag; gelukkig laat de Paleobiology Database zien waar hun gegevens op zijn gebaseerd. Op de pagina uit jouw originele bericht kun je ook op "Show more details" klikken. Wanneer je dit doet, dan kom je op een pagina met meer details. Op die tweede pagina kun je vervolgens op de tab "Age range and collections" klikken. Dan krijg je het lijstje in de screenshot hieronder te zien. Wanneer je vervolgens verder klikt op "3857" (original ID and collection number), dan krijg je te zien op welke informatie deze record is gebaseerd. Dit blijkt de volgende publicatie te zijn:
V. Havlicek and J. Vanek. 1966. The biostratigraphy of the Ordovician of Bohemia. Sbornik Geologickych Ved, Paleontologie 8:7-69 (PDF)
Als je de PDF-link hierboven opent dan kom je bij de originele informatiebron uit. Je zult zien dat in Havlicek et Vanek (1966) helemaal niet wordt gesproken over kaakloze vissen. Wel komen meerdere verwijzingen voor naar Pateraspis sp. (met een extra "a" dus), een of andere trilobiet uit het Ordovicium van de Sarka Formatie in Tsjechië. De kans lijkt mij dan ook groot dat het hier gaat om een simpele spelfout bij het overnemen van gegevens. Daarmee is het onwaarschijnlijk dat Pteraspis (zonder die "a" dus) al in het Ordovicium voorkwam.
Hopelijk helpt dit.
Groeten,
een andere Tim
Op zoek naar groen in het zwart.
- Jasper den Otter
- Contacteer:
Hallo Tim,
Het gaat hier om de kaakloze vis Pteraspis uit het Siluur, niet de trilobiet Pateraspis sp.
gr. Jasper
Het gaat hier om de kaakloze vis Pteraspis uit het Siluur, niet de trilobiet Pateraspis sp.
gr. Jasper
Fossielenverslaafd
- Jasper den Otter
- Contacteer:
Jasper den Otter schreef: ↑11 okt 2024, 21:21 Hallo Tim,
Het gaat hier om de kaakloze vis Pteraspis uit het Siluur https://nl.wikipedia.org/wiki/Pteraspis, niet de trilobiet Pateraspis sp.
gr. Jasper
Fossielenverslaafd
- Carboon
- Has thanked: 430 times
- Been thanked: 525 times
Hoi Jasper,Jasper den Otter schreef: ↑11 okt 2024, 21:21 Hallo Tim,
gr. Jasper
De vraag ging misschien over de kaakloze vis, maar de trilobiet speelt een hoofdrol in het antwoord op de vraag: "Zijn de Ordocivische records van deze kaakloze vis in de Paleobiology Database wel correct?" Het antwoord is nee.
Zoals ik hierboven al schreef, de "Ordovicische records" van Pteraspis (de kaakloze vis dus) die in de Paleobiology Database staan vermeld blijken allemaal gebaseerd te zijn op één enkel paper: Havlicek et Vanek (1966). In die publicatie (zie de PDF die ik eerder linkte) worden echter helemaal geen kaakloze vissen beschreven! De opgegeven bron kan dus onmogelijk als basis dienen voor een correcte record van de kaakloze vis. De "Ordovicische records" van Pteraspis (de kaakloze vis) zijn daarom hoogstwaarschijnlijk fout.
Dan komt nu de trilobiet in het verhaal. Hoewel Havlicek et Vanek (1966) geen kaakloze vissen beschrijven, behandelen ze wél trilobieten, waaronder ook Pateraspis. Dat is slechts één letter verschil. Ik vermoed dan ook dat de foutieve "Ordovicische records" van de kaakloze vis een gevolg zijn van het verkeerd overnemen van de naam van de trilobiet. De Paleobiology Database maakt allerlei automatische links. Het kan daarom goed dat onder een verkeerd gespelde trilobietennaam ingevoerde informatie per ongeluk aan de kaakloze vis is gekoppeld, waardoor deze ineens wat "Ordovicische records" heeft. Foutieve records dus, want ze zijn gebaseerd op een artikel over trilobieten in plaats van kaakloze vissen...
Hopelijk is hiermee e.e.a. opgehelderd (ik ben meer van de plantjes, maar het verschil tussen vissen en trilobieten lukt me nog wel).
Groeten,
Tim
Op zoek naar groen in het zwart.