Kaak, mogelijk zeezoogdier(dolfijn)?
-
- Junior Lid
Kaak, mogelijk zeezoogdier(dolfijn)?
Gevonden in Noordwijk.
Vanwege de vorm denk ik dat dit een onderkaak van een kleine walvisachtige is, de kaak is namelijk lang en niet hoog en er lijken nog afdrukken van de kiezen erin te zitten (zie foto’s ) waarschijnlijk een bruinvis- of dolfijnachtige, maar ik kan er natuurlijk ook helemaal naast zitten.
Is hier nog meer over te zeggen en kan de diersoort nog te bepalen zijn? Bedankt alvast
Vanwege de vorm denk ik dat dit een onderkaak van een kleine walvisachtige is, de kaak is namelijk lang en niet hoog en er lijken nog afdrukken van de kiezen erin te zitten (zie foto’s ) waarschijnlijk een bruinvis- of dolfijnachtige, maar ik kan er natuurlijk ook helemaal naast zitten.
Is hier nog meer over te zeggen en kan de diersoort nog te bepalen zijn? Bedankt alvast
-
- Junior Lid
- sjaak
- Has thanked: 370 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
Re: Kaak, mogelijk zeezoogdier(dolfijn)?
Kan je wat beter belichte foto's plaatsen? Het kan aan mijn telefoon liggen maar ik vind ze nu wat te donker om goed te zien.
Groet,
Niels
Niels
-
- Junior Lid
Ik heb wat betere foto’s genomen met daglicht erbij. Ik hoop dat het zo beter te zien is.
Mvg,
Kearan
Mvg,
Kearan
-
- Junior Lid
- sjaak
- Has thanked: 370 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
Foto's zijn prima maar blijft voor mij lastig. Het bot is gespleten. Ik denk een pijpbeen van een landzoogdier, ulna misschien ? Ik denk dat je dit in de hand moet hebben om het goed te zien.
Groet,
Niels
Niels
-
- Junior Lid
Ik denk dat gelijk hebt, na te hebben vergeleken denk ik dat dit ook eerder een fragment van een pijpbeen is, ik dacht een humerus of ulna fragment, waarschijnlijk van een roofdier vanwege de slanke en lichte vorm.
Het lijkt (met nadruk op lijkt) op een fragment van een onderkaak van een hoefdier. Het bredere stuk is dan de voorkant en het lange deel is de onderkant van de onderkaak. Typisch een stuk dat je naast een aantal botten moet houden om eruit te komen.
Vilmar D