Indrukwekkende nieuwe hadrosauriër-mummie toont huid en hoeven

Alles over onderzoek, artikelen, nieuwsberichten.
Plaats reactie
pachy-pleuro-whatnot-odon
Beheerder
Has thanked: 92 times
Been thanked: 131 times
Indrukwekkende nieuwe hadrosauriër-mummie toont huid en hoeven

Bericht door pachy-pleuro-whatnot-odon » Gisteren, 16:11

Ik hoorde net over deze geweldige nieuwe ontdekking van Paul Sereno: een Edmontosaurus annectens-mummie uit Wyoming. Ik moet zeggen dat ik niet meteen onder de indruk was – ik heb er tenslotte al een paar gezien in mijn tijd. Maar wat deze bijzonder maakt, is de mate waarin de huid bewaard is gebleven, inclusief een rij in elkaar grijpende stekels op de staart. Het exemplaar heeft ook nog zijn snavel en, het meest indrukwekkend, de hoeven. Deze tonen aan dat deze dinosauriërs wigvormige hoeven aan hun achterpoten hadden, maar enkelvoudige hoeven – meer zoals die van een paard – aan hun voorpoten!

Paul C. Sereno et al., 2025. Duck-billed dinosaur fleshy midline and hooves reveal terrestrial clay-template “mummification”. Science 0.

Edmontosaurus annectens mummy.jpg
Edmontosaurus annectens hoof.jpg
Edmontosaurus annectens skin.jpg

'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

sjaak
Has thanked: 394 times
Been thanked: 382 times
Contacteer:
Re: Indrukwekkende nieuwe hadrosauriër-mummie toont huid en hoeven

Bericht door sjaak » Gisteren, 22:10

Het is fascinerend om te zien hoeveel die botten van dinosaurussen lijken op die van zoogdieren, zoals inderdaad die hoefjes. Dat bouwplan is blijkbaar al heel erg oud.
Die huid, is dat die kleilaag die nu ook in het nieuws is?

Groet,

Niels

sjaak
Has thanked: 394 times
Been thanked: 382 times
Contacteer:
Re: Indrukwekkende nieuwe hadrosauriër-mummie toont huid en hoeven

Bericht door sjaak » Gisteren, 22:26

Ik hoorde het al in de video. En dat hoefje lijkt inderdaad een beetje op die van een tapir!

Groet,

Niels

Plaats reactie