trilobieten...

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
Aristology
Junior Lid
trilobieten...

Bericht door Aristology » 07 aug 2026, 09:32

Ik vroeg me af hoe het komt dat je zelden een complete trilobiet aantreft,ik vraag me soms af of ik de stenen verkeerd in stukken sla
Vielen die beestjes om een of andere reden uiteen ?
En zo ja hoe komt het dat je heel veel staartjes vind in vergelijking met een kopje ? Logisch gezien zou je van elk van de drie delen toch evenveel moeten aantreffen ?
Als beginner (ook al raap ik jaren fossielen zonder echt goed te weten wat) gebruik ik voorlopig nog de termen kopje en staart

JZuidewijk
Has thanked: 60 times
Been thanked: 136 times
Re: trilobieten...

Bericht door JZuidewijk » Vandaag, 11:35

Trilobieten vervelden tijdens hun leven 20 tot 30 keer. Plus ze vielen uiteen in 3 delen, dus dat geeft potentieel 60 tot 90 fossielen per trilobiet dat heeft geleefd. Neem daarbij dat een aanzienlijk deel van de trilobieten die hebben geleefd zijn opgegeten, dan kom je tot honderden fossielen voor je eentje vind die gefossiliseerd is als dier in plaats van als vervellingsdelen. Tenzij het gaat om een locatie waar trilobieten massaal levend zijn begraven zijn door een modderstroom.

De reden waarom je meer staartjes (pygidium) vind, dat hangt ook af per locatie. Soms is het juist de cephalon (kop) die je het meest vind. Ik vermoed dat dat te maken heeft met sortering door de zee stromingen.

Spongebob
Has thanked: 550 times
Been thanked: 747 times
Re: trilobieten...

Bericht door Spongebob » Vandaag, 17:17

...en dan heb je ook nog het hypostoom aan de andere zijde van het lichaam en losse wangstekels.

Het zijn bijzonder interessante diertjes geweest; blijf vooral doorgaan met zoeken en doorslaan Marta!

Time fades away (Neil Young)

Plaats reactie