Enorme aantallen mosasaurustanden Marokko

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
Maarten
Enorme aantallen mosasaurustanden Marokko

Bericht door Maarten » 09 feb 2005, 18:13

(Bijna) iedereen weet dat mosasaurustanden in enorme aantallen worden gevonden in de fosfaatmijnen in Marokko. Ik weet dat daar sprake is van zeer grootschalige exploitatie toch verbazen deze aantallen mij vergeleken met b.v. Enci in Maastricht (ook behoorlijk grootschalige exploitatie).

Oorzaken voor de enorme aantallen zijn m.i. de grootschaligheid van de exploitatie, het intensief zoeken van de lokale mensen daar maar er moet meer zijn: mosa\'s kwamen wellicht daar in veel grotere aantallen voor dan elders maar zou het mogelijk zijn dat de fossilisatie ter plekke daar veel sterker zijn dan op andere vindplaatsen uit het krijt?

Herman: geologische insteek?

vast bedankt Maarten

[Bewerkt door Maarten op 09-02-2005 om 18:14 NL]

God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!

Casper
Contacteer:
Antw: Enorme aantallen mosasaurustanden Marokko

Bericht door Casper » 09 feb 2005, 20:16

ik denk dat misschien daar gewoon een \"verzamelplaats\" voor mosa\'s was misschien? net als walvissen tegenwoordig ook soms op sommige plekken in grote scholen bijeenkomen ofzo....
bijvoorbeeld om te paren maybe....

Groeten, Casper

Post mortem we sort 'em!

Maarten
Antw: Antw: Enorme aantallen mosasaurustanden Marokko

Bericht door Maarten » 09 feb 2005, 20:54

Casper schreef:
ik denk dat misschien daar gewoon een \"verzamelplaats\" voor mosa\'s was misschien? net als walvissen tegenwoordig ook soms op sommige plekken in grote scholen bijeenkomen ofzo....
bijvoorbeeld om te paren maybe....

Groeten, Casper
Wellicht,wellicht Casper, ik denk dat er ook een geologische verklaring moet zijn. Ongetwijfeld zullen er meerdere factoren zijn. Het is ongelooflijk bakken mosatanden (overigens bijna altijd Leioden anceps).

God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!

Frisian-old-age

Bericht door Frisian-old-age » 09 feb 2005, 23:45

Wij leven op een korst die drijft op vloeibaar magna.Aangezien dit gloeiend hete magna altijd in beweging is en ook druk staat heeft dit effecten op de aardkorst.Effecten zoals: aardbevingen en vulkaan-uitbarstingen.
Aardbewegingen zorgen ervoor dat landdelen tegen elkaar aanbotsen c.q van elkaar gaan.
Voor miljarden terug waren alle werelddelen praktisch 1 continent ( Pangea )
Heden ten dage kennen we verschillende continenten.
Naar alle waarschijnbaarheid zijn die enorme hoeveelheid mosasaurier tanden maar ook al dat andere gevonden tandmatriaal van Marokko in het verre verleden als het ware \"bijeen \" gekomen door zware aarbevingen die de zeebodem in zeer korte tijd naar boven hebben gedrukt.

Faber quisque fortunae suae ( Gaius Sallustius Crispus )

cru84
Contacteer:

Bericht door cru84 » 10 feb 2005, 08:31

frisian-old-age schreef:
Wij leven op een korst die drijft op vloeibaar magna.Aangezien dit gloeiend hete magna altijd in beweging is en ook druk staat heeft dit effecten op de aardkorst.Effecten zoals: aardbevingen en vulkaan-uitbarstingen.
Aardbewegingen zorgen ervoor dat landdelen tegen elkaar aanbotsen c.q van elkaar gaan.
Voor miljarden terug waren alle werelddelen praktisch 1 continent ( Pangea )
Heden ten dage kennen we verschillende continenten.
Naar alle waarschijnbaarheid zijn die enorme hoeveelheid mosasaurier tanden maar ook al dat andere gevonden tandmatriaal van Marokko in het verre verleden als het ware \"bijeen \" gekomen door zware aarbevingen die de zeebodem in zeer korte tijd naar boven hebben gedrukt.
Dit lijkt me niet. Je moet meer denken aan: Meer dieren, lagere sedimentatie snelheid (meer dieren per cm sedidement), betere preservatie (dmv bv een anoxisch milieu).
Er zijn nog andere opties. Zoals bv verspoeling. Wil weten wat de reden is dan moet men goed onderzoek gaan doen.

Whatever you can do, or dream you can, begin it. In boldness lies genius, power and magic.
Goethe

Frisian-old-age

Bericht door Frisian-old-age » 10 feb 2005, 09:06

Ok. Zal mijn vorig schrijven even toelichten.
Stel: Een aardbeving c.q zeebeving verorzaakt een zeer grote vloedgolf (tsunami).Deze drukt of spoelt alles in 1 (grote) ondiepe lagune en dekt deze direct af met het meegenomen zand.
Enige tijd ( denk in miljoenen jaren ) worden door middel van aardbevingen de aardschollen tegenelkaar omhoog gedrukt.Met als eindresultaat dat er een gebergte is ontstaan.

cru84
Contacteer:

Bericht door cru84 » 10 feb 2005, 14:44

Dat het via tectoniek omhoog is gekomen is zeker. Als wat je zegt waar is (ik ken zelf de geologie van Marokko niet)moet je dit aan het sediment kunnen zien. Storm ripples water escape structures etc. De vraag blijft waarom is er een toename van het aantal fossielen? Enige manier om dit te beantwoorden is door onderzoek te doen of deze te lezen.

Whatever you can do, or dream you can, begin it. In boldness lies genius, power and magic.
Goethe

Frisian-old-age

Bericht door Frisian-old-age » 10 feb 2005, 23:25

Tja.onderzoek ter plaatse is altijd leuk, zit alleen een prijskaartje aan.

Als redelijk goedkoop alternatief zou ik Winterswijk aanbevelen.
Daar kan je onder andere golf-sporen vinden van een binnenzee ten tijde van het Trias.

cru84
Contacteer:

Bericht door cru84 » 11 feb 2005, 08:26

Klopt, die heb ik thuis liggen met saurier sporen. Bij gebrek aan geld kunnen we ook nog een literatuur studie doen. Neem aan dat deze formaties in Marokko beschreven zijn.

Goethe

Maarten

Bericht door Maarten » 11 feb 2005, 21:08

#84_nl schreef:
Klopt, die heb ik thuis liggen met saurier sporen. Bij gebrek aan geld kunnen we ook nog een literatuur studie doen. Neem aan dat deze formaties in Marokko beschreven zijn.
Ik ben aan het verhuizen en alles is ingepakt. Als ik over een weekje op orde ben zal ik Arambourg er op na slaan, verwacht niet te veel en verder is er denk ik niets....

Gesloten