hoe prepareren?

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gebruikersavatar
ilse
Berichten: 1256
Lid geworden op: 25 jan 2005, 13:21
hoe prepareren?

Bericht door ilse » 22 feb 2005, 22:28

Ikke nog eens met een vraagje.
Hoe prepareer ik de zwart gekleurde ammonieten en fossielen van Cap Blanc Nez?
Ga je op dezelfde manier te werk als die gepyritiseerde of gebruik je iets anders om ze te bewaren? Ik vrees dat ik er niets aan doe dat ze dan gaan afschilferen of uit elkaar vallen. Alvast bedankt!
Groetjes...
Ilse


FOSSILS ARE FOR EVER!

 
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 1165
Lid geworden op: 02 apr 2004, 13:58
Antw: hoe prepareren?

Bericht door Maarten » 23 feb 2005, 11:25

ilse schreef:
Ikke nog eens met een vraagje.
Hoe prepareer ik de zwart gekleurde ammonieten en fossielen van Cap Blanc Nez?
Ga je op dezelfde manier te werk als die gepyritiseerde of gebruik je iets anders om ze te bewaren? Ik vrees dat ik er niets aan doe dat ze dan gaan afschilferen of uit elkaar vallen. Alvast bedankt!
Groetjes...

Maarten

Ik adviseer een oplossing van 1 onderdeel velop op 10 onderdelen aceton (nagellakremover). Met kwastje er op smeren, wel buiten doen!
Andere adviezen?


[Bewerkt door Maarten op 23-02-2005 om 11:25 NL]

[Bewerkt door Maarten op 23-02-2005 om 11:26 NL]


God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!

Gebruikersavatar
Supergraver
Berichten: 4017
Lid geworden op: 25 feb 2005, 16:14
hoe prepareren?

Bericht door Supergraver » 08 mar 2005, 10:17

Hallo iedereen,

Ik ben een paar jaar geleden ook eens wezen graven en hakken in Winterswijk. Nou heb ik daar een werveltje van een Notosaurus gevonden. Maar die zit nog grotendeels in matrix. Wat is de beste manier om hem vrij te krijgen?

Martijn

[Bewerkt door Supergraver op 08-03-2005 om 10:16 NL]




Gebruikersavatar
Somniosus
Berichten: 1930
Lid geworden op: 02 mar 2004, 11:33
Contacteer:
Antw: Antw: hoe prepareren?

Bericht door Somniosus » 08 mar 2005, 12:44

maarten schreef:
ik adviseer een oplossing van 1 onderdeel velop op 10 onderdelen aceton (nagellakremover). Andere adviezen?
Dit is slechts een tijdelijke oplossing. Ik vrees dat er weinig hoop voor bestaat.



Gebruikersavatar
webmaster
Senior Lid
Berichten: 2439
Lid geworden op: 09 sep 2003, 21:20
Contacteer:
Antw: hoe prepareren?

Bericht door webmaster » 08 mar 2005, 14:27

Supergraver schreef:
Hallo iedereen,

Ik ben een paar jaar geleden ook eens wezen graven en hakken in Winterswijk. Nou heb ik daar een werveltje van een Notosaurus gevonden. Maar die zit nog grotendeels in matrix. Wat is de beste manier om hem vrij te krijgen?

Martijn

[Bewerkt door Supergraver op 08-03-2005 om 10:16 NL]
De kalksteen uit Winterswijk is vrij zacht. Probeer het eens voorzichtig met en oude kleine schroevendraaier o.i.d. Het is soms beter om het fossiel alleen aan éé\'n zijde vrij te leggen, en hem in het gesteente te laten zitten. Dan geeft het gesteente ook het fossiel nog enige stevigheid.


Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 2392
Lid geworden op: 06 sep 2004, 21:34
Contacteer:
Antw: hoe prepareren?

Bericht door Casper » 08 mar 2005, 14:41

NEEEE!!!!! niet met een schroevendraaier oid
veelste gevaarlijk voor het botje zelf.
ik zou dit doen door te schrapen met een scherp mesje of wegslijpen met een dremel-achtig iets.
ik zou het niet met een schroevendraaier of bijteltje doen dus.

Groeten, Casper


Post mortem we sort 'em!

Gebruikersavatar
Supergraver
Berichten: 4017
Lid geworden op: 25 feb 2005, 16:14
Antw: Antw: hoe prepareren?

Bericht door Supergraver » 08 mar 2005, 19:55

Casper schreef:
NEEEE!!!!! niet met een schroevendraaier oid
veelste gevaarlijk voor het botje zelf.
ik zou dit doen door te schrapen met een scherp mesje of wegslijpen met een dremel-achtig iets.
ik zou het niet met een schroevendraaier of bijteltje doen dus.

Groeten, Casper
Okedan,

Ik was alreeds eens begonnen met wat tandartshaakjes enz. Ik had stiekem gehoopt op een of ander vloeibaar mengseltje. In ieder geval bedankt!!!

Groeten, Martijn




Gebruikersavatar
webmaster
Senior Lid
Berichten: 2439
Lid geworden op: 09 sep 2003, 21:20
Contacteer:
Antw: hoe prepareren?

Bericht door webmaster » 08 mar 2005, 21:08

De schoevendraaier of tandartshaakjes zijjn beter dan electrische apparatuur. De apparatuur veroorzaakt trillingen die het fossiel ernstig kunnen beschadigen. De schroevendraaier kun je gebruiken om voorzichtig de zachte kalksteen weg te halen, maar raak niet het fossiel ermee aan, want dan krijg je krassen.

Voor hele harde gesteentesoorten is de dremel methode meer geschikt.


Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 2392
Lid geworden op: 06 sep 2004, 21:34
Contacteer:
Antw: hoe prepareren?

Bericht door Casper » 09 mar 2005, 17:22

ik reken de kalksteen van winterswijk toch echt onder de harde gesteenten. met een schroevendraaiertje of bijteltje maak je slechts krassen in de steen, tenzij je er echtdruk mee uit gaat oefenen, en dan schiet je zo een keer uit en is je fossiel kapot. ik ga het zelf ook even proberen met een dremel. de schroevendraaier heb ik al geprobeerd met een stukkie rib van een nothosaurus en dat heeft me niets dan verdriet opgeleverd. ik spreek dus uit ervaring :)

Groeten, Casper


Post mortem we sort 'em!

Gebruikersavatar
webmaster
Senior Lid
Berichten: 2439
Lid geworden op: 09 sep 2003, 21:20
Contacteer:
Antw: hoe prepareren?

Bericht door webmaster » 09 mar 2005, 17:26

Als het gesteente te hard is om met handkracht te verwijderen, kun je inderdaad proberen een electrisch prepareerwerktuig, of liever een trilnaald op luchtdruk gebruiken. Let er wel op dat er geen beschadigingen optreden, anders moet het fossiel eerst versterkt worden met een speciale lijmoplossing.


Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net


Gesloten