Meerdere Galeocerdo\'s in Mill??
- Supergraver
Meerdere Galeocerdo\'s in Mill??
Bij mijn weten is er maar 1 soort Galeocerdo nl de G. aduncus te vinden in Mill. Ik ben hiervan tijdens een discussie van een hele tijd terug op dit forum van overtuigd. Maar onlangs is dit weer ter sprake gekomen (heel kort) bij het topic \'G. aduncus?\'.
Rene, jij bracht naar voren dat er meerdere soorten zouden zijn te vinden in Mill en wellicht sta je niet alleen en zijn er nog meer Mill-gangers die dezelfde gedachte hierover hebben. Zou je jezelf kunnen onderbouwen met het een en ander aan foto materiaal en om welke andere soort (en) het dan gaat?
Dit lijkt me nl reuze interessant!
Gr
Martijn
[Bewerkt door Supergraver op 14-11-2007 om 00:18 NL]
Rene, jij bracht naar voren dat er meerdere soorten zouden zijn te vinden in Mill en wellicht sta je niet alleen en zijn er nog meer Mill-gangers die dezelfde gedachte hierover hebben. Zou je jezelf kunnen onderbouwen met het een en ander aan foto materiaal en om welke andere soort (en) het dan gaat?
Dit lijkt me nl reuze interessant!
Gr
Martijn
[Bewerkt door Supergraver op 14-11-2007 om 00:18 NL]
- troffelmaniak
Antw: Meerdere Galeocerdo\'s in Mill??
he martijn,
ben blij dat je even een aanzetje geeft want ook ik liep vandaag rond en dacht.....twee soorten ??
ik heb net als rene het idee dat er meerdere soorten zijn en dat is lastig te onderbouwen omdat ze toch erg weinig gevonden worden maar ik heb er een aantal die afwijken wat vorm betreft en neigen naar de contordus ( heb ik het goed geschreven ? )
nu heeft hans ( stiek ) mij ook al ooit medegedeeld dat er maar een soort is en dat de tanden die ik vond afwijken slechts een speciale positie was.....was het niet de eerste laterale ??
kortom....ik steun rene zijn opmerking maar ben al ooit door hans er op gewezen dat het er toch maar eentje is...
ik zal proberen wat foto\'s te maken zodat ik zelf dit toppic kan helpen.
groetjes
ben blij dat je even een aanzetje geeft want ook ik liep vandaag rond en dacht.....twee soorten ??
ik heb net als rene het idee dat er meerdere soorten zijn en dat is lastig te onderbouwen omdat ze toch erg weinig gevonden worden maar ik heb er een aantal die afwijken wat vorm betreft en neigen naar de contordus ( heb ik het goed geschreven ? )
nu heeft hans ( stiek ) mij ook al ooit medegedeeld dat er maar een soort is en dat de tanden die ik vond afwijken slechts een speciale positie was.....was het niet de eerste laterale ??
kortom....ik steun rene zijn opmerking maar ben al ooit door hans er op gewezen dat het er toch maar eentje is...
ik zal proberen wat foto\'s te maken zodat ik zelf dit toppic kan helpen.
groetjes
gij die de troffel gebruikt zal niet met lege zakken naar huis gaan.
- Frisian-old-age
Ik denk, dat je eerst de geologie van Mill in kaart moet brengen voordat je een schatting kunt maken van het aantal soorten.
http://www.natuurinformatie.nl/ndb.mcp/ ... 00379.html
Volgens bovenstaande link is\\was Mill een ondiep kustgebied aan de rand van het Noordzee-bekken.
Daarbij spelen temperatuur ,stroming, hoeveelheid prooi een grote rol in de aanwezigheid van predatoren.
Mill is\\was mijns inziens een vis-rijk gebied , vertaald in hastalistanden maar ook alk-matriaal.
Galeocerdo is in mijn ogen een \"alles-etertje, houdt dus in dat hij een groter gebied afroomde voor voedsel. ( kan je vertalen in het aantal tanden wat gevonden wordt)
Meerdere soorten Galeocerdo acht ik zeer klein.
groetjes,
http://www.natuurinformatie.nl/ndb.mcp/ ... 00379.html
Volgens bovenstaande link is\\was Mill een ondiep kustgebied aan de rand van het Noordzee-bekken.
Daarbij spelen temperatuur ,stroming, hoeveelheid prooi een grote rol in de aanwezigheid van predatoren.
Mill is\\was mijns inziens een vis-rijk gebied , vertaald in hastalistanden maar ook alk-matriaal.
Galeocerdo is in mijn ogen een \"alles-etertje, houdt dus in dat hij een groter gebied afroomde voor voedsel. ( kan je vertalen in het aantal tanden wat gevonden wordt)
Meerdere soorten Galeocerdo acht ik zeer klein.
groetjes,
Faber quisque fortunae suae ( Gaius Sallustius Crispus )
Antw: Antw: Meerdere Galeocerdo\'s in Mill??
Hoi,troffelmaniak schreef:
[...]
groetjes
\'t lijkt mij prima om de discussie op basis van foto\'s te voeren. We moeten wel weten waar we het over hebben.
Voor de goede orde: contortus is geen Galeocerdo maar Physogaleus. Maar als er mensen zijn die zeggen dat hij er zit, dan ben ik benieuwd...
@ Age:
de stratigrafie van Mill is inmiddels bekend: een pakket Mioceen (tortonian). Daarbovenop twee pakketten Plioceen (Zanclean-Piacenzian). aan de basis van het Plioceen ligt het basisgrind (op 15 meter diepte).
Groeten, Erik
[Bewerkt door Erik op 14-11-2007 om 10:28 NL]
Zet er mijn vraagtekens bij of jachtgebied dan groter wordt? Een alles-eter zou toch juist op een kleiner stukje genoeg moeten kunnen halen.frisian-old-age schreef:
Je temperatuur opmerking lijkt me een aannemelijkere verklaring voor de minime hoeveelheid Galecerdo tanden die worden gevonden (evenals andere carchariniformes).
GIMME A HUG!
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/
- Supergraver
Wanneer je naar de recente G. cuvier kijkt. Dan hebben we het idd over een alleseter. Van aalscholvers, vissen, kleine zoogdieren tot autobumpers. Het jacht terrein is vrij territoriaal en in relatief ondiepe warme wateren.
Gr
Martijn
Gr
Martijn
Laatst in ENCI liep iemand rond met een Physogaleus contortus rond z\'n nek die hij in Mill zou gevonden hebben.
Het was er alleszins één, ik was er alleen niet bij natuurlijk wanneer hij die gevonden heeft...
Over die minieme hoeveelheid Galeocerdo\'s: mijn eerste keer in Mill had ik er al één, zo zeldzaam zijn ze dus niet. Bij zeven onder de spuitmond (en met gaten in de zeef van 1 of 2 cm) zal je er allicht weinig vinden.
Moderne tijgerhaaien komen zowel voor langs de kust als in dieper water en het dier staat bekend om z’n stevige zwemstijl. Zal er dus wel tegen kunnen om een afstandje af te leggen.
Het was er alleszins één, ik was er alleen niet bij natuurlijk wanneer hij die gevonden heeft...
Over die minieme hoeveelheid Galeocerdo\'s: mijn eerste keer in Mill had ik er al één, zo zeldzaam zijn ze dus niet. Bij zeven onder de spuitmond (en met gaten in de zeef van 1 of 2 cm) zal je er allicht weinig vinden.
Moderne tijgerhaaien komen zowel voor langs de kust als in dieper water en het dier staat bekend om z’n stevige zwemstijl. Zal er dus wel tegen kunnen om een afstandje af te leggen.
- Supergraver
Ik zal nog even duidelijker zijn over de recente tijgerhaai, want het lijkt alsof Pieter en ik mekaar tegenspreken.
Idd komt de tijgerhaai voor tot een diepte van 350 meter, maar zijn jachtgebied zijn wel degelijk ondiepe wateren, waar hij metname \'s nachts jaagt (let op er zijn vele uitzonderingen). Onder territoriaal bedoel ik te zeggen dat een tijgerhaai niet zijn prooidieren achter na reist.
Gewoon even voor de duidelijkheid.
Gr
Martijn
Idd komt de tijgerhaai voor tot een diepte van 350 meter, maar zijn jachtgebied zijn wel degelijk ondiepe wateren, waar hij metname \'s nachts jaagt (let op er zijn vele uitzonderingen). Onder territoriaal bedoel ik te zeggen dat een tijgerhaai niet zijn prooidieren achter na reist.
Gewoon even voor de duidelijkheid.
Gr
Martijn
- Carcharias
- Contacteer:
Hoi Martijn,
On topic : het kan best dat er 2 soorten zijn, kweet er nog niet zoveel vanaf. Maar ik zal het eens aan een expert vragen van ons gebied *West Zeeuws Vlaanderen* Paul Blomme.
Off Topic: Als je het hebt over autobumpers denk ik gelijk al aan van die films van Jaws
Gr. Robbin
On topic : het kan best dat er 2 soorten zijn, kweet er nog niet zoveel vanaf. Maar ik zal het eens aan een expert vragen van ons gebied *West Zeeuws Vlaanderen* Paul Blomme.
Off Topic: Als je het hebt over autobumpers denk ik gelijk al aan van die films van Jaws

Gr. Robbin
Luctor et Emergo
- Hieronymus
- Contacteer:
...Zeeuws-Vlaanderen is wel een heel ander gebied dan Mill...Carcharias schreef:
Hoi Martijn,
Gr. Robbin
Daar zitten vanalle tijdperken ondereen (eoceen zit er ook nog bij), dusja...
Een expert van vb Dino\'s in Texas is geen expert van Dino\'s in Alabama (om het even emt een gek voorbeeld duidelijk te maken).
In Z.Vlaanderen kan je in principe ook G. Latidens vinden, maarja, da\'s een eocene soort en dat ga je dus niet in Mill vinden.
Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com
http://rhaetianlorraine.webs.com