fossieltjes zoeken ...

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 2392
Lid geworden op: 06 sep 2004, 21:34
Contacteer:
Antw: fossieltjes zoeken ...

Bericht door Casper » 23 mar 2005, 19:01

!!! oei !!!
de drie daaronder met zekerheid iets anders?

Groeten, Casper


Post mortem we sort 'em!

 
Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 2392
Lid geworden op: 06 sep 2004, 21:34
Contacteer:
Antw: fossieltjes zoeken ...

Bericht door Casper » 23 mar 2005, 19:15

ze hebben allemaal geen spoor van striatie....
ik heb hier wel een andere, redelijk mooie, liggen die dat wel heeft. ik had deze ook al gedetermineerd als striatolamia macrota dus dat zal wel kloppen hoop ik :)

Groeten, Casper


Post mortem we sort 'em!

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 2392
Lid geworden op: 06 sep 2004, 21:34
Contacteer:
Antw: fossieltjes zoeken ...

Bericht door Casper » 24 mar 2005, 20:10

@somniosus: ik heb ontdekt dat bij de gebogen striatolamia.s aan de \"binnenbocht\" een grote bijspits zit en aan de \"buitenbocht\" een kleine. gaat dit erg vaak op?

Groeten, Casper


Post mortem we sort 'em!

Gebruikersavatar
Somniosus
Berichten: 1930
Lid geworden op: 02 mar 2004, 11:33
Contacteer:
Antw: fossieltjes zoeken ...

Bericht door Somniosus » 25 mar 2005, 09:44

Dat gebeurt wel ja, allicht omdat de bijspits in de \'binnenbocht\' minder te lijden heeft gehad van feeding damage, beter beschermd door de overhellende kroon? En daardoor afgerond, ik weet het niet eigenlijk.



Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 2392
Lid geworden op: 06 sep 2004, 21:34
Contacteer:
Antw: fossieltjes zoeken ...

Bericht door Casper » 25 mar 2005, 10:12

maar wat zouden de andere tanden kunnen zijn dan? de tanden die niet striatolamia zijn? misschien ook odontaspis vorax of carcharias cuspidata?

Groeten, Casper


Post mortem we sort 'em!

Gebruikersavatar
Somniosus
Berichten: 1930
Lid geworden op: 02 mar 2004, 11:33
Contacteer:
Antw: fossieltjes zoeken ...

Bericht door Somniosus » 25 mar 2005, 11:55

Indeed, de laatste twee zijn typische Carcharias. De tweede misschien ook, maar dat ben ik zonder te zien niet zeker.

Ivm O. vorax en C. cuspidata. Een collega verzamelaar wees me gisteren op het feit dat voortanden van die zogenaamde voraxen soms dubbele bijspitsen hebben, wat de Oligocene Carcharias cuspidata dan weer nooit hebben. Dus er is toch wel een verschil.



Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 2392
Lid geworden op: 06 sep 2004, 21:34
Contacteer:
Antw: fossieltjes zoeken ...

Bericht door Casper » 25 mar 2005, 11:59

ja, dat wist ik :)
ook is er in cadzand verschil in kleur tussen de soorten. zo is volgens mij Carcharias acutissima erg licht van kleur, en odontaspis vorax erg donker. zou dit te maken kunnen hebben met de ouderdom? want ook striatolamia macrota nebrius obliquus zijn erg donker in cadzand, en deze komen uit het eoceen. lijkt mij dus wel een indicator voor ouderdom en dus soort.

Groeten, Casper


Post mortem we sort 'em!

Gebruikersavatar
Somniosus
Berichten: 1930
Lid geworden op: 02 mar 2004, 11:33
Contacteer:
Antw: fossieltjes zoeken ...

Bericht door Somniosus » 25 mar 2005, 17:29

Pfffff Casper, dat is een indicatie voor de stratigrafie ja, maar meer niet. Hoe ouder, hoe meer geërodeerd en dus hoe zwarter. Tanden uit het Eoceen zijn inderdaad het meeste aan erosie blootgesteld geweest en zijn dus zeer slecht bewaard (pikzwart). Oligoceen iets minder zwart; dus zijn tanden uit het Plioceen het minst aan erosie bloot gesteld en het best bewaard als het dat is dat je wil zeggen. Een regel is dat echter niet, zeker niet.





Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 2392
Lid geworden op: 06 sep 2004, 21:34
Contacteer:
Antw: Antw: fossieltjes zoeken ...

Bericht door Casper » 25 mar 2005, 19:05

somniosus schreef:
Pfffff Casper, dat is een indicatie voor de stratigrafie ja, maar meer niet. Hoe ouder, hoe meer geërodeerd en dus hoe zwarter. Tanden uit het Eoceen zijn inderdaad het meeste aan erosie blootgesteld geweest en zijn dus zeer slecht bewaard (pikzwart). Oligoceen iets minder zwart; dus zijn tanden uit het Plioceen het minst aan erosie bloot gesteld en het best bewaard als het dat is dat je wil zeggen. Een regel is dat echter niet, zeker niet.

waarom niet voor soort? als je kunt zien dat een tand uit het eoceen komt en je twijfelt bijvoorbeeld turren nebrius thielensi en carcharocles megalodon kun je dat toch wel ongeveer zeggen wat het is?
dus is kleur toch ook een (onbetrouwbare) indicatie voor soort?

Groeten, Casper


Post mortem we sort 'em!

Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 1165
Lid geworden op: 02 apr 2004, 13:58
Antw: Antw: Antw: fossieltjes zoeken ...

Bericht door Maarten » 25 mar 2005, 19:33

Casper schreef:
somniosus schreef:
Pfffff Casper, dat is een indicatie voor de stratigrafie ja, maar meer niet. Hoe ouder, hoe meer geërodeerd en dus hoe zwarter. Tanden uit het Eoceen zijn inderdaad het meeste aan erosie blootgesteld geweest en zijn dus zeer slecht bewaard (pikzwart). Oligoceen iets minder zwart; dus zijn tanden uit het Plioceen het minst aan erosie bloot gesteld en het best bewaard als het dat is dat je wil zeggen. Een regel is dat echter niet, zeker niet.

waarom niet voor soort? als je kunt zien dat een tand uit het eoceen komt en je twijfelt bijvoorbeeld turren nebrius thielensi en carcharocles megalodon kun je dat toch wel ongeveer zeggen wat het is?
dus is kleur toch ook een (onbetrouwbare) indicatie voor soort?

Groeten, Casper
Kleur is een onbetrouwbare indicator voor een indivuduele soort, als je 100 tanden hebt kun je zeggen hoe zwarter hoe ouder, voor de inviduele tand werkt dit echt niet.

Kijk naar hierna: witte haai, mijn mooiste, maar ook mijn enige zwarte witte haaientand!!
(leuk trouwens zwarte witte haaientand). Komt uit plioceen!


God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!


Gesloten