Top van Cap Blanc Nez

Discussieer hier over geologie in het algemeen. Stratigrafie, sedimentologie, structurele geologie, vulkanisme etc.
Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4359
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 282 times
Been thanked: 363 times
Top van Cap Blanc Nez

Bericht door Spongebob » 17 mei 2008, 00:19

Afbeelding

Vorige week was ik bij Cap Blanc Nez.
Bovenop de top van deze 133 meter hoge kalksteenberg staat sinds jaar en dag een monument ter nagedachtenis van de gevallenen in WO II. De bijbehorende ruime parkeerplaats, die vooral bij campertoeristen populair was, ligt op dit moment volledig op de schop en is aldus afgesloten. Op een avond ben ik vanaf de camping omhooggewandeld, heb me verwonderd over de diepe insnijding en heb een beetje rondgekeken naar een eventueel fossiel (uiteindelijk 2 micrasters). Wat me echter vooral opviel was een dunne laag vuursteen plm. 1 meter onder de top. Voor zover ik heb kunnen nagaan moet dit een enorme plaat zijn en ik vraag me af of hier gegevens over zijn. Hij is rechts in de wand te zien als een dunne zwarte streep.

Kortom: Is er iemand die me meer informatie kan geven over deze specifieke vuursteenlaag?

[Bewerkt door Spongebob op 16-05-2008 om 23:39 NL]


Time fades away (Neil Young)

 
Gebruikersavatar
Gerrit-Jan
Berichten: 5493
Lid geworden op: 21 jan 2006, 18:41
Contacteer:
Re: Top van Cap Blanc Nez

Bericht door Gerrit-Jan » 17 mei 2008, 22:47

Hoi,

heel interessant. Ga er eens inkijken. morgen of ik er iets over vind. Verder nog vondsten gedaan op de top??

Groetjes

Gerrit-Jan


Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4359
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 282 times
Been thanked: 363 times
Re: Top van Cap Blanc Nez

Bericht door Spongebob » 17 mei 2008, 23:07

Op de top geen verdere vondsten; alleen die 2 zee-egels, waar ik overigens al heel blij mee was.
(Hoop nog altijd op een belemnietje uit de plenus-laag.)


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
Gerrit-Jan
Berichten: 5493
Lid geworden op: 21 jan 2006, 18:41
Contacteer:
Re: Top van Cap Blanc Nez

Bericht door Gerrit-Jan » 18 mei 2008, 00:10

Tuurlijk. Zo was het ook niet bedoeld van me! Zou ik ook zeer blij mee zijn, maar was gewoon benieuwd. Zou wel willen weten welke ammonieten je in deze toplaag vind, maar daar heb ik ooit over gelezen, dus ik ga het opzoeken. Hoop ook nog documentatie te vinden over die vuursteenlaag. Mail je dat dan nog wel.

Groet


Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Gebruikersavatar
Gerrit-Jan
Berichten: 5493
Lid geworden op: 21 jan 2006, 18:41
Contacteer:
Re: Top van Cap Blanc Nez

Bericht door Gerrit-Jan » 18 mei 2008, 01:06

De toplaag wordt ookwel \"Craie a silex\" genoemd. Het is wit krijt met silex en \'hard grounds\'. De Formatie heet Pont de Caffiers. De laag is 18 meter dik.
De strategrafische tabel en het profiel van CBN wordt ook beschreven door Colbeaux J. et al 1985. De strategrafie wordt tevens besproken in Nautilus Info, Juni 1994, pag 206t/m213, door F. Gelaude. Ik heb enkele kleine kopieen hiervan maar ben het originieel kwijt. Zal dit opvragen bij een kennis van me die me dit ooit per mail heeft toegestuurd. In de silex zijn idd zee-egels te vinden. Ben benieuwd naar de foto\'s.

Groet

[Bewerkt door Gerrit-Jan op 18-05-2008 om 00:09 NL]


Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Gebruikersavatar
Gerrit-Jan
Berichten: 5493
Lid geworden op: 21 jan 2006, 18:41
Contacteer:
Re: Top van Cap Blanc Nez

Bericht door Gerrit-Jan » 19 mei 2008, 19:18

Kennelijk was dit geen nieuws voor je :D


Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4359
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 282 times
Been thanked: 363 times
Re: Top van Cap Blanc Nez

Bericht door Spongebob » 21 mei 2008, 00:07

Niet zo ad rem Gerrit Jan! Kun je moeilijkheden mee krijgen. ;)
Misschien lijkt het niet zo, maar ik heb het druk dezer dagen. Tussen de bedrijven door kijk ik zo mogelijk even op Fossiel.net, waarbij ik moet zeggen dat Geoloog.net toch een beetje in een hoekje weggedoken zit. Dat is m.i. ook de oorzaak dat deze afdeling weinig bezocht wordt.
Toch jammer, want de geologische achtergronden zijn minstens zo interessant als de fossiele vondsten zelf.

V.w.b. de toplaag \"Craie a silex\", dat is toch dezelfde laag als waaruit de vuursteen-egels op de akkers stammen?
Mijn zee-egels van de top hebben nog hun schaal behouden. Alhoewel, de kleinste was flink beschadigd en ligt nog in het zoutzuur. De andere is schoongemaakt. Als ik meer tijd heb zal ik foto\'s plaatsen.
I.i.g. bedankt voor je info!


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
Gerrit-Jan
Berichten: 5493
Lid geworden op: 21 jan 2006, 18:41
Contacteer:
Re: Re: Top van Cap Blanc Nez

Bericht door Gerrit-Jan » 21 mei 2008, 18:10

Spongebob schreef:

V.w.b. de toplaag \"Craie a silex\", dat is toch dezelfde laag als waaruit de vuursteen-egels op de akkers stammen?
dat zou goed kunnen, maar ben me er niet zeker van. Mss kunnen de organisatoren van het Fossiel. net uitje van CBN er meer over zeggen. Ik heb er verder geen documentatie over kunnen vinden.

Groet


Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4359
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 282 times
Been thanked: 363 times
Zee-egels van Top CBN

Bericht door Spongebob » 22 jun 2008, 17:46

Afbeelding

Hier de beloofde foto van mijn zee-egels.
Ik neem aan Micraster, maar kan iemand helpen met een nadere determinatie?


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
Gerrit-Jan
Berichten: 5493
Lid geworden op: 21 jan 2006, 18:41
Contacteer:
Re: Top van Cap Blanc Nez

Bericht door Gerrit-Jan » 27 jul 2008, 20:19

Hoi Spongebob,

de linker zee-egel doet mij zeer denken aan de micraster die ik in Bois de Cise gevonden heb. Ik heb de achterkant vergeleken met de zee egel die ik daar gevonden heb en de overeenkomst is erg groot. Zou ook qua periode (Turoon) goed kunnen maar ook hier ben ik me er niet zeker van, zie ook de discussie op http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 5656#64383

Groet

[Bewerkt door Gerrit-Jan op 07-08-2008 om 12:38 NL]


Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)


Plaats reactie