Mijn weekend kan ook niet meer stuk!!

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
Carcharias
Contacteer:
Mijn weekend kan ook niet meer stuk!!

Bericht door Carcharias » 18 mei 2008, 19:27

Afbeelding

Hallo allemaal,

Dit tandje vond ik in een bak met brokjes die ik aan het doorspitten was. Ik wist niet wat het was en liet het door Jim determineren. Hij benoemde het als Pristiophorus sp. Het tandje is afkomstig uit Cadzand area. Het tandje is 2 à 3 mm breedt, 1 cm lang en 1 mm dik. De wortel is rond en hol. Weet iemand in welke tijd deze zaaghaai leefde? En is deze tand zeldzaam in Cadzand area?

Gr. Robbin

Luctor et Emergo

mineraal0
Antw: Mijn weekend kan ook niet meer stuk!!

Bericht door mineraal0 » 21 mei 2008, 18:15

Hoi Robin ,

Leuke vondst , het tandje lijkt inderdaad veel op Pristiophorus sp. maar deze soort heb ik nog nooit gezien uit Zeeuws-Vlaanderen.
Ik mijn boeken staat er ook niets over deze soort aan de kust.
Misschien is het wel een van de eerste vondsten van deze soort uit Cadzand !
Het zou geologisch mogelijk zijn , want dezelfde soort word gevonden in Chili (mioceen - plioceen).
Normaal gezien zou het dan ook in Cadzand te vinden zijn , al is dat een mengelmoesje van vanalles.

Misschien weet iemand hier meer over ?

Groetjes,

Gunther

Fossiel hunter sean
Contacteer:
Antw: Mijn weekend kan ook niet meer stuk!!

Bericht door Fossiel hunter sean » 21 mei 2008, 18:51

de zeldzaamheid is eigenlijk niet goed te bepalen, en om meteen een uitspraak te doen dat het meschien de 1e is, zou ik al helemaal niet doen, er lopen honderden mensen per dag over het strand te zoeken naar haaientanden, meer dan de helft weet niet wat ze oprapen,

en omdat het zo een klein tandje is, kan het bijna alleen maar gevonden worden door het uitzoeken van residu, ik ken niet veel mensen die wat emmertjes zand van cadzand mee naar huis nemen, dus de zeldzaamheid is niet goed te bepalen;)

gr sean:)

Gesloten