schimmel?

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
Flash
schimmel?

Bericht door Flash » 23 mei 2008, 19:32

Afbeelding

Afbeelding

Sinds een aantal dagen krijgen een aantal Mill-fossielen een witte aanslag. Herkent iemand dit en weet iemand dit te behandelen? Ik heb de \"besmette fossielen gewassen en teruggelegd en dat ziet er goed uit. Daarnaast komen echter weer andere fossielen met dezelfde verschijnselen. Iemand een idee?

Grrr Edo

mij zijn niet van de bange, mij zijn alleen van de voorzichtige.
Klukkluk

tandenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Antw: schimmel?

Bericht door tandenzoeker » 23 mei 2008, 20:02

Ik heb zo het vermoeden dat dit \"uitbloesemingen\" van zouten zijn, die bij het uitdrogen van het fossiel uitkristalliseren (ik denk bvb aan een calcium fosfaat of nitraat of zo). Als dit het geval zou zijn, kan je m.i. de fossielen het best \"ontzilten\" in gedemineraliseerd water. Wacht misschien best de ideeen/opinies af van mensen die specifiek met de situatie van Mill fossielen bekend zijn.
Mooie wervel trouwens...

"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.

Flash

Bericht door Flash » 23 mei 2008, 23:50

Tja die fossielen liggen er al jaren, en pas sinds kort deze witte troep erop. Het gaat om zowel botmateriaal als tanden. Volgens mij is ontzilten in Mill niet van toepassing. Het water waar ik het in schoonmaak kleurt bruin/ rood en ruikt koperachtig.

Bedankt voor het meedenken,

Grrr Edo

mij zijn niet van de bange, mij zijn alleen van de voorzichtige.
Klukkluk

tandenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Bericht door tandenzoeker » 24 mei 2008, 01:18

Met ontzilten bedoel ik het uitlogen van \"andere\" zeer makkelijk oplosbare zouten, niet direct van NaCl, dat zal er wel uit zijn. Het zou ook kunnen dat er kleine pyrietpartikels in of op de fossielen zitten, die reageren tot een ijzerfosfaat of iets dergelijks (met het fosfaat dat misschien nog aanwezig is in de botten??). Neem je geen zwavelige geur waar? Of iets geligs wat op zwavel kan duiden? Is het zand uit Mill sterk glauconiethoudend? Zo ja, dan is er in ieder geval tweewaardig ijzer voor handen dat kan reageren. Misschien de botten behandelen met een hars of iets dergelijks?? Maar wacht de input van de Mill-kenners af voor je tot drastische zaken over gaat.

"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.

Gesloten