Speciale rakkers uit Marokko

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
tandenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Speciale rakkers uit Marokko

Bericht door tandenzoeker » 29 jul 2008, 22:48

Afbeelding

Afbeelding

De volgende twee fossielen komen uit de regio Kaid Rami in de Anti Atlas. de formatie heet "First Bani Group" en de fossielen hebben een "Sandbyaan" ouderdom (Boven Ordovicium). Ik heb ze nu pas gekregen voor mijn bijdrage aan de wetenschap ;) (en ook een fles Glenfiddich). Beide fossielen zijn in relief bewaard in een grove zandsteen (zoals de Ediacara fossielen!). Bij het bestuderen ervan speelt de belichting een grote rol. Opmerkelijk is dat beide dieren een niet-gemineraliseerd skelet hadden (geen hard pantser)!!
Het eerste fossiel (de cirkel) heeft een diameter van ruim 15 cm. Het is Discophyllum berberum een parapsonemide, verwant aan Eldonia uit de Burgess shale. Op het fossiel is een verteringskanaal te zien, alsook enkele concentrische en radiaalstralige structuren. Deze dieren behoren tot een groep hoogst enigmatische problematica, met in de verste verte geen levende verwanten. Ze leefden waarschijnlijk op het substraat.
Het volgende fossiel is een 11 cm lange Duslia insignis, een benthische arthropood uit de Chelioniellida (voor een tekeningetje zie dit artikel: http://www.geology.cz/zpravy/obsah/2005 ... 092-93.pdf . Als de belichting goed zit kan je mooi de verschillende segmenten zien.
Wat mij vooral intrigeerd aan deze fossielen is dat ze ondanks het ontbreken van een gemineraliseerd pantser toch gefossiliseerd zijn. Ze zijn niet écht zeldzaam, maar 't is wel hard werken om ze uit 't gesteente te krijgen. (iemand al eens fossielen verzameld in een grove zandsteen bij 25-30 °C?)

[Bewerkt door tandenzoeker op 29-07-2008 om 21:50 NL]

"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Speciale rakkers uit Marokko

Bericht door Frederik » 29 jul 2008, 23:39

WAUW!

Machtig om zoiets te zien te krijgen.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gesloten