Intelligent ontwerp

Alles over onderzoek, artikelen, nieuwsberichten.
Gebruikersavatar
Koen
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 jul 2004, 14:38
Antw: Intelligent ontwerp

Bericht door Koen » 22 mei 2005, 00:03

enkele bedenkingen van mijn kant:
Zelf ben ik niet gelovig, maar vergeet niet dat van de 6,5 miljard mensen op onze aardbol er misschien amper een half miljard in de evolutietheorie geloven. Zelfs in een Westers continent als Noord-Amerika wint creationisme onder impuls van de kerk sterk terrein. Dus wat is de waarde van 1 tegen 12? Niets.... Bovendien denkt de wetenschap zelf heiliger dan de paus te zijn, terwijl vele wetenschappers met waardeloze data denken nieuwe theorieën te ontwikkelen (ik spreek uit ervaring!). Wetenschap bedrijven is vaak een carrieremogelijkheid eerder dan het zoeken achter de waarheid. Dit speelt uiteraard niet in het voordeel van diegenen die een onderwerp als de volutie trachten te verdedigen



 
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 1165
Lid geworden op: 02 apr 2004, 13:58
Antw: Antw: Intelligent ontwerp

Bericht door Maarten » 22 mei 2005, 10:08

Koen schreef:
Wetenschap bedrijven is vaak een carrieremogelijkheid eerder dan het zoeken achter de waarheid. Dit speelt uiteraard niet in het voordeel van diegenen die een onderwerp als de volutie trachten te verdedigen
Ja, dat is de zwakte van sommigen. Echter het gaat erom dat je, aangezien geloof en wetenschap twee verschillende entiteiten zijn je ze niet kunt vergelijken, een discussie is dus niet mogelijk.


God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!

Gebruikersavatar
Galeocerdo
Berichten: 479
Lid geworden op: 03 mei 2005, 13:32
Antw: Intelligent ontwerp

Bericht door Galeocerdo » 22 mei 2005, 11:05

Duizenden jaren heeft de mensheid zich bezig gehouden met het “hoe” en “waarom”. Er zijn vele versies van het scheppingsverhaal. In praktisch alle verhalen zou er sprake zijn van een god, geest…… het gaf en geeft een verklaring voor de aarde, de aanwezigheid het leven daarop en vooral de aanwezigheid van de mens. Eenvoudig, niet te moeilijk, gewoon in geloven en niet te veel over nadenken. Het is nu eenmaal zo. Vervolgens kwam Darwin. Evolutietheorie, die alles op zijn kop zette. Moeilijk, je moet er over nadenken, maar vooral bedreigend. Geen almachtige die de hand zou hebben in alles. Ik denk dat, als Darwin in de Middeleeuwen had geleefd, hij met zekerheid op de brandstapel was geëindigd.
Er was en is nog steeds veel verzet tegen zijn theorie en dat zal altijd wel zo blijven. Hetzelfde geld voor de oerknal.

Ik veroordeel niemand om wat hij/zij geloofd. Maar heb wel moeite met het feit dat sommige personen op deze aardkloot hun opvattingen (in dit geval evolutie versus creationisme) aan de mens willen opdringen.


Gr. Taco


Gebruikersavatar
ziepe
Berichten: 1326
Lid geworden op: 20 mar 2005, 22:06
Been thanked: 4 times
Antw: Antw: Intelligent ontwerp

Bericht door ziepe » 22 mei 2005, 12:06

Frederik schreef:
Idd, op een discussie over creationisme zit natuurlijk niemand hier te wachten, want ik vrees dat we allemaal aan hetzelfde touwtje trekken. :)
Toch vind ik het belangrijk dat je iets zoals dit hier post, Maarten. Het is weer maar eens een voorbeeld van een opmerkelijke tendens: een soort van stap terug, als je het vanuit ons standpunt bekijkt.
Gevaarlijk vind ik dat.
Voila, zou het zelf niet beter kunnen zeggen... Maar toch nog even dit. Zoals ik al eerder las in deze thread, gaan we niet allemaal vrijuit. Helaas. 60% van de Amerikaanse gelovigen zijn die-hard creationisten (het scheppingsverhaal tiert welig, en niet enkel rond de kerstboom) en je mag niet vergeten dat de hele moslimwereld aan het zelfde touwtje trekt! -- So far Bush z\'n War on (t)errorism.

Anyway, eigenlijk verschiet ik er niet van dat Nederland ten prooi valt (want dat is het ook!) aan dit soort van uitspattingen. In 1997 bracht de Nederlandse creationist Peter Scheele een boek uit met de allesonthullende titel \'Degeneratie\' - waarin de evolutietheorie als het ware een doodsklap werd toegedient... nu ja, klinkt lachwekkend maar dat boek stond aan de oorsprong van de *big bang* van het creationisme in de lage landen... nogmaals: helaas.

Ik kan het alleen maar betreuren... Onlangs nog een discussie gehad met 2 mensen over evolutie, beide creationisten (de een al meer dan de ander). Ze gooien dan met zogenaamde feiten naar je hoofd die je niet voor mogelijk kan houden. Eentje wist me zelf onder de neus te wrijven dat het niet kan dat de mens afstamt van de aap. Als ik er dan op antwoord dat de mens helemaal niet afstamt van de aap maar dat we een gezamelijke voorouder hebben dan ben ik plots een geschiedenisvervalser, haha..

huilen met de pet op :-(

Ziepe


The earth has music for those who listen.

Gebruikersavatar
ziepe
Berichten: 1326
Lid geworden op: 20 mar 2005, 22:06
Been thanked: 4 times
Antw: Intelligent ontwerp

Bericht door ziepe » 22 mei 2005, 12:23



The earth has music for those who listen.

Gebruikersavatar
toothdigger
Berichten: 465
Lid geworden op: 10 sep 2003, 16:28
Antw: Intelligent ontwerp

Bericht door toothdigger » 22 mei 2005, 16:43

gewoon jammer die mensen :(
Maar zoals frederik al zei op dit forum zal er dan weinig gediscussierd worden, wij zijn waarschijnlijk toch allemaal aanghangers van de evolutietheorie. En wat Maria van der Hoeve betreft (CDA), logisch ze is lid van de Christen democraten en ze zal zich toch eerder aangetrokken voelen tot het scheppings verhaal.
Maar wel raar dat de creatonitische leer op scholen nu wordt onderwezen. jammer jammer!




[Bewerkt door toothdigger op 22-05-2005 om 15:45 NL]


Ben je Lid, Abonnee, of ben je geen van twee?

Lid sinds 10-09-2003

davinci
Berichten: 481
Lid geworden op: 16 jul 2004, 09:58
Contacteer:
Antw: Antw: Intelligent ontwerp

Bericht door davinci » 26 mei 2005, 01:08

anthonie schreef:
Hallo Maarten

Ik weet dat je hier graag een discussie wil openen over creationisme Versus de evolutietherorie. Ik ken andere forums waar er hele pagina\'s geschreven worden met de gekste dingen aan beide kanten en niemand wil toegeven aan een mening van de andere, hoe goed geargumenteerd deze ook mag zijn.

daarom ben ik persoonlijk tot de conclusie gekomen dat het eigenlijk aan jezelf ligt welke theorie je nu het aanvaardbaarste vind oftewel de evolutietheorie oftewel de ideeen van de creationisten. met ander woorden iedereen moet voor zichzelf uitmaken welke waarheid hij wil verdedigen en daarbij moet hij/zij niemand anders ertoe aanzetten om iemand anders ervan te overtuigen dat enkel zijn waarheid de echte is want dan ben je verkeerd bezig.


Maar wat je verteld over het onderwijs ga ik allesbehalve mee akkoord, het is namelijk niet de taak van het onderwijs om hierover te oordelen dat moet ieder voor zichzelf uitmaken.

ziehier enkele links die je nuttig zijn

http://be.msnusers.com/evodisku/anticreato.msnw

http://groups.msn.com/anti-creato

http://www.skepp.be/

http://be.msnusers.com/evodisku

http://home.student.utwente.nl/j.w.dijk ... htnie.html
(dit moet je lezen gewoon belachelijk)


ziezo dit was het hopelijk heb je er iets aan


groeten Anthonie

[Bewerkt door Anthonie op 21-05-2005 om 09:22 NL]
Weet je daar kan ik me nou wel een beetje over opwinden,Dagelijks word ik op een of andere manier lastig gevallen met een of ander geloof zonder dat ik daar om vraag.
Erger nog niemand doet er iets aan want die mensen moet je in hun waarde laten???
En mijn waarde dan?
Heb ik geen recht dan om mijn mening te uiten zoals hun dat elke dag schaamteloos doen?
Is het zo omdat ik geen grote kerk of wat dan ook achter mij heb staan dat ik dan maar mijn mond moet houden en braaf moet luisteren naar hun onzin?
Het spijt me maar ik schreeuw het nog liever uit.

En wees maar niet bang ik kom niemand lastig vallen met vervelende bezoekjes,{zoals hun dat wel doen}
ik vind die mensen gewoon een beetje eng en dat zou nooit gezellig worden.

Iedereen heeft een recht op eigen mening dus vraag mij niet me mond te houden,als er al een paar miljard van die ..... om heen staan te blairen .
met de vr gr v dv


i just looove fossils

Gebruikersavatar
webmaster
Senior Lid
Berichten: 2439
Lid geworden op: 09 sep 2003, 21:20
Contacteer:
Antw: Intelligent ontwerp

Bericht door webmaster » 26 mei 2005, 09:30


Ik vind eigenlijk dat mensen die achter ID staan al iets beter dan de echte klassieke creationisten. ID erkent in ieder geval het mechanisme evolutie. Een hele vooruitgang toch? Ik ben benieuwd wat de volgende concessie wordt... Ik denk dat het hele ID verhaal wel eens een van de laatste stuiptrekkingen kunnen zijn van de hele creationisten wereld. De wetenschap heeft inmidels zo\'n enorme hoeveelheid overweldigend bewijs gevonden dat dat op lange termijn onmogelijk te negeren is.


Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 1165
Lid geworden op: 02 apr 2004, 13:58
Antw: Antw: Intelligent ontwerp

Bericht door Maarten » 26 mei 2005, 10:25

webmaster schreef:

Ik vind eigenlijk dat mensen die achter ID staan al iets beter dan de echte klassieke creationisten. ID erkent in ieder geval het mechanisme evolutie. Een hele vooruitgang toch? Ik ben benieuwd wat de volgende concessie wordt... Ik denk dat het hele ID verhaal wel eens een van de laatste stuiptrekkingen kunnen zijn van de hele creationisten wereld. De wetenschap heeft inmidels zo\'n enorme hoeveelheid overweldigend bewijs gevonden dat dat op lange termijn onmogelijk te negeren is.
Was dat maar waar Herman! Dat ligt er maar aan welke interpretatie je van het intelligent ontwerp neemt. De interpretatie die zo\'n snelle opgang in Amerika heeft onder invloed van het neo-liberalisme van Bush et al heeft gewoon het scheppingsverhaal voor ogen, het woordje God wordt daar echter uutgelaten om de scheiding kerk-staat zodoende niet in gevaar te brengen.

Groet!


God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 2392
Lid geworden op: 06 sep 2004, 21:34
Contacteer:
Antw: Intelligent ontwerp

Bericht door Casper » 26 mei 2005, 20:05

Er zullen altijd mensen zijn die er in blijven geloven. en als het christendom ze niet meer aanstaat stappen ze heel makkelijk over naar new ageof ander alternatief gezweef. sommige mensen moeten gewoon in iets geloven. ik vind zulke mensen naief, maar het schijnt voor een deel genetisch bepaald te zijn...

Groeten, Casper


Post mortem we sort 'em!


Gesloten