Fossiel hout? Escalles CBN

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6861
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 290 times
Been thanked: 309 times
Contacteer:
Antw: Fossiel hout? Escalles CBN

Bericht door sjaak » 21 aug 2008, 22:07

Het lijkt precies op het fossiele hout dat ik van die plek heb (compleet met boorgaten erin). Meer informatie kan ik je helaas niet geven. Vraag mij af of zo'n fragment nog op soort kan worden gedetermineerd.

Groet,

Niels


Groet,

Niels

 
dinkie
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 apr 2006, 22:56
Locatie: zichem
Contacteer:
Antw: Fossiel hout? Escalles CBN

Bericht door dinkie » 21 aug 2008, 22:09

hey stijn

Het is alvast een stuk hout.
Heb in der tijd ook zo is een vraag gesteld welke soort het zou kunnen zijn en daar konden ze toen geen antwoord op geven ook omdat er niet echte tekeningen op te zien zijn zodat ze een echte soort kunne herkennen.
Heb vorige week toen ik geweest ben ook nog 4 stukken hout gevonden wel iets groter het is wel altijd leuk om te hebben.

Maar een echte naam van een soort te weeten komen is moeilijk.

grtz dinkie


ALS IK ZOEK VIND IK MEESTAL IETS

Gebruikersavatar
tandenzoeker
Berichten: 576
Lid geworden op: 10 nov 2005, 17:13
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Antw: Fossiel hout? Escalles CBN

Bericht door tandenzoeker » 21 aug 2008, 22:26

Zoals al meermaals in andere, gelijkaardige topics gemeld, wordt dit soort fossiel hout gedetermineerd door slijpplaatjes te maken in verschillende richtingen. Die worden dan onder de microscoop bestudeerd.

Ook wordt regelmatig verwezen naar de zoekfunctie die beschikbaar is op de meeste goed ontworpen fora. Hier bestaat die natuurlijk ook. Gebruiken maar, zou ik zo zeggen!

En volgens mij, maar verbeter me aub als ik er naast zit, zijn de verhoute "boomvormige" calamieten uitgestorven op 't eind van het Paleozoicum. Dus dit lijkt in Krijtafzettingen uitgesloten.


"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.

Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Antw: Antw: Fossiel hout? Escalles CBN

Bericht door FossilDude » 22 aug 2008, 01:57

tandenzoeker schreef:
.. volgens mij, maar verbeter me aub als ik er naast zit, zijn de verhoute "boomvormige" calamieten uitgestorven op 't eind van het Paleozoicum. Dus dit lijkt in Krijtafzettingen uitgesloten.
Daarnaast zijn calamites fossielen meestal de afdruk van de holle binnenkant van de stam ipv de stam zelf (wat dus het voorkomen van jaarringen zou uitsluiten). Verder hebben paardenstaarten volgens mij sowieso geen jaarringen. (Andere bouw dan 'echte' bomen)


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Gebruikersavatar
TerzietBelemniet
Berichten: 288
Lid geworden op: 26 nov 2007, 18:46
Antw: Fossiel hout? Escalles CBN

Bericht door TerzietBelemniet » 22 aug 2008, 12:40

Mooi stuk hout, gefeliciteerd met deze vondst.
Groetjes Lars


TerzietBelemniet

Gebruikersavatar
tandenzoeker
Berichten: 576
Lid geworden op: 10 nov 2005, 17:13
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Antw: Fossiel hout? Escalles CBN

Bericht door tandenzoeker » 22 aug 2008, 14:37

Even de puntjes op de spreekwoordelijke i zetten, maar Cap is zonder "e" op het einde. Ik ga er zondag wandelen, je hebt toch wat laten liggen hé ;)

Hoe meer info op je kaartje hoe beter. Dus schrijf er maar op "gevonden tussen Escalles en Wissant" of zo (is duidelijker dan links of rechts).

[Bewerkt door tandenzoeker op 22-08-2008 om 18:08 NL]


"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.


Gesloten