Reuzen-orthoceras?
Reuzen-orthoceras?
Opgeraapt in de eifel. heeft segmenten als van orthoceras maar is wel ovaal 10 cm/15 cm en 10 cm lang. Inderdaad orthoceras?
- Pachydiscus
- Been thanked: 11 times
Antw: Reuzen-orthoceras?
Waarschijnlijk een Cyrtoceras of Cyrtoceratites. Die "beesten" zijn aan revisie toe ( de literatuur bedoel ik). De groote kan kloppen; ik heb ze zelf ook in die grootte gevonden. Het zijn uiteraard maar gedeelten. Het betreft een kromme cephalopode uit het Midden-Devoon van de Eifel.
Digger
- Pachydiscus
Hoi Ger,
Als meelezer en niet-kenner doemt er een vraag bij me op: waarom?
gr
Jeroen
Als meelezer en niet-kenner doemt er een vraag bij me op: waarom?
gr
Jeroen
- Pachydiscus
Zoals ik in het eerste bericht al schreef, stond er duidelijk "waarschijnlijk" . Dat je geen kromming kunt zien, of bijna niet te zien is, kan komen door het feit dat het maar een "gedeelte" is. De kromming is het sterkst bij het begin (het juveniele gedeelte) dat niet meer aanwezig is. Het is sterk verweerd, maar in ieder geval zie je de kamers duidelijk. Dat het een cephalopode betreft is duidelijk. Als je dan de (beschikbare) literatuur over Eifel-cephalopoden er op na slaat, die, zoals ik overigens in het eerste antwoord al zei "nodig aan revisie" toe is, dan kom je bijna niet bij een andere soort uit. Overigens is soort een ruim begrip in deze want ik weet ook niet welke soort het precies is. In mijn verzamneling staan deze fossielen dan ook onder de naam Cyrtocone cephalopode, en dan vaak tussen aanhalingstekens "Cyrtoceratites". Omdat ie zo in de literatuur staat. Ik geef toe, het blijft een beetje vaag. Helaas is nog lang niet alles (en dat zal waarschijnlijk ook nooit gebeuren) volledig beschreven.
Toch is de naam Cyrtoceratites depressus een door Goldfuss beschreven soort en zul je die regelmatig tegenkomen. Bedenk dat de vondsten ook nog regelmatig verdrukt zijn en zie hier een onmogelijke opgave om tot een sluitende determinatie te komen.
Overigens vond ik de titel "reuzen-orthoceras" een beetje overdreven. Kijk maar eens in het Ordovicium; daar kom je echt reuzen tegen.
[Bewerkt door Pachydiscus op 24-09-2008 om 11:00 NL]
Toch is de naam Cyrtoceratites depressus een door Goldfuss beschreven soort en zul je die regelmatig tegenkomen. Bedenk dat de vondsten ook nog regelmatig verdrukt zijn en zie hier een onmogelijke opgave om tot een sluitende determinatie te komen.
Overigens vond ik de titel "reuzen-orthoceras" een beetje overdreven. Kijk maar eens in het Ordovicium; daar kom je echt reuzen tegen.
Digger