Lijm

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gesloten
Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Lijm

Bericht door Frederik » 07 jun 2005, 18:36

Even een vraagje: wie kan er wat tips kwijt over het lijmen van grote stukken? Ik zit met een aantal grote fossielen die gelijmd moeten worden, waarvan de breukvlakken niet vers en/of wat afgesleten zijn (ik heb de stukken apart en in licht verweerde staat gevonden). Ik ben dus op zoek naar een krachtige oplossing die als het ware \'cementeert\' (en die liefst reversibel is, al kan ik ermee leven als dit niet het geval is).

Suggesties / tips?


Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

 
Gebruikersavatar
webmaster
Senior Lid
Berichten: 2439
Lid geworden op: 09 sep 2003, 21:20
Contacteer:
Antw: Lijm

Bericht door webmaster » 07 jun 2005, 23:37

Het beste is om een soort lijm te gebruiken die ook iets kan opvullen. Je kunt dan denken aan montagekit. Ook een stevige versie (polyurethaan) van houtlijm zou je kunnen gebruiken. Deze is irreversibel.

Gewone (binnen) houtlijm wordt zacht als je deze nadien in water legt. Dit is dus wel weer te verwijderen. Nadeel is dat het niet echt stevis is als het niet helemaal goed past.


Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

Gebruikersavatar
Koen
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 jul 2004, 14:38
Antw: Lijm

Bericht door Koen » 08 jun 2005, 14:14

voor grote stukken gebruik ik epoxyhars-marmor kit. Is in verschillende kleuren te verkrijgen en kan als het droog is als steen bewerkt worden. Voor kleinere stukken is houtlijm echt fantastisch! zeer stevig!




Gesloten