Mooiste vondsten 2008 - andere dan tanden
Mooiste vondsten 2008 - andere dan tanden
Het topic mooiste vondsten wordt overheerst door de inderdaad knappe vondsten uit het Antwerpse. Misschien is het leuk om ook eens iets anders te posten. Hier alvast enkele trilobieten die we tijdens de voorbije zomervakantie vonden in Bretagne. Ze stammen allen uit het boven Llanvirn ten zuiden van Rennes.
Trilo 1 en 2 : Neseuretus tristani. Lengte van het grootste exemplaar 23 cm. Geeft wel een kick als je dit blootlegt.
Trilo 2 : Eodalmanitina destombesi destombesi, lengte trilobiet zonder pygidium 7 cm
Trilo 3 : Colpocoryphe rouaulti, lengte 6 cm
Peter
- digging for it
- Contacteer:
Antw: Mooiste vondsten 2008 - andere dan tanden
Ik zal deze twee nog even plaatsen, hoewel ze ook al bij het andere topic staan. Maar dit topic is dan eens niet over haaientanden.
Foto 1: Dit is een cephalothorax of an Eryma sp. Gevonden door mijn vrouw afgelopen mei in de omgeving van L'argentiere, Ardeche, Frankrijk. Toen ik hem een week geleden nog wat verder aan het prepareren was kwam er nog een gedeelte van zijn schaar tevoorschijn.
Foto 2: Niet alleen mijn topvondst van dit jaar, maar ik denk van mijn hele verzamelleven tot nu toe. Een kies van een Tapir. Gevonden in de omgeving Oss. Pas het tweede exemplaar wat er in Nederland gevonden is. Het andere exemplaar is ongeveer 300.000 jaar oud terwijl deze geschat wordt tussen de 3,5 tot 5 mijloen jaar. De andere exemplaren liggen allen in het Natuur Historisch Museum te Maastricht, en deze ligt in Naturalis.
Groeten Patrick

Deze prachtige Echinocorys, niet verdrukt, zonder vuursteenresten erop en erg groot, gevonden op een warme zomerdag in een groeve te eben-emael.
Zal bij mij wel meer dan een kik geven moest ik zo'n trilo vinden.drongen schreef:
Het topic mooiste vondsten wordt overheerst door de inderdaad knappe vondsten uit het Antwerpse. Misschien is het leuk om ook eens iets anders te posten. Hier alvast enkele trilobieten die we tijdens de voorbije zomervakantie vonden in Bretagne. Ze stammen allen uit het boven Llanvirn ten zuiden van Rennes.
Trilo 1 en 2 : Neseuretus tristani. Lengte van het grootste exemplaar 23 cm. Geeft wel een kick als je dit blootlegt.
Trilo 2 : Eodalmanitina destombesi destombesi, lengte trilobiet zonder pygidium 7 cm
Trilo 3 : Colpocoryphe rouaulti, lengte 6 cm
Peter
Prachtige vondsten hoor!
Groetjes...
Ilse
FOSSILS ARE FOR EVER!
Mooie vondsten Peter. Opvallend dat hier kennelijk dezelfde fauna zat als bij het Portugese Valongo, waar mijn Neseuretus, Colpocoryphe en Eodalmanitina vandaan komen.
23 cm is wel formidabel. Ik vond 10 cm. al heel wat.
vr.groet
Jan
23 cm is wel formidabel. Ik vond 10 cm. al heel wat.
vr.groet
Jan
De senioribus nil nisi bene
Hoi Nestor, inderdaad grotendeels dezelfde fauna als in Valongo. Isabelina glabrata komt ook in Bretagne voor.
Schitterende egel Ward, idem voor die Tapirkies, nooit eerder gezien
Peter
Schitterende egel Ward, idem voor die Tapirkies, nooit eerder gezien
Peter
Bijgevoegd mijn mooiste vonst in 2008. De eerste zelfgevonden trilobiet!
Voor zover ik het weet delen van Neseuretus tristani uit het ordovicium afkomstig uit Normandie.
Groote omstreeks 3 cm doorsnede.
Vipera
- Caveman
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 308 times
- Contacteer:

Enkele van mijn favoriete stukken van afgelopen jaar!
Catopygus subcircularis uit Eben Emael (25mm)
Faujasia apicalis un matrix uit de inmiddels gesloten groeve Curfs.
De zeesterren zijn uit Australie en van een ruil afkomstig!
To share or not to share, that's the question!