Archeologie opleiding?

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Vleuver
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 feb 2009, 19:45
Archeologie opleiding?

Bericht door Vleuver » 08 feb 2009, 19:47

Hoihoi,

Wat voor opleiding is nodig voor archeologie?

En dan heb ik het over
Vmbo - Vmbo-t - havo - vwo - gymnasium etc.

Groetjes.



 
Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1407
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 288 times
Been thanked: 380 times
Antw: Archeologie opleiding?

Bericht door Carboon » 08 feb 2009, 19:56

Hoi,

In Nederland kun je aan verschillende universiteiten (bijv. Leiden, de RUG en de UvA) archeologie studeren. Daarvoor heb je een VWO- of Gymnasium-diploma nodig. Verder heeft de HS Utrecht en HS Saxion Next een soort archeologie opleiding, voor die twee heb je HAVO nodig. Dit kun je zo op internet vinden (kijk onder Universiteiten en overige opleidingen): http://archeologie.startpagina.nl/

Groet,

Tim



Op zoek naar groen in het zwart.

Gebruikersavatar
Gerrit-Jan
Berichten: 5493
Lid geworden op: 21 jan 2006, 18:41
Contacteer:
Antw: Archeologie opleiding?

Bericht door Gerrit-Jan » 08 feb 2009, 21:25



Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Gebruikersavatar
cru84
Berichten: 486
Lid geworden op: 10 dec 2004, 13:42
Contacteer:
Antw: Archeologie opleiding?

Bericht door cru84 » 08 feb 2009, 23:55

De beste opleiding zit in Leiden, daar heb je ook de meeste keus.
http://www.archeologie.leidenuniv.nl/
Met die HS Utrecht en HS Saxion Next opleiding kan je alleen veldtechnicus worden. Dus als je het in je hebt zou ik voor een universiteit gaan.

Mail me maar als je iets meer wilt weten. Ik ben namelijk archeoloog.


Whatever you can do, or dream you can, begin it. In boldness lies genius, power and magic.
Goethe

Gebruikersavatar
masteroffossiles
Berichten: 1287
Lid geworden op: 06 feb 2007, 20:21
Has thanked: 27 times
Been thanked: 9 times
Antw: Archeologie opleiding?

Bericht door masteroffossiles » 09 feb 2009, 18:48

ja dat klopt allemaal, vwo, en leiden is de meeste keus. in groningen zat dacht ik aleen arctische archeologie ofzo?
en in amsterdam een deel van wat in leiden word gegeven, zelf ga ik als ik het haal naar leiden, maar de keus is natuurlijk helemaal aan jou:P
gr
sander



Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 436
Lid geworden op: 04 feb 2004, 08:42
Contacteer:
Antw: Archeologie opleiding?

Bericht door Hanneke » 09 feb 2009, 22:16

Let wel op dat je bij Archeologie bijna niet fossielen (dino's, haaientanden, mosasaurs, trilobieten, etc) zal werken maar met grotendeels met resten van menselijke nederzettingen (waar ook wel eens een beest tussen wil zitten). Het is een fout die ik ook bijna gemaakt had toen ik nog jong en onbezonnen was :D. Gelukkig was daar een dodelijk saai college over chinees aardewerk waardoor ik bij zinnen kwam.
Wil je echt voor de fossielen gaan, dan doe je er beter aan om geologie of biologie te gaan studeren. Succes!

[Bewerkt door Hanneke op 09-02-2009 om 22:17 NL]


\"I have called this principle, by which each slight variation, if useful, is preserved, by the term Natural Selection\" - Charles Darwin

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6864
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 291 times
Been thanked: 309 times
Contacteer:
Antw: Archeologie opleiding?

Bericht door sjaak » 09 feb 2009, 22:31

Doet mij denken aan een ex vriendin die zich in de laatste jaren van haar archeologie studie alleen nog met het inventariseren van potscherven bezig hield. Het leek mij dodelijk saai.


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
cru84
Berichten: 486
Lid geworden op: 10 dec 2004, 13:42
Contacteer:
Antw: Antw: Archeologie opleiding?

Bericht door cru84 » 09 feb 2009, 23:50

Hanneke schreef:
Let wel op dat je bij Archeologie bijna niet fossielen (dino's, haaientanden, mosasaurs, trilobieten, etc) zal werken maar met grotendeels met resten van menselijke nederzettingen (waar ook wel eens een beest tussen wil zitten). Het is een fout die ik ook bijna gemaakt had toen ik nog jong en onbezonnen was :D. Gelukkig was daar een dodelijk saai college over chinees aardewerk waardoor ik bij zinnen kwam.
Wil je echt voor de fossielen gaan, dan doe je er beter aan om geologie of biologie te gaan studeren. Succes!

[Bewerkt door Hanneke op 09-02-2009 om 22:17 NL]
Klopt!
Tenzij je menselijke fossielen leuk vindt!


Whatever you can do, or dream you can, begin it. In boldness lies genius, power and magic.
Goethe

Gebruikersavatar
Hammerhead
Berichten: 575
Lid geworden op: 05 dec 2006, 12:36
Antw: Archeologie opleiding?

Bericht door Hammerhead » 10 feb 2009, 08:39

Wat de RUG in Groningen betreft kan je er archeobotanie en archeozoölogie studeren.
Kijk maar eens op de volgende link:
http://www.rug.nl/let/onderwijs/histori ... ogie/index

Met het GIA (onderdeel van het RUG) heb ik de laatste 5 jaar meegewerkt aan opgravingen in het Swifterbant gebied (Steentijd).

Ook is er twee jaar geleden een studie scheepsarcheologie gestart.

Jan


de Brabantse bende afdeling Flevoland

Gebruikersavatar
Arno vdD
Berichten: 171
Lid geworden op: 24 nov 2007, 00:08
Antw: Antw: Archeologie opleiding?

Bericht door Arno vdD » 11 feb 2009, 17:23

Gerrit-Jan schreef:
Of in Gent
Hoe weet jij dat? ;):D

Ik kom uit Nederland maar ik studeer archeologie aan de universiteit van Gent. In Belgie archeologie studeren heeft zo zijn voordelen: in Belgie zijn de studiekosten zo rond de 500 euro terwijl het in Nederland rond de 1500 euro ligt. Bovendien kun je in Gent heel gemakkelijk een kamer vinden, in tegenstelling tot Leiden en Amsterdam waar je jaren van te voren al moet inschrijven voor een kamer.
Een nadeel in Belgie is wel dat de lessen zeer passief zijn. In Nederland krijg je in je eerste jaar al meteen allerlei veldexursies en stages, maar in Belgie komt dat zeer traag op gang. De afgestudeerde Belgische archeoloog kenmerkt zich door over het algemeen weinig praktijkervaring met het veldwerk. Dat is jammer.

mvg Arno

[Bewerkt door Arno vdD op 11-02-2009 om 17:25 NL]




Gesloten