Plantenfossielen uit de Piesberg
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Plantenfossielen uit de Piesberg
Hallo!
Ik heb de afgelopen dagen eindelijk weer eens tijd gehad om met mijn hobby bezig te zijn. Ik ben bij mijn ouders en heb daar nogsteeds een aantal Carboon stukken liggen die ik in de Piesberg heb gevonden.
Nu zijn Carboon planten-resten absoluut niet mijn sterkste kant en daarom graag hulp met de determinatie van de volgende stukken:
1: Alethopteris?
2: Alethopteris
3: ?
3: ?
4: ?
5: ?
6: Neuropteris?
7: Neuropteris scheuchzeri
8: Pecopteris?
Alvast bedankt!
Johan
[Bewerkt door FossilDude op 05-05-2009 om 23:18 NL]
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
Antw: Plantenfossielen uit de Piesberg
Hallo Johan,
mooie vondsten en een flinke sjouw geweest destijds met al die zware stenen. Ik kan je helaas niet zo helpen met de determinatie, maar ik ben blij dat er eens wat anders dan haaientanden in het forum staan!
mooie vondsten en een flinke sjouw geweest destijds met al die zware stenen. Ik kan je helaas niet zo helpen met de determinatie, maar ik ben blij dat er eens wat anders dan haaientanden in het forum staan!
wim
- Carboon
- Has thanked: 439 times
- Been thanked: 527 times
Hey Johan,
Zal eens een poging wagen, hoewel je vaak de nervatuur niet kan zien; dat maakt het wat moeilijk iets nuttigs toe te voegen aan de determinaties die je al hebt gedaan.
1: Alethopteridaceae (afh. van nervatuur), maar waarschijnlijk zit je goed met Alethopteris
2: Mee eens, Alethopteris sp.
3: Nog nooit eerder zo gezien. Wat is de relatie tot die (Calamites?) tak? Zou het een wortelsysteem kunnen zijn? Zie: http://earthnet-geonet.ca/images/vft/ns ... 16_lrg.jpg Heel apart stukje. Hoop dat Ziepe hier meer over kan vertellen.
4: ? Geen idee. Misschien een close-up maken?
5: Moeilijk. Ik twijfel: Doet me aan Laveineopteris tenuifolia denken, maar problematisch is dat Neuropteris hollandica daar best wel op lijkt. Kenmerken waarop ik dit baseer: constricted base, één terminaal blad (uiteinde pinna), wat ik kan zien van de nervatuur. Problemen: wat is de nerf-dichtheid per cm aan de bladrand, mate van ontwikkeling van een midden-nerf. Hier kun je misschien beter zelf Cleal & Thomas, 1994 eens op napluizen.
6: Palaeostachya sp??? Dit is wat ik maak van de foto, maar echte basis heb ik niet. Alternatieven zoals Calamostachys zijn ook heel goed mogelijk. Als ik me de verticale striaties en kransvormige rangschikking verbeeld (de foto is niet groot) dan kan het zelfs nog een Lepidostrobus-achtig iets zijn, hoewel ik de kans daarop klein schat. Andere spul rechts-boven is waarschijnlijk Sphenophyllum sp.
7: ? Neuropteris zou goed kunnen, kan alleen niets van de nerven zien, en dus ook geslachten als Laveineopteris en Reticulopteris in ieder geval niet met zekerheid uitsluiten.
8: Macroneuropteris scheuchzeri (Hoffmann) Cleal et al., 1990 --- N.B.: Je determinatie was prima, alleen is de naamgeving sinds 1990 anders; deze soort is (samen met M. macrophylla) tot een nieuw geslacht gerekend.
9: ? Geen idee. Niet te zeggen vanaf deze foto ben ik bang.
Hoop dat je er wat aan hebt, en kom anders zelf een keertje in m'n boeken neuzen, denk dat je daar verder mee komt dan via foto's werken
Hoe dan ook, heel leuke stukken. Ben vooral ook heel benieuwd naar stuk 3...
Groet,
Tim
Zal eens een poging wagen, hoewel je vaak de nervatuur niet kan zien; dat maakt het wat moeilijk iets nuttigs toe te voegen aan de determinaties die je al hebt gedaan.
1: Alethopteridaceae (afh. van nervatuur), maar waarschijnlijk zit je goed met Alethopteris
2: Mee eens, Alethopteris sp.
3: Nog nooit eerder zo gezien. Wat is de relatie tot die (Calamites?) tak? Zou het een wortelsysteem kunnen zijn? Zie: http://earthnet-geonet.ca/images/vft/ns ... 16_lrg.jpg Heel apart stukje. Hoop dat Ziepe hier meer over kan vertellen.
4: ? Geen idee. Misschien een close-up maken?
5: Moeilijk. Ik twijfel: Doet me aan Laveineopteris tenuifolia denken, maar problematisch is dat Neuropteris hollandica daar best wel op lijkt. Kenmerken waarop ik dit baseer: constricted base, één terminaal blad (uiteinde pinna), wat ik kan zien van de nervatuur. Problemen: wat is de nerf-dichtheid per cm aan de bladrand, mate van ontwikkeling van een midden-nerf. Hier kun je misschien beter zelf Cleal & Thomas, 1994 eens op napluizen.
6: Palaeostachya sp??? Dit is wat ik maak van de foto, maar echte basis heb ik niet. Alternatieven zoals Calamostachys zijn ook heel goed mogelijk. Als ik me de verticale striaties en kransvormige rangschikking verbeeld (de foto is niet groot) dan kan het zelfs nog een Lepidostrobus-achtig iets zijn, hoewel ik de kans daarop klein schat. Andere spul rechts-boven is waarschijnlijk Sphenophyllum sp.
7: ? Neuropteris zou goed kunnen, kan alleen niets van de nerven zien, en dus ook geslachten als Laveineopteris en Reticulopteris in ieder geval niet met zekerheid uitsluiten.
8: Macroneuropteris scheuchzeri (Hoffmann) Cleal et al., 1990 --- N.B.: Je determinatie was prima, alleen is de naamgeving sinds 1990 anders; deze soort is (samen met M. macrophylla) tot een nieuw geslacht gerekend.
9: ? Geen idee. Niet te zeggen vanaf deze foto ben ik bang.
Hoop dat je er wat aan hebt, en kom anders zelf een keertje in m'n boeken neuzen, denk dat je daar verder mee komt dan via foto's werken

Hoe dan ook, heel leuke stukken. Ben vooral ook heel benieuwd naar stuk 3...
Groet,
Tim
Op zoek naar groen in het zwart.
Antw: Antw: Plantenfossielen uit de Piesberg
Mijn eerste idee is ook in die richting, als je kan: meer detailfoto's ajb!3: Nog nooit eerder zo gezien. Wat is de relatie tot die (Calamites?) tak? Zou het een wortelsysteem kunnen zijn? Zie: http://earthnet-geonet.ca/images/vft/ns ... 16_lrg.jpg Heel apart stukje. Hoop dat Ziepe hier meer over kan vertellen.
Een woordje uitleg:
De wortelende organen van Calamites vertonen net zoals de stam ook een gelede opbouw, men ziet dus ook soortgelijke afdrukken van de vaatbundels (net zoals de steenkern van de stam). Deze rhizomen verpreidden zich ondergronds en 'vertakten' zich tot nieuwe stengels. (die nieuwe stengels ontsproten trechtervormig aan het rhizoom). Wat niet op de bijgevoegde tekening te zien is zijn de wortels op de wortelstokken: de langwerpige sliertjes die je kan zien op het fossiel #3. Deze wortels worden onderverdeeld in 2 vormgenera:
Myriophyllites (Artis) en Pinnularia (Lindley & Hutton) - Als ik dan op dit moment een 'wild guess' moet doen zou'k eerder neigen naar Myriophyllites sp. omdat, de worteltjes 'random' verspreid zitten over het oppervlak van de wortelstok.
Maar zoals ik het al zei, een detailfoto kan zeker soelaas brengen. Zitten er geledingen op het 'takje' ? Zal komend weekend eens wat info over die 2 vormgenera verzamelen dan kunnen we de knoop (of wortel ?) doorhakken

Ziepe.
The earth has music for those who listen.

Oeps, tekeningetje vergeten.
@Tim: voor de rest volledig akkoord met jouw determinaties. Als je toevallig papers op de kop kan tikken over die 2 vormgenera... je vooral niet inhouden hé 
Z.

Z.
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Hoi Tim en Ziepe,
Bedankt voor de voorlopige reacties. Ik had al zo'n vermoeden dat fossiel nr 3 om zoiets zou gaan.
Deze fossielen liggen bij mijn ouders, dus ik heb er op dit moment geen beschikking over. Als ik daar weer ben zal ik enkele detail foto's proberen te maken (zover als mijn camera dat toelaat).
Groet,
Johan
Bedankt voor de voorlopige reacties. Ik had al zo'n vermoeden dat fossiel nr 3 om zoiets zou gaan.
Deze fossielen liggen bij mijn ouders, dus ik heb er op dit moment geen beschikking over. Als ik daar weer ben zal ik enkele detail foto's proberen te maken (zover als mijn camera dat toelaat).
Groet,
Johan
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
- Carboon
- Has thanked: 439 times
- Been thanked: 527 times
L.S.,
Artikeltjes heb ik nog niet gezocht, maar als ik wat vind kun je een e-mail verwachten
Om toch wat info te geven:
"Erdsprosse (Rhiozome) sind ebenfalls xylotomisch bekannt. Sie sind im Prinzip wie die Luftsprosse gebaut, es fehlen aber die Carinalkanäle. An den Rhiozomen befinden sich oft noch die Wurzelnarben und man kennt auch die von den Rhiozomen ausgehenden Wurzeln, die sich in Abdrücken als dünne, gefiederte und verzweigte Organen zeigen. Wurzeln mit erhaltener Struktur sind als Astromyelon WILLIAMSON, 1878, Myriophylloides HICK & CASH, 1881, Asthenomyelon LEISTIKOW, 1962 und Zimmermannioxylon LEISTIKOW, 1962, Wurzeln im Abdruck als Myriophyllites ARTIS, 1825 und Pinnularia LINDLEY & HUTTON 1832 beschrieben worden."
--- citaat: Remy & Remy 1977
EDIT: De origele artikelen komen uit de eerste helft van de 19e eeuw... die digitaal (of zelfs in papier) vinden wordt nog een behoorlijke klus.
[Bewerkt door Carboon op 07-05-2009 om 15:42 NL]
Artikeltjes heb ik nog niet gezocht, maar als ik wat vind kun je een e-mail verwachten

Om toch wat info te geven:
"Erdsprosse (Rhiozome) sind ebenfalls xylotomisch bekannt. Sie sind im Prinzip wie die Luftsprosse gebaut, es fehlen aber die Carinalkanäle. An den Rhiozomen befinden sich oft noch die Wurzelnarben und man kennt auch die von den Rhiozomen ausgehenden Wurzeln, die sich in Abdrücken als dünne, gefiederte und verzweigte Organen zeigen. Wurzeln mit erhaltener Struktur sind als Astromyelon WILLIAMSON, 1878, Myriophylloides HICK & CASH, 1881, Asthenomyelon LEISTIKOW, 1962 und Zimmermannioxylon LEISTIKOW, 1962, Wurzeln im Abdruck als Myriophyllites ARTIS, 1825 und Pinnularia LINDLEY & HUTTON 1832 beschrieben worden."
--- citaat: Remy & Remy 1977
EDIT: De origele artikelen komen uit de eerste helft van de 19e eeuw... die digitaal (of zelfs in papier) vinden wordt nog een behoorlijke klus.
[Bewerkt door Carboon op 07-05-2009 om 15:42 NL]
Op zoek naar groen in het zwart.